Особливості здійснення місцевого самоврядування на деокупованих територіях: перспективи правового регулювання

Автор(и)

  • А. В. Маринів кандидат юридичних наук, науковий співробітник НДІ державного будівництва та місцевого самоврядування НАПрН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-0127-7234
  • С. Ю. Бойко кандидат юридичних наук, старший науковий співробітник НДІ державного будівництва та місцевого самоврядування НАПрН України, Україна https://orcid.org/0009-0003-2816-4752

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.85.1.23

Ключові слова:

деокупація, військові адміністрації, виборчі права, зміни до Конституції, децентралізація, місцеве самоврядування, поствоєнне відновлення

Анотація

У статті з’ясовано перспективи правового регулювання здійснення місцевого самоврядування на деокупованих територіях; з’ясовано стан існуючих пропозицій щодо зміни правового регулювання в період до 24 лютого 2022 р. і після цієї дати; надані власні пропозиції щодо правового регулювання. Зроблено висновок, що корисним і перспективним було би вчинити ряд кроків із правового забезпечення здійснення місцевого самоврядування на декопупованих теоріях. По-перше, ухвалити окремий рамковий закон про державну політику перехідного періоду, в якому було би визначено особливості відповідної державної політики. По-друге, внести зміни до виборчого законодавства щодо особливостей проведення місцевих виборів на декупованих територіях, а також відповідні обмеження пасивного виборчого права. По-третє, внести зміни до законодавства щодо функціонування військових адміністрацій на перехідний період (до проведення виборів і формування відповідних органів), визначити особливості такого формування, питання фінансів на тощо. По-четверте, звернути увагу на питання кадрового резерву, а також зміни до законодавства про службу в органах місцевого самоврядування на деокупованих територіях. По-п’яте, відповідного реагування потребує трансформація самих функцій і повноважень органів місцевого самоврядування, оскільки виникатиме ряд питань публічного і приватного права, яке не може бути охоплене звичайним правовим регулюванням і чинними повноваженнями, які визначені в Законі «Про місцеве самоврядування» (питання правочинів, інформаційної політики, відновлення зруйнованого майна тощо). По-шосте, окреме питання стосується активного виборчого права. Як відомо, критерії його здійснення визначені вичерпно у розділі ІІІ Конституції України і на законодавчому рівні обмеження не допускаються. Проте в даному випадку, мабуть, варто створити механізм, нехай навіть на самому конституційному рівні, щодо таких тимчасових обмежень з урахуванням доктрини войовничої демократії. Світовий досвід схожих обмежень наявний (до прикладу, кейс Італії після ІІ Світової війни).

Посилання

Баско А.В. Особливості діяльності органів місцевого самоврядування в об’єднаних територіальних громадах в умовах воєнного стану. Аналітично-порівняльне правознавство. 2024. № 2. С. 383–390.

Битяк Ю.П., Серьогіна С. Г., Петришина М. О. Особливості взаємодії органів державної влади та місцевого самоврядування в умовах воєнного стану. Правнича наука та законодавство України: європейський вектор розвитку в умовах воєнного стану: монографія; редкол.: В.А. Журавель (співголова), Н.С. Кузнецова (співголова), О.М. Бандурка та ін.; Нац. акад. прав. наук України. Харків: Право, 2023. 902 с.

Барабаш Ю.Г. Система демократичного управління в Україні в умовах російської агресії. Державне будівництво та місцеве самоврядування. 2022. Вип. 45. С. 71–85.

Бодрова І.І. Муніципально-правова політика в умовах воєнного стану Державне будівництво та місцеве самоврядування. 2022. Вип. 45. С. 123–136.

Ковальчук В. Особливості правового регулювання функціонування органів місцевого самоврядування в період воєнного стану в Україні. Український часопис конституційного права. 2023. № 4. С. 37–46.

Лялюк О.Ю. Військові та військово-цивільні адміністрації в системі територіальної організації влади в Україні: компаративний аналіз. Проблеми законності. 2022. Вип. 157. С. 6–19.

