Саморегулювання та соціально відповідальне господарювання: точки дотику
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.85.2.6Ключові слова:
бізнес, суб’єкти господарювання, ініціативність, саморегулювання, соціально відповідальне господарювання, саморегулівні організації, меморандум, належна обачність (due diligence), комплаєнсАнотація
Бізнес-середовище досить швидко змінюється. Практика дотримання засад соціально відповідального господарювання з кожним роком стає все більш розповсюдженою (кількість компаній, що поділяють та реалізують відповідні практики стрімко збільшується). Безумовно, окрім зміни світоглядного сприйняття власниками бізнесу та менеджментом компаній, цьому також сприяють зовнішні фактори, зокрема й окремі надзвичайні події. Бізнес демонструє спроможність до саморегулювання своєї діяльності та необхідність подальшого галузевого об’єднання.
Стаття направлена на дослідження взаємозв’язку саморегулювання та соціально відповідального господарювання.
Проаналізовано специфіку діяльності саморегулівних організацій, які є класичним проявом саморегулювання.
Проаналізовано положення Меморандуму про наміри щодо створення сприятливого середовища, розвитку добросовісної конкуренції на ринку нафтопродуктів України та задоволення потреб споживачів на період карантину та обмежень; Меморандуму про забезпечення стабільної роботи в Україні ланцюга постачання продукції харчування в умовах воєнного стану; Меморандуму щодо банківського кредитування проєктів з відновлення енергетичної інфраструктури. Обґрунтовано, що меморандуми (декларації) учасників ринку є однією з форм саморегулювання, які закріплюють додаткові зобов’язання та/чи нові правила поведінки.
Також розглянуто саморегулюючі локальні акти суб’єктів господарювання (декларації доброчесності, правила перевірки контрагентів, етичні кодекси тощо), які також є частиною концепції саморегулювання.
Надано класифікацію саморегулювання в контексті соціально відповідального господарювання. Під час дослідження було обґрунтовано, що саморегулювання є одним з принципів соціально відповідального господарювання. Відзначено, що спроможність бізнесу до саморегулювання можуть демонструвати тільки компанії, які дотримуються високих стандартів соціально відповідальної поведінки.
Також відзначено, що одним з ключових елементів соціально відповідальної поведінки бізнесу виступає ініціативність.
Посилання
Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері сприяння розвитку соціально відповідального бізнесу в Україні на період до 2030 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 № 66-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/66-2020-%D1%80#Text.
Alavi H., Hąbek P., Cierna H. Corporate social responsibility and self-regulation. MM Science Journal. 2016. № 2016 (04). P. 1121–1126. URL: https://www.researchgate.net/publication/308665955_Corporate_social_responsibility_and_self-regulation.
Керівні принципи ОЕСР для багатонаціональних підприємств. URL: https://me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=37fd9683-b256-41e8-af9a-d49125f63221&title=KerivniPrintsipiOesrDliaBagatonatsionalnikhPidprimstv.
Яковенко Р.В. Соціальна відповідальність у класичній моделі ринкового саморегулювання та в системі державного регулювання економіки України. Ефективна економіка. 2020. № 6. DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.66.
Правила професійної етики та корпоративної соціальної відповідальності як інструменти саморегулювання корпорацій. URL: https://coordynata.com.ua/pravila-profesijnoi-etiki-ta-korporativnoi-socialnoi-vidpovidalnosti-ak-instrumenti-samoreguluvanna-korporacij.
Гончаренко О. Конституційні засади саморегулювання господарської діяльності. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2016. № 84. С. 28–36. URL: https://journals.knute.edu.ua/foreign-trade/article/view/521/454.
Махінчук В.М. Приватноправове регулювання підприємницьких відносин в Україні. К.: Юрінком Інтер, 2013. 320 с.
Гончаренко О. Державне регулювання та саморегулювання господарської діяльності: пошук балансу. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 3. С. 40–45. URL: http://pgp-journal.kiev.ua/archive/2018/3/3_2018.pdf#page=40.
Добровольська В.В. Правові засади державного регулювання підприємницької діяльності: дис. …канд. юрид.наук: ОНЮА. 2007. 214 с.
Гончаренко О. Види саморегулювання господарської діяльності. Підприємництво, господарство і право. 2016. № 11. С. 68–72. URL: http://pgp-journal.kiev.ua/archive/2016/11/15.pdf.
Бакалінська О.О. Правові проблеми розвитку саморегулювання в сфері добросовісної конкуренції. Право і суспільство. 2014. № 2. С. 63–69. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pis_2014_2_13.
Про архітектурну діяльність: Закон України від 20.05.1999 № 687-XIV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/687-14#Text.
