Використання податкових пільг з метою оптимізації оподаткування

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.85.2.34

Ключові слова:

податки, податкова оптимізація, зменшення бази оподаткування, податкове навантаження, пільги, система оподаткування, спрощена система, «дроблення бізнесу»

Анотація

У статті, на основі аналізу чинного законодавства, наявних наукових, публіцистичних та методичних джерел, розкрито специфіку використання податкових пільг з метою оптимізації оподаткування.

Встановлено, що серед законних методів податкової оптимізації ключовими є: вибір найбільш оптимальної для ведення бізнесу системи оподаткування, яка має бути ретельно проаналізована з урахуванням специфіки діяльності суб’єкта господарювання, його масштабів і структури; побудова бізнес-моделі з вбудовуванням в організаційний процес суб’єкта господарювання – юридичної особи фізичних осіб-підприємців, які перебувають на спрощеній системі; використання суб’єктом господарювання передбачених у законодавстві пільг. Пільги можуть включати як повне звільнення від сплати деяких податків, так і зниження податкових ставок, що сприяє значному скороченню податкового тягаря суб’єкта господарювання.

Серед найбільш дієвих схем оптимізації оподаткування завдяки пільгам виділено наступні: 1. Працевлаштування осіб з інвалідністю з метою використання пільг. Схема передбачає зниження податкового тягаря й отримання фінансової вигоди від працевлаштування осіб з інвалідністю. Реалізувати її можна у двох варіантах, простому і складному. Водночас суть обох варіантів полягає в отриманні платником податків низки пільг, передбачених податковим і трудовим законодавством, спрямованих державою на стимулювання зайнятості людей з інвалідністю та одночасно на зниження податкового навантаження для роботодавців; 2. Використання спрощеної системи оподаткування. Використати переваги спрощеної системи для оптимізації оподаткування можна двома способами: простим і складним. У простому варіанті, діючий суб’єкт господарювання, намагаючись оптимізувати оподаткування, приймає рішення про перехід на спрощену систему оподаткування. По суті, сам по собі перехід суб’єкта господарювання на спрощену систему оподаткування є податковою оптимізацією, оскільки дає мікро- та малому підприємництву можливість використовувати більш м’які податкові умови, порівняно із загальною системою оподаткування. Що стосується складного варіанта, то він за оптимізаційною результативністю є набагато привабливішим, але водночас пов’язаним, в окремих випадках із певними ризиками. Суть схеми полягає у використанні переваг системи шляхом «дроблення бізнесу» на кількох фізичних осіб-підприємців – платників єдиного податку другої групи. Однак центральний контроль над бізнесом зберігається в руках одного керуючого суб’єкта – юридичної особи, найчастіше ним виступає юридична особа – платник єдиного податку третьої групи.

Посилання

Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2011. № 13-14. № 15-16. № 17. Ст. 112.

Пільги роботодавцям при працевлаштуванні осіб з інвалідністю. URL: https://smu.dsp.gov.ua/news/pilhy-robotodavtsiam-pry-pratsevlashtuvanni-osib-z-invalidnistiu/ (дата звернення: 15.10.2024).

Юрій С.І., Таранов І.М. Оцінка ефективності наданих пільг з оподаткування. Фінанси України, 2002. № 12. С. 55–63.

Дубовик О.Ю. Розділ 7. Податки та податкова система. URL: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4932/1 (дата звернення: 15.10.2024).

Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування: Закон України від 08.07.2010 р. № 2464-VI. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2011. № 2-3. Ст. 11.

Переваги працевлаштування осіб з інвалідністю для роботодавців. URL: https://www.ispf.gov.ua/news/perevagi-pracevlashtuvannya240425 (дата звернення: 15.10.2024).

Порядок надання роботодавцям компенсації фактичних витрат за облаштування робочих місць працевлаштованих осіб з інвалідністю, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2023 р. № 893. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/893-2023-%D0%BF#Text (дата звернення: 15.10.2024).

Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні від 21.03.1991 р. № 875-XII. Відомості Верховної Ради УРСР (ВВР), 1991. № 21. Ст. 252.

Про громадські об’єднання: Закон України від 22.03.2012 р. № 4572-VI. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2013. № 1. Ст. 1.

Порядок надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2007 р. № 1010. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1010-2007-%D0%BF#Text (дата звернення: 15.10.2024).

Про фермерське господарство: Закон України від 19.06.2003 р. № 973-IV. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2003. № 45. Ст. 363.

Про спільну систему податку на додану вартість: Директива Ради ЄС від 28.11.2006 р. № 2006/112/ЄC. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_928#Text (дата звернення: 15.10.2024).

Яворський П. Інструменти попередження зловживання спрощеною системою оподаткування в Україні: міжнародний досвід та рекомендації. Центр досліджень міжнародної торгівлі Trade+, 2020. 37 с.

Боднарчук О.В., Габрелян А.Ю. Розвиток системи страхування банківських вкладів України. Економіка. Фінанси. Право, 2023. № 6. С. 50–55.

Колесник М.І., Габрелян А.Ю. Аналіз доходів та витрат домогосподарств України. Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту, 2019. № 1(26). С. 59–70.

Kreminskyi O., Omelchuk L., Habrelian A., Matsiuk A., Diakovskyi O. Legal regime of virtual currency in Ukraine: current state, problems and prospects of regulation. Revista Relações Internacionais do Mundo Atual, 2024. Vol. 1. № 43. P. 21–24.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-18

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право