Митна безпека України: перспективи підвищення рівня захищеності інтересів
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.84.3.15Ключові слова:
інституційний розвиток, євроінтеграція, міжнародні стандарти, реформування митних органів, партнерські відносини держави і бізнесу, протидія контрабанді, обмін інформацією, міжнародне співробітництвоАнотація
У статті розглядаються питання перспектив підвищення рівня захищеності інтересів у сфері митної безпеки України, у тому числі через розширення інституційних спроможностей Державної митної служби щодо правоохоронної діяльності. Проведено аналіз існуючих функціональних повноважень митних органів у напряму протидії кримінальним правопорушенням, пов’язаним із незаконним переміщенням товарів і предметів через кордон. Досліджено сучасний стан та механізми реалізації заходів по боротьбі з контрабандою та іншими злочинами на кордоні. Детально розглянуто важливість надання вітчизняним митним органами прав на здійснення оперативно-розшукових заходів та проведення досудового розслідування у справах про контрабанду. Наголошено, що після набрання чинності змін у законодавстві щодо криміналізації контрабанди товарів, в Україні повноваження щодо протидії контрабанді є практично у всіх правоохоронних органів, крім митних. При цьому останні – єдині, хто може безпосередньо виявити факти приховування товарів, предметів і речовин від митного контролю або переміщення поза митним контролем. Акцентовано увагу на тому, що митні адміністрації майже всіх європейських країн мають повноваження щодо кримінального переслідування та права на оперативно-розшукові дії, що значно підвищує ефективність боротьби з такими злочинами. Відповідно, без аналогічних повноважень митна служба нашої країни не може розраховувати на повноправне партнерство. Зроблено наголос на вимогах та рекомендаціях Всесвітньої митної організації щодо формування інституційних спроможностей національних митних адміністрацій з включенням до їх повноважень максимально широкого та уніфікованого спектру правоохоронних функцій. Розширення процесуальних повноважень надасть можливість українській митній службі стати рівноправним партнером у взаємодії та обміні розвідувальними даними з аналогічними службами інших країн у боротьбі проти комерційного шахрайства та незаконного обігу наркотиків. Акцентовано увагу, що можливість виявляти протиправні діяння, пов’язані з контрабандою товарів, у тому числі з використанням оперативно-розшукових заходів, дасть змогу митним органам забезпечити оперативне та якісне розслідування кримінальних правопорушень та притягнення до відповідальності як безпосередніх виконавців, так і організаторів злочинів. Висвітлено шляхи імплементації міжнародних стандартів у сфері правоохоронних процедур для посилення безпеки кордонів. Додатковим аргументом розширення таких можливостей названо те, що перспектива членства в Європейському Союзі покладає на Україну завдання із захисту не лише власних митних інтересів, а й східних кордонів ЄС в цілому.
Посилання
Митний кодекс України від 13 березня 2012 року № 4495-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4495-17#Text.
Тимошенко А.В. Протидія контрабанді у забезпеченні економічної безпеки підприємств: дис. канд. екон. наук: 21.04.02. Київ, 2021. 231 с.
Самойленко Ю., Григорчук М. Економічна безпека України: правовий аспект. Віче. 2013. № 17. Вересень. URL: https://veche.kiev.ua/journal/3838/.
Дудоров О.О., Мовчан Р.О. Про рекриміналізацію товарної контрабанди в контексті євроінтеграційних прагнень України. Вісник ЛДУВС ім. Е.О. Дідоренка, 2021, вип. 3(95), 75–94.
Гетманцев Д. Основні виклики для української економіки на 2024 рік та пріоритети економічної політики і фінансової сфери. Економічна правда URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2024/03/6/710794/.
Звягінцев С. Навіщо митниці функції оперативно-розшукової діяльності і слідства? Економічна правда, 21 лютого 2024 року. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2024/02/21/710230/.
Національна стратегія доходів до 2030 року. URL: https://mof.gov.ua/storage/files/National%20Revenue%20Strategy_2030_.pdf.
Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони від 27.06.2014 р. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/984_011.
Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо криміналізації контрабанди товарів: Закон України від 09.12.2023 № 3513-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3513-20#Text.
Резолюція Ради митного співробітництва щодо важливості розвідки для підтримки правоохоронної діяльності митних органів (червень 1992 р.).Сайт ВМО. URL: https://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/about-us/legal-instruments/resolutions/importance_of_intelligence.pdf?la=en.
Резолюція комісії з питань політики Всесвітньої митної організації про роль митниці в контексті безпеки (Пунта-Кана грудень 2015 р.). Сайт ВМО. URL: https://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/about-us/legal-instruments/resolutions/resolution-of-the-wco-policy-commission-on-the-role-of-customs-in-the-security-context.pdf?la=en.
Вітяніс Алішаускас. Як криміналізувати контрабанду, не ущемлючи інтересів бізнесу. Відтворено з: https://eu4pfm.com.ua/interviews/yak-krumilazuvatu-kontrabandu-ne-uzhemlyauchi-+interesiv-biznecu/?lang=uk.
Титор В., Заяц В., Кекіш І. Організаційно-структурне забезпечення оперативно-розшукової діяльності митних органів. Світ фінансів. 1(66), 2021. С. 249–263. URL: http://sf.wunu.edu.ua/index.php/sf/article/view/1432/1438.
План реформування Державної митної служби України на 2024–2030 роки, затверджений наказом Держмитслужби України від 24.05.2024 № 686. URL: https://customs.gov.ua/plani-ta-zviti-roboti.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Л. М. Дорофеєва
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.