(Не)послідовність євроінтеграційного реформування законодавства України про державну підтримку сільського господарства

Автор(и)

  • Х. А. Григор’єва доктор юридичних наук, професор, професор кафедри аграрного, земельного та екологічного права Національного університету «Одеська юридична академія», Україна https://orcid.org/0000-0001-7659-2178

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.84.2.23

Ключові слова:

державна підтримка сільського господарства, євроінтеграція, сільське господарство, агропротекційне законодавство, Державний земельний кадастр

Анотація

У статті досліджуються особливості реформування агропротекційного законодавства Україні в контексті євроінтеграційних зобов’язань. Зроблено висновки про те, що європейська агропротекційна модель окрім змістовної та формальної складових має також обов’язкову техніко-юридичну частину, яка представлена важливими правовими механізмами: а) земельно-реєстраційними системами (IACS та LPIS); б) бухгалтерсько-аналітичними мережами (FADN); в) інституційно-функціональними структурами (національні платіжні агенції). Євроінтеграційні перетворення у вітчизняній агропротекційній сфері мають стосуватися одразу всіх трьох складових: змістовної складової (конкретні механізми підтримки), формальної (відповідність законодавства), техніко-юридичної (створення реалізаційного середовища для успішного втілення законодавчих вимог). У ході нашого дослідження було зафіксовано дисбаланс євроінтеграційного реформування вітчизняного агропротекційного законодавства. Такий дисбаланс проявляється в активному випереджаючому розвитку техніко-юридичної складової та в нормотворчій пасивності щодо змістовної та формальної частин агропротекційної моделі. Виявлена диспропорційність здатна призвести до майбутніх проблем і колізій. Можливо, нормотво- рець відкладає реформування (або принаймні його концептуальне окреслення), сподіваючись на те, що встигне зробити це порівняно швидко, опираючись на агропротекційні регламенти і директиви ЄС. Проте це завдання не таке просте, адже кожна країна – член ЄС має розробити власний національний варіант законодавства про державну підтримку сільського господарства, орієнтуючись на власні потреби, можливості та пріоритети. З огляду на специфічні обставини набуття Україною статусу кандидата в члени ЄС та ультракризові сучасні умови проведення підготовки до вступу, Україна вкотре здійснює викривлений шлях євроінтеграційного реформування агропротекційного законодавства, що може мати негативні наслідки. У зв’язку з цим оптимальною виглядає класична послідовність євроінтеграційного реформування законодавства про державну підтримку сільського господарства України «від абстрактного до конкретного», а саме: 1) концептуальний етап (теоретична розробка нової системи агропротекційного законодавства, вибір правових механізмів та їх законодавчої форми, окреслення майбутньої системи законодавства); 2) нормотворчий етап (створення нормативно-правових засад для функціонування нової системи підтримки); 3) технічний етап (створення, тестування, запуск необхідних інформаційних продуктів для належної реалізації законодавчих вимог).

Посилання

Стратегія розвитку агросектору України до 2030 року. URL: https://minagro.gov.ua/storage/app/sites/1/uploaded-files/rozvitkuagrosektora2030v1-1.pdf (дата звернення: 01.08.2024 року).

Григор’єва Х.А. Державна підтримка сільського господарства в ЄС: становлення, тенденції, правові проблеми. Аналітично-порівняльне правознавство. 2024. № 4. С. 248–258.

Григор’єва Х.А. Державна підтримка сільського господарства в ЄС та в Україні: порівняння методологічних та законодавчих засад. Прикарпатський юридичний вісник. 2024. № 3.

Trystuła A., Konieczna J. Land parcel management system in Poland and a case study of EU member states. Geodetski Vestnik. 2018. Vol. 62. № 4. Р. 630–640.

Kocur-Bera K. Data compatibility between the Land and Building Cadaster (LBC) and the Land Parcel Identification System (LPIS) in the context of area-based payments: A case study in the Polish Region of Warmia and Mazury. Land use policy. 2019. Vol. 80. P. 370–379.

Zimmermann J., González A., Jones M.B., O’Brien P., Stout J.C., Green S. Assessing land-use history for reporting on cropland dynamics – A comparison between the Land-Parcel Identification System and traditional inter-annual approaches. Land Use Policy. 2016. Vol. 2. P. 30–40.

Regulation (EU) № 1306/2013 of the European Parliament and of the Council of 17 December 2013 on the financing, management and monitoring of the common agricultural policy and repealing Council Regulations (EEC) № 352/78, (EC) № 165/94, (EC) № 2799/98, (EC) № 814/2000, (EC) № 1290/2005 and (EC) № 485/2008. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32013R1306&qid=1723580959067 (дата звернення: 01.08.2024 року).

Commission Delegated Regulation (EU) № 640/2014 of 11 March 2014 supplementing Regulation (EU) № 1306/2013 of the European Parliament and of the Council with regard to the integrated administration and control system and conditions for refusal or withdrawal of payments and administrative penalties applicable to direct payments, rural development support and cross compliance. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32014R0640&qid=1723581198775 (дата звернення: 01.08.2024 року).

