Контрасигнація в конституційному праві зарубіжних країн і в Україні
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.85.1.29Ключові слова:
скріплення підписом, Президент, Уряд, міністр, монарх, відповідальність, система стримувань і противаг, поділ владиАнотація
У статті з’ясований досвід конституціоналізації інституту контрасигнації в порівняльному аспекті. Контрасигнація є неодмінним елементом конституційного дизайну в сучасному світі, а також проявом системи стримувань і противаг. Цей інститут дозволяє взаємодіяти главі держави і уряду таким чином, щоб здійснення державних функцій відбувалося узгоджено і уряд брав відповідальність за реалізацію рішень і актів глави держави. Водночас, на жаль, цей інститут для українського права виявився terra incognita, більше того, був період, коли він породжував державно-правові конфлікти в моделі, яка стала функціонувати після змін до Конституції 2004 року.
Констатується наявність інституту контрасигнатури у монархічних і республіканських країнах. В рамках республік частіше йдеться про парламентські і змішані (напівпрезидентські) форми правління. Контрасигнація стосується актів гляди держави, які підлягають скріпленню, як правило, головою уряду та міністром, до сфери відповідальності якого належить цей акт. Причому ключовим критерієм розмежування адміністративної і політичної моделі такої контрасигнації є обов’язковість і так би мовити формальність відповідного підпису. В рамках адміністративної моделі такий підпис є обов’язковим, в рамках політичної – дискреційним правом відповідного голови уряду та/або профільного міністра. Останнім часом, як демонструє аналіз зарубіжного досвіду, все ж формується в рамках демократичних країн Європи політична модель. Ключову роль грає саме відповідальність голови уряду та/або профільного міністра, яку вони беруть на себе за виконання (реалізацію) відповідного акта в певній сфері.
В контексті України робиться висновок про невиправдане звуження переліку актів Президента, що підлягають контрасигнації, в умовах формування парламентсько-президентської республіки у 2004 році. Крім того, навіть у тих випадках, коли така контрасигнація відбувається, вона носить скоріше «адміністративний» характер, або тяжіє саме до такої моделі. Тобто скріплення носить технічний характер обов’язку відповідного Прем’єр-міністра чи міністра, і його «відповідальність» в даному випадку ніяк не залежить від дійсного бажання брати таку відповідальність, тобто вона носить імперативно-зобов’язувальний характер. Враховуючи євроінтеграційні прагнення України, стверджується що формування політичної моделі контрасигнації, а також в перспективі – розумне розширення випадків, коли вона є обов’язковою, було би цілком доречним.
Посилання
Георгіца А.З., Волощук Т.О. Концепція розподілу влад: становлення, розвиток, застосування. Чернівці: Технодрук, 2013. 312 с.
Забавська Х.Ю. Особливості становлення та функціонування системи стримувань і противаг між гілками влади в умовах демократизації політичної системи України. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю «052 – політологія». Львів, 2020. 217 с.
Куцин Я.М. Інститут контрасигнатури як складова парламентського контролю: порівняльно-правовий аналіз. Web of scholar. Multidisciplinary Scientific Journal. 2018. Вип. 3 (21). С. 39–45.
Куцин Я.М. Праксеологія парламентського контролю: порівняльно-аналітичне дослідження. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук (доктора філософії) за спеціальністю 12.00.02 «Конституційне право; муніципальне право» (081 – Право). Ужгород, 2018. 262 с.
Кобрин В.С. Проблеми практичного функціонування інституту контрасигнування актів глави держави в Україні. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія : Юридичні науки. 2016. № 845. С. 200–205.
Процюк І.В. Поділ державної влади в умовах різних форм державного правління. Харків: Право, 2012. 584 с.
Конституція України: науково-практ. коментар / редкол.: В.Я. Тацій (голова редкол.), О.В. Петришин (відп. секретар), Ю.Г. Барабаш та ін. 2-ге вид., перероб. і допов. Харків: Право, 2011. 1128 с.
Сушко О.О. Інститут контрасигнації: питання конституційно-правової теорії та практики: дис. … доктора філософії за спеціальністю 081 «Право». Вінниця, 2021. 212 с.
Шляхтун П.П. Конституційне право: словник термінів. Київ: Либідь, 2005. 568 с.
Конституція Королівства Іспанії. Конституції країн світу: Італійська Республіка, Держава-Місто Ватикан, Королівство Іспанія, Португальська Республіка. Київ: ОВК, 2021, С. 86–163.
Конституція Французької Республіки. Конституції країн світу: Королівство Данія, Французька Республіка, Чеська Республіка, Республіка Польща. Київ : ОВК, 2021. С. 41–99.
Конституція Республіки Польща. Конституції країн світу: Королівство Данія, Французька Республіка, Республіка Польща. К: ОВК, 2021. С. 151–231.
Яценко І.С. Принцип поділу влади: ідейно-теоретичні засади та практика реалізації на прикладі республіки Польща (історико-правовий аналіз). Київ: Юрінком Інтер, 2020. 436 с
Конституція Португальської Республіки. Конституції країн світу: Італійська Республіка, Держава-Місто Ватикан, Королівство Іспанія, Португальська Республіка. К.: ОВК, 2021. С. 165–319.
Конституція Італійської Республіки. Конституції країн світу: Італійська Республіка, Держава-Місто Ватикан, Королівство Іспанія, Португальська Республіка. Київ: ОВК, 2021. С. 19–73.
Конституція Чеської Республіки. Конституції країн світу: Королівство Данія, Французька Республіка, Республіка Польща. Київ: ОВК, 2021. С. 100–150.
Основний закон Федеративної Республіки Німеччина. Конституції країн світу: Королівство Бельгія, Федеративна Республіка Німеччина, Королівство Швеція. Київ: ОВК 2021. С. 109–245
Коментар до Конституції України. Київ : Ін-т законодавства Верховної Ради України, 1996. 376 с.
Закон України «Про Кабінет Міністрів України» від 21 грудня 2006 року № 514-V. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/514-16#Text.
Закон України «Про Кабінет Міністрів України» від 16 травня 2008 року № 279-VI. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/279-17#Text.
Закон України «Про Кабінет Міністрів України» від 7 жовтня 2010 року № 2591-VI. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2591-17#Text.
Закон України «Про Кабінет Міністрів України» від 27 лютого 2014 року № 794-VII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/794-18#Text.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 І. І. Омелько
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.