Правові напрями удосконалення діяльності Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України

Автор(и)

  • І. В. Діордіца доктор юридичних наук, професор, професор кафедри приватного та публічного права, Київський національний університет технологій та дизайну, Україна
  • Я. М. Циганин аспірант кафедри конституційного, адміністративного та фінансового права, Академія праці, соціальних відносин і туризму, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.85.2.47

Ключові слова:

Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України, відновлення, критична інфраструктура, національна безпека, міжнародні стандарти, електронний документообіг, бюджет

Анотація

У статті автори здійснили системне дослідження правових напрямів удосконалення діяльності Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України. Актуальність дослідження обумовлена тим, що на даному етапі діяльності Державного агентства виникає низка невирішених питань правового характеру, які потребують нормативного врегулювання, зокрема, встановлення «законодавчої рамки» щодо процесів відновлення, розподілу повноважень між ним, органами державної та місцевої влади й іншими учасниками у сфері відновлення, запровадження системи електронного документообігу від підрядника до казначейства, уніфікації процедури прийняття рішень в регіональних Службах відновлення і т. ін. З’ясовано, що компетенція Державного агентства була суттєво змінена після повномасштабного вторгнення російської федерації, зокрема у частині забезпечення ліквідації наслідків збройної агресії та відновлення інфраструктури. Державне агентство отримало та реалізує в умовах воєнного стану невластиві йому унікальні та особливі функції, що обумовлюють виконання державними службовцями нових завдань та функцій із суттєвим зростанням навантаження на них. Саме тому, зважаючи на нетривалий період функціонування Державного агентства, авторами проведено аналіз ключових нормативно-правових актів щодо відбудови та безпосередньої діяльності цього органу, залучення міжнародної технічної допомоги до процесів відновлення в Україні та визначено напрямки удосконалення його діяльності відповідно до провідних міжнародних практик та стандартів. На підставі такого аналізу сфокусовано увагу на необхідності прийняття окремого закону щодо визначення статуту Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України. Обґрунтовано, що стратегічно виваженим буде прийняття Закону України «Про основні засади відновлення України» (робоча назва), у якому передбачалося б надання спеціального статусу Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України. Висновується, що Кабінету Міністрів України необхідно прийняти рішення щодо збільшення штатної чисельність працівників Державного агентства до 190 та закріпити план спроможності та трансформації Державного агентства в програмних документах Уряду. Державному агентству рекомендується розробити цільову операційну модель ІТ стратегії Агентства та автоматизації бізнес-процесів Служб відновлення (зокрема ERP системи), системи документообігу.

Посилання

Ліпкан В.А. Понятійно-категорійний апарат стратегії державної інфраструктурної політики України. Регіональні студії. 2021. Вип. 27. С. 55–62. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6170/2021.27.9.

Ліпкан В.А. Стратегія держаної інфраструктурної політики в Україні з позицій нормативізму. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2021. Вип. 32. С. 149–157. DOI: https://doi.org/10.32837/apfs.v0i32.1039.

Зубко, Георгій Юрійович. Адміністративно-правові засади державної інфраструктурної політики України : дис. докт. наук: 12.00.07 (081 – Право). Запоріжжя, 2021. 488 с. URL: http://phd.znu.edu.ua/page/dis/07_2021/Zubko.pdf.

Зубко Г.Ю. Державна інфраструктурна політика України: адміністративно-правові засади регулювання: монографія. Херсон: Видавничий дім «Гельветика», 2020. 412 с.

Теленик, Сергій Сергійович. Адміністративно-правове регулювання державної системи захисту критичної інфраструктури України: дис. ... докт. наук: 12.00.07 (081 – Право). Запоріжжя, 2021. 467 с. URL: http://phd.znu.edu.ua/page/dis/07_2021/Telenyk.pdf.

Крихтіна Ю.О. Механізми формування та реалізації державної політики розвитку транспортної інфраструктури. Вісник НУЦЗ України. Серія: Державне управління 2022. № 1. С. 83–89. DOI: 10.52363/2414-5866-2022-1-10.

Поліщук І., & Ткачук С. (2023). Інтеграція глобальних транспортних тенденцій ЄС в Україні: актуалізація нормативно-правової бази. Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право», 3(68), 44–50. https://doi.org/10.18372/2307-9061.68.17972.

Порядок реалізації експериментального проекту із створення, впровадження та забезпечення функціонування Єдиної цифрової інтегрованої інформаційно-аналітичної системи управління процесом відбудови об’єктів нерухомого майна, будівництва та інфраструктури: Постанова Кабінету Міністрів України від 15.11.2022 № 1286. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1286-2022-%D0%BF#Text.

Порядок реалізації експериментального проекту з організації управління чергами автомобільних транспортних засобів перед міжнародними пунктами пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення за допомогою електронної системи «Електронна черга перетину кордону»: Постанова Кабінету Міністрів України від 02.12.2022 № 1349. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1349-2022-%D0%BF#Text.

Деякі питання управління пунктами пропуску через державний кордон для автомобільного сполучення: Постанова Кабінету Міністрів України від 24.03.2023 № 280. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280-2023-%D0%BF#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-18

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право