Академічна доброчесність і штучний інтелект: подолання викликів у освітньо-науковій діяльності України та зарубіжних держав
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.85.2.45Ключові слова:
концепт академічної доброчесності, академічна спільнота, освітньо-науковий простір, технології штучного інтелекту, цифровізація, освітній процес, етична дискусія, заклади вищої освітиАнотація
У статті наведено результати наукових досліджень щодо комплексного аналізу проблеми дотримання принципів академічної доброчесності за умов активного використання інструментів штучного інтелекту в освітньо-науковій діяльності України й зарубіжних держав. Акцентовано увагу на тому, що сучасний вектор освіти декларує концепт академічної доброчесності як запоруку для формування ефективної системи освіти й науки, вільної від виявів академічного шахрайства й інших видів суміжних порушень.
Встановлено, що надзвичайно швидкий розвиток технологій штучного інтелекту суттєво впливає на всі сфери людської діяльності, створюючи унікальні можливості для навчання і проведення досліджень, але водночас породжуючи нові етичні дилеми. Аналіз літературних джерел з цієї тематики демонструє, що глобальні проблеми використання штучного інтелекту в освіті й науці є об’єктом вивчення й активного обговорення багатьох вітчизняних і зарубіжних вчених. Водночас особливості дотримання і забезпечення академічної доброчесності здобувачами освіти, педагогічними й науково-педагогічними працівниками в контексті запобігання порушенням, пов’язаних зі зловживанням технологіями штучного інтелекту, залишається недостатньо дослідженою.
Авторами стаття проаналізовано процес імплементації положень міжнародних актів, зокрема, Великої Хартії університетів (1988) й Бухарестської декларації етичних цінностей і принципів вищої освіти Європи (2004) в національне законодавство України, а також вплив Болонського процесу на реформування освітньо-наукового середовища нашої держави. Встановлено, що прагнення України відповідати загальновизнаним європейським принципам розвитку системи освіти й науки висуває підвищені вимоги до реалізації концепту академічної доброчесності задля зниження ризиків вчинення порушень у такі сфері. Акцентовано увагу на необхідності якнайшвидше прийняти спеціальне законодавство про академічну доброчесність, зважаючи на актуальність і важливість досліджуваного авторами статті питання. Ухвалення відповідного закону дозволить чітко регламентувати процедуру притягнення до відповідальності за допущення випадків академічної недоброчесності в освітньо-науковому середовищі України.
Посилання
ENRIO 2023 Congress on Research Integrity Practice. Ofice français de l’intégrité scientifique: веб-сайт. URL: https://www.ofis-france.fr/colloque/congres-enrio-2023/ (дата звернення: 23.09.2024).
Magna Charta 1988. Magna Charta Universitatum: веб-сайт. URL: https://www.magna-charta.org/magna-charta/en/magna-charta-universitatum/mcu-1988 (дата звернення: 23.09.2024).
The Bucharest Declaration concerning Ethical Values and Principles for Higher Education in Europe. UNESCO: веб-сайт. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139478 (дата звернення: 23.09.2024).
Про освіту: Закон України від 05 вер. 2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38-39.
Проект Закону України «Про академічну доброчесність» від 08.01.2024. Верховна Рада України: веб-сайт. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/43481 (дата звернення: 23.09.2024).
Тимохіна В.О., Юрченко В.С., Наливайко О.О. Академічна доброчесність VS штучний інтелект: етична дискусія в освітньому просторі. Цифрова трансформація освіти й науки: зб. матеріалів доп. учасн. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2024. С. 202–207.
Тодорова І.С. Компоненти академічної доброчесності студентів та умови її формування. Витоки педагогічної майстерності. 2019. Вип. 24. С. 199–205.
Уманець О.В. Академічна доброчесність як маркер сучасної освіти: світовий та національний виміри. Актуальні питання гуманітарних наук. Серія «Мистецтвознавство». 2024. Вип. 71, том 3. С. 89–96.
Шестакова С.О., Сухомлинова О.В., Задоріна О.М. Академічна доброчесність: практика дотримання у зарубіжних країнах. Молодь і ринок. 2023. № 9(217). С. 87–91.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Б. С. Киричук, В. І. Гришко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.