Кочин В. Поняття та ознаки саморегулювання у цивільному праві України. Юридична Україна. 2014. № 10. С. 52–56. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/urykr_2014_10_11.
Стандарт професійної діяльності № 1/2015 «Вимоги до членів Конфедерації будівельників України та до якості виконуваних (надаваних) ними робіт (послуг)». URL: https://kbu.org.ua/files/standart1.pdf.
Стандарт професійної діяльності № 2/2015 «Контроль за дотриманням членами Конфедерації будівельників України стандартів професійної діяльності». URL: https://kbu.org.ua/files/standart2.pdf.
Стандарт професійної діяльності № 3/2016 «Механізм відшкодування збитків, завданих споживачам при виконанні будівельно-монтажних робіт неналежної якості членами Конфедерації будівельників України». URL: https://kbu.org.ua/files/standart3.pdf.
Про підписання Меморандуму про наміри щодо створення сприятливого середовища, розвитку добросовісної конкуренції на ринку нафтопродуктів України та задоволення потреб споживачів на період карантину і запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.04.2021 № 270-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-pidpisannya-memorandumu-pro-namiri-shchodo-stvorennya-spriyatlivogo-seredovishcha-rozvitku-t20421.
Уряд підписав меморандум з Нафтогазовою асоціацією для цінової стабілізації. URL: https://me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=d5333361-97d5-41a2-ae5c-96c95e7cb115&title=UriadPidpisavMemorandumZNaftogazovoiuAsotsiatsiiuDliaTsinovoiStabilnosti.
Повний текст Меморандуму торговельних мереж про забезпечення стабільної роботи в Україні ланцюгу постачання продуктів харчування в умовах дії воєнного стану. URL: https://rau.ua/economika/derzhava/povnij-tekst-memorandumu/#google_vignette.
АМКУ надав свій висновок щодо дій найбільших торговельних мереж в рамках виконання положень укладеного між ними Меморандуму. URL: https://amcu.gov.ua/news/amku-nadav-svij-visnovok-shchodo-dij-najbilshih-torgovelnih-merezh-v-ramkah-vikonannya-polozhen-ukladenogo-mizh-nimi-memorandumu.
Торгові мережі підписали Меморандум про забезпечення стабільної роботи в Україні ланцюга постачання продукції харчування в умовах воєнного стану в частині строків розрахунків на базові продукти харчування – Ганна Лічман. URL: https://www.rada.gov.ua/news/news_kom/235512.html.
Меморандум торгових мереж щодо граничних строків розрахунків як феномен саморегулювання галузі. URL: https://yur-gazeta.com/dumka-eksperta/memorandum-torgovih-merezh-shchodo-granichnih-strokiv-rozrahunkiv-yak-fenomen-samoregulyuvannya-galu.html.
Відновлення енергетики: банки підписали Меморандум про кредитування проектів. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-vidbudova/3879053-vidnovlenna-energetiki-banki-pidpisali-memorandum-pro-kredituvanna-proektiv.html.
Банки за два місяці схвалили заявки на кредитування проєктів із відновлення енергетичної інфраструктури на суму майже 4 млрд грн – результати опитування банків. URL: https://bank.gov.ua/ua/news/all/banki-za-dva-misyatsi-shvalili-zayavki-na-kredituvannya-proyektiv-iz-vidnovlennya-energetichnoyi-infrastrukturi-na-sumu-mayje-4-mlrd-grn--rezultati-opituvannya-bankiv.
Меморандум щодо банківського кредитування проєктів з відновлення енергетичної інфраструктури. URL: https://globusbank.com.ua/images/uploaded/sys_media_doc/doc_119fd26e91c0bcf4813077d44e8802e2.pdf.
Найбільші банки України підписали меморандум про пільгове кредитування відновлення енергоінфраструктури. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2024/06/25/715756.
Гончаренко О.М. Саморегулювання цифрової економіки в умовах правового режиму воєнного стану: кодекси етики. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2024. № 83(1). С. 292–297. DOI: https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.83.1.43.
Ломакіна І.Ю. Правила корпоративної соціальної відповідальності як інструмент саморегулювання сільського господарства. Економіка. Фінанси. Право. 2019. Вип. 12/1. С. 36–40. DOI: https://doi.org/10.37634/efp.2019.12(1).8.
Осінська О.А. Правовий дью ділідженс як процедура, необхідна для створення віртуального підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2024. № 83(1). С. 328–333. DOI: https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.83.1.49.
Directive (EU) 2024/1760 of the European Parliament and of the Council of 13 June 2024 on corporate sustainability due diligence and amending Directive (EU) 2019/1937 and Regulation (EU) 2023/2859 (Text with EEA relevance). URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2024/1760/oj.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 А. О. Сошников
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.