Форми умисних дій, спрямованих на допомогу державі-агресору (пособництво), в судовій практиці
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.84.3.46Ключові слова:
допомога державі-агресору, надання допомоги державі-агресору, пособництво, державна зрада, колабораційна діяльність, підривна діяльність проти України, злочин, кримінальне правопорушення, кримінальна відповідальність, криміналізація, кваліфікаціяАнотація
У статті висвітлюються питання доцільності існування у Кримінальному кодексі України норми про пособництво державі-агресору, вміщеної у статті 111-2, крізь призму аналізу остаточних судових рішень, ухвалених за цією статтею. Виявлено різноманітні форми пособництва державі-агресору, які об’єднано в групи та умовно названо «благодійними», «викривальними», «ресурсними», «валютними», «інформаційними», «освітніми», «посадовими», «підприємницькими» формами пособництва державі-агресору. З аналізу всіх виокремлених форм пособництва державі-агресору вбачається, що кожна з них, насамперед, підпадає під одну з форм колабораційної діяльності. Наприклад, «освітнє» пособництво державі-агресору охоплюється такою формою колабораційної діяльності, як впровадження стандартів освіти держави-агресора (частина 3 статті 111-1), а «викривальне» пособництво в разі його результативності, коли внаслідок надання інформації, зокрема, про працівників правоохоронних органів, військовослужбовці збройних сил російської федерації здійснили жорстоке поводження над такими працівниками, дії громадянина України, який надав відповідну інформацію, слід кваліфікувати як пособника порушенню законів та звичаїв війни. Констатовано, що найбільш загальному значенні будь-яка з названих вище форм пособництва державі-агресору охоплюється такою формою державної зради (стаття 111), як надання допомоги іноземній державі, іноземній організації або їх представникам допомоги у проведенні підривної діяльності проти України. Вказано на неповноту кваліфікації у разі, коли окремій кримінально-правовій оцінці не піддаються дії громадян України, які були призначені на відповідні посади окупаційною адміністрацією держави-агресора. Доведено, що такі дії самі по собі повинні кваліфікуватися за частинами 2, 5 або 7 ст. 111-1). У підсумку зроблено висновок про те, що існування у Кримінальному кодексі України ст. 111-2 є прикладом непродуманої кримінально-правової політики та зайвої криміналізації.
Посилання
Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо удосконалення відповідальності за колабораційну діяльність та особливостей застосування запобіжних заходів за вчинення злочинів проти основ національної та громадської безпеки: Закон України від 14.04.2022 № 2198-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2198-20#n8 (дата звернення 13 серп. 2024 р.).
Пояснювальна записка до проєкту Закону України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо удосконалення відповідальності за колабораційну діяльність та особливості застосування запобіжних заходів за вчинення злочинів проти основ національної та громадської безпеки» (реєстр. № 7186 від 21.03.2022). URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/CardByRn?regNum=7186&conv=9 (дата звернення 13 серп. 2024 р.).
Мовчан Р.О. «Воєнні» новели Кримінального кодексу України: правотворчі та правозастосовні проблеми: монограф. Київ: Норма права, 2022. 244 с.
Постанова Касаційного кримінального суду у складі Верховного Суду від 21.12.2022 у справі № 759/5737/17 (провадження № 51-2899км20). URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/108225763 (дата звернення 13 серп. 2024 р.).
Хавронюк М. Помилки у законах воєнного часу: щодо змін Кримінального кодексу України. URL: https://uplan.org.ua/pomylky-u-zakonakh-voiennoho-chasu-shchodo-zmin-kryminalnoho-kodeksu-ukrainy/ (дата звернення 13 серп. 2024 р.).
Звіт про осіб, притягнутих до кримінальної відповідальності, та види кримінального покарання за 2022 рік (форма 6) / офіційний вебсайт «Судова влада. URL: https://court.gov.ua/inshe/sudova_statystyka/zvit_dsau_2022 (дата звернення 13 серп. 2024 р.).
Звіт про осіб, притягнутих до кримінальної відповідальності, та види кримінального покарання за 2023 рік (форма 6) / офіційний вебсайт «Судова влада. URL: https://court.gov.ua/inshe/sudova_statystyka/zvit_dsau_2023 (дата звернення 13 серп. 2024 р.).
Загиней-Заболотенко З.А. Добровільне зайняття громадянином України посади у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, а також в незаконних судових та правоохоронних органах як форми колабораційної діяльності. Юридичний електронний науковий журнал. 2022. № 6. С. 318–323. URL: http://lsej.org.ua/5_2022/114.pdf
Загиней-Заболотенко З.А., Антонюк Н.О. На вістрі уваги: кваліфікація за сукупністю статті 111 «Державна зрада» та частин 2, 5 або 7 статті 111-1 «Колабораційна діяльність» Кримінального кодексу України. Слово Національної школи суддів України. 2023. № 3 (44). С. 6–22.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Б. П. Допіряк, З. А. Загиней-Заболотенко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.