Проблеми правового регулювання Телеграм

Автор(и)

  • Ю. Я. Самагальська кандидат юридичних наук доцент кафедри інтелектуальної власності, інформаційного та корпоративного права Львівського національного університету ім. І. Франка, Україна https://orcid.org/0000-0001-7313-8623
  • І. І. Шпуганич кандидат юридичних наук, доцент кафедри інтелектуальної власності, інформаційного та корпоративного права Львівського національного університету ім. І. Франка, Україна https://orcid.org/0000-0002-4149-8939

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.84.3.29

Ключові слова:

медіа, соціальні мережі (платформи спільного доступу), право на інформацію, захист інформації, дезінформація, право на приватність, база даних, політика конфіденційності, цифрове середовище, цифрові права

Анотація

Права особи на свободу слова та на доступ до інформації зазнали суттєвих змін у законодавчому підході, тепер це основні цифрові права особи. У статті описується чинний стан правового регулювання медіа сфери та пояснюється окреслене законодавцем розуміння онлайн-медіа та можливість правового регулювання соціальних мереж, які відповідно до чинного законодавства називаються платформами спільного доступу до інформації та відео.

Основну увагу автори приділяють платформі Телеграм, яка хоч станом на сьогодні не є суб’єктом у сфері медіа, проте стрімко набирає обертів по цілому світу, є найпопулярнішою в Україні, та суттєво впливає на український інформаційний простір. В статті описано всі ризики, які пов’язані з використанням відповідної платформи для окремого користувача, та національної безпеки загалом. Це зв’язок платформи з країною-агресором, відсутність прозорої структури власності та фінансування, а також відсутність належного захисту персональних даних та іншої інформації щодо користувачів. Окремою проблемою для національної безпеки України є анонімні Телеграм-канали та величезна кількість дезінформації, яка через них поширюється.

Досліджено нещодавно прийняті акти регулювання медіа сфери в Європейському Союзі, частиною якої є великі платформи, серед яких є Телеграм. Також досліджено вітчизняний законопроект, який має на меті врегулювати діяльність Телеграму та інших платформ спільного доступу на території України.

В результаті аналізу всіх вищезазначених ризиків автори приходять до висновку про недостатність запровадження правил розумного користування платформою та необхідність заборони відповідної платформи на території України за прикладом вже заборонених на території України платформ Вконтакте і Одноклассники. Таке рішення відповідатиме Стратегії інформаційної безпеки, затвердженої Указом Президента України від 28 грудня 2021 року. Адже лише повна заборона сервісів, пов’язаних з країною-агресором може забезпечити національну безпеку та не порушить права її користувачів на свободу слова.

Посилання

Ольга Герасим’юк: реєстрація онлайн-медіа є добровільною. Національна рада України з телебачення та радіомовлення: веб-сайт. URL: https://webportal.nrada.gov.ua/olga-gerasymyuk-reyestratsiya-onlajn-media-ye-dobrovilnoyu/ (дата звернення: 15.08.2024).

Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання діяльності платформ спільного доступу до інформації, через які поширюється масова інформація». Верховна рада України: веб-сайт. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/43884 (дата звернення: 15.08.2024).

Умови використання Telegram: веб-сайт. URL: https://telegram.org/tos/ua (дата звернення: 15.08.2024).

Міфи про Telegram, у які ми віримо. Матеріал проєкту ЦЕДЕМ «TelegramDetox». URL: https://cedem.org.ua/wp-content/uploads/2024/02/cedem-telegram.pdf (дата звернення: 15.08.2024).

Німеччина оштрафувала Telegram на понад 5 млн євро. MediaSapiens: веб-сайт. URL: https://ms.detector.media/sotsmerezhi/post/30467/2022-10-18-nimechchyna-oshtrafuvala-telegram-na-ponad-5-mln-ievro/ (дата звернення: 15.08.2024).

Лавришин Ю. Такий зручний, але небезпечний: неприємна правда про телеграм. MediaSapiens: веб-сайт. URL: https://ms.detector.media/kiberbezpeka/post/33803/2023-12-21-takyy-zruchnyy-ale-nebezpechnyy-nepryiemna-pravda-pro-telegram/ (дата звернення: 15.08.2024).

Політика конфіденційності Telegram: веб-сайт. URL: https://telegram.org/privacy/ua#4-bezpeka-personalnih-danih (дата звернення: 15.08.2024).

The Strengthened Code of Practice on Disinformation 2022. URL: https://disinfocode.eu. URL: https://disinfocode.eu/introduction-to-the-code/ (дата звернення: 15.08.2024).

Digital Services Act. Regulation (EU) 2022/2065 of the European Parliament and of the Council of 19 October 2022 on a Single Market For Digital Services and amending Directive 2000/31/ EC. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2022/2065/oj (дата звернення: 15.08.2024).

Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання діяльності платформ спільного доступу до інформації, через які поширюється масова інформація. Верховна рада України: веб-сайт. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/43884 (дата звернення: 15.08.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-04

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право