Серьогіна С.Г. Взаємодія військових адміністрацій з органами місцевого самоврядування в умовах воєнного стану. Місцеве самоврядування в умовах воєнного стану: правовий, інституційний та функціональний аспекти: Матеріали «круглого столу», м. Харків, 10 черв. 2022 р. / редкол.: С.Г. Серьогіна, Д.В. Лученко та ін. Харків, 2022. С. 59–64.

Серьогіна С. Державний контроль місцевого самоврядування в Україні в умовах воєнного стану. Місцеве самоврядування у контексті національної безпеки та територіальної цілісності України: зб. наук. статей наук.-практ. конф. «Місцеве самоврядування у контексті національної безпеки та територіальної цілісності України» (23 жовтня 2023 р., м. Харків). Харків: Право, 2023. С. 188–196.

Серьогіна С.Г. Місцеве самоврядування в умовах воєнного стану та відбудови України. Державне будівництво та місцеве самоврядування. 2022. Вип. 45. С. 106–122.

Серьогіна С.Г. Особливості організації та здійснення місцевого самоврядування в Україні в умовах воєнного стану Державне будівництво та місцеве самоврядування. 2023. Вип. 46. С. 196–207.

Місцеве самоврядування як чинник стійкості тилу: аналіт. доп. / [В.Г. Потапенко, В.О. Баранник, Н.В. Бахур та ін.]; за ред. В.Г. Потапенка. Київ: НІСД, 2023. 54 с. https://doi.org/10.53679/NISS-analytrep.2023.02.

Серьогіна С.Г. Напрямки реформування місцевого самоврядування в умовах відбудови України Державне будівництво та місцеве самоврядування. 2024. Вип. 47. С. 11–21.

Лялюк О.Ю. Моделі та механізми реформування муніципальної системи України в аспекті посилення її ролі у післявоєнному відновленні. Державне будівництво та місцеве самоврядування. 2024. Вип. 47. С. 52–63.

Стешенко Т.В., Говоруха Л.С. Соціальна згуртованість територіальної громади в період війни та в механізмі післявоєнного відновлення України Державне будівництво та місцеве самоврядування. 2024. Вип. 47. С. 75–87.

Реалізація політики щодо реінтеграції Автономної Республіки Крим та міста Севастополя URL: https://minre.gov.ua/diyalnist/napryamky-proektiv-minreintegracziyi/realizacziya-polityky-shhodo-reintegracziyi-atonomnoyi-respubliky-krym-ta-mista-sevastopolya.

Проект Закону про засади державної політики перехідного періоду № 5844 від 09.08.2021 URL: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=72625.

Аналітичний Звіт Політики реінтеграції тимчасово окупованих територій: моделі, сценарії, дискусії, досвід. https://spa.ukma.edu.ua/wp-content/uploads/2021/10/Reintegration-Policies-UA.pdf.

Аналіз Проєкту ЗУ «Про засади державної політики перехідного періоду» URL: https://r2p.org.ua/page/analiz-proyektu-zu-pro-derzhavnu-polityku-perehidnogo.

Барабаш Ю.Г., Берченко Г.В. Чи здатна захистити себе демократія в умовах війни? (на досвіді державного будівництва під час російської агресії). Право України. 2023. № 1. С. 54–75.

Уряд схвалив механізм формування резерву працівників для роботи на деокупованих територіях. https://minre.gov.ua/2023/05/23/uryad-shvalyv-mehanizm-formuvannya-rezervu-praczivnykiv-dlya-roboty-na-deokupovanyh-terytoriyah.

«Про службу в органах місцевого самоврядування»: Закон України від 2 травня 2023 року № 3077-IX URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3077-20#Text.

Бондаренко Л. Ревіталізація і розвиток територіальних громад у повоєнний період. Місцеве самоврядування в умовах відновлення України: виклики та перспективи: матеріали Міжнар. круглого столу до Дня місцевого самоврядування в Україні (Київ, 9 груд. 2022 р.): / за заг. ред. Л.Г. Комахи, В.С. Колтун, Ю.Ф. Дехтяренка. Київ: Навч.-наук. ін-т публ. упр. та держ. служби Київ. нац. ун-ту імені Тараса Шевченка, 2022. С. 12–14.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-14

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право