ECA. The Land Parcel Identification System: A Useful Tool to Determine the Eligibility of Agricultural Land – But its Management could be Further Improved. Special Report. PL, 2016. 25 р.

Tóth K., Kučas A. Spatial information in European agricultural data management. Requirements and interoperability supported by a domain model. Land Use Policy. 2016. Vol. 57. P. 64–79.

Verhoeve A., Dewaelheyns V., Kerselaers E., Rogge Е., Gulinck H. Virtual farmland: Grasping the occupation of agricultural land by non-agricultural land uses. Land Use Policy. 2015. Vol. 42. P. 547–556.

Derek B. van Berkel, Peter H. Verburg. Sensitising rural policy: Assessing spatial variation in rural development options for Europe. Land Use Policy. 2011. Vol. 28. Issue 3. P. 447–459.

Pašakarnis G., Morley D., Malienė V. Rural development and challenges establishing sustainable land use in Eastern European countries. Land Use Policy. 2013. Vol. 30. Issue 1. P. 703–710.

Singh M., Marchis A., Capri E. Greening, new frontiers for research and employment in the agro-food sector. Science of the Total Environment. 2014. Vol. 472. P. 437–443.

Candel J. J. L., Breeman G. E., Stiller S. J., Termeer C. J.A.M. Disentangling the consensus frame of food security: The case of the EU Common Agricultural Policy reform debate. Food Policy. 2014. Vol. 44. P. 47–58.

Wainger L.A., King D.M., Mack R.N., Price E.W., Maslin T. Can the concept of ecosystem services be practically applied to improve natural resource management decisions? Ecological Economics. 2010. Vol. 69. Issue 5. P. 978–987.

Levavasseur F., Martin P., Bouty C., Barbottin A., Bretagnolle V., Thérond O., Scheurer O., Piskiewicz N. RPG Explorer: A new tool to ease the analysis of agricultural landscape dynamics with the Land Parcel Identification System. Computers and Electronics in Agriculture. 2016. Vol. 127. P. 541–552.

Latruffe L., Piet L. Does land fragmentation affect farm performance? A case study from Brittany, France. Agricultural Systems. 2014. Vol. 129. P. 68–80.

Hiironen J., Niukkanen K. On the structural development of arable land in Finland – How costly will it be for the climate? Land Use Policy. 2014. Vol. 36. P. 192–198.

Csornai G., Csonka B., Zelei G., Nádor G., Tikász L., László I., Martinovich L., Kocsis A., Bognár E., Suba Z., Wirnhardt C., Winkler P. Crop monitoring basis to the area based subsidy control and Land Parcel Identification System (LPIS-Hu) in Hungary. New Strategies for European Remote Sensing. 2005. P. 507–514.

Trojácek P. New land parcel identification system for agricultural subsidies in the Czech Republic. Geoinformation for european-wide integration. 2003. Р. 557–559.

Docan D.C., Dana I., Badea A., Moise C., Badea R. Adapted methods of spatial information analysis developed and implemented in the framework of IACS-LPIS setup in Romania. Annals of DAAAM for 2007 & proceedings of the 18th international DAAAM symposium. 2007. P. 231–232.

Erden H., Aslan M., Özcanli C.B. To Establish a New Subsidy System. Fourth international conference on agro-geoinformatics. 2015.

Представництво Європейського Союзу має намір запустити пілотний проєкт системи ідентифікації сільськогосподарських ділянок (LPIS) у Львівській області. URL: https://gazeta-fp.com.ua/news/predstavnitstvo-evropejskogo-soyuzu-mae-namir-zapustiti-pilotnij-proekt-sistemi-identifikatsiji-silskogospodarskikh-dilyanok-lpis-u-lvivskij-oblasti (дата звернення: 01.08.2024 року).

Kocur-Bera K. Understanding information about agricultural land. An evaluation of the extent of data modification in the Land Parcel Identification System for the needs of area-based payments – a case study. Land Use Policy. 2020. Vol. 94.

Vrolijk H., Poppe K. Cost of extending the farm accountancy data network to the farm sustainability data network: Empirical evidence. Sustainability. 2021. Vol. 13. Issue 15. P. 8181.

Бездушна Ю.С. Розвиток аграрного та макроекономічного аспекту інтегрованої звітності. Розвиток інтегрованої звітності підприємств: тези виступів Міжнар. наук. конф. (Житомир, 4-5 жовтня 2019 р.). Житомир: Житомирська політехніка, 2019. С. 17-18.

Juračak J., Očić V. Assessment of Farm Accountancy Data Network System in Croatia. Poljoprivreda. 2021. Vol. 27 (2). P. 91–98.

Інтеграція України до ЄС: перший крок у рамках FADN зроблено. URL: https://www.pdau.edu.ua/news/integraciya-ukrayiny-do-yes-pershyy-krok-u-ramkah-fadn-zrobleno (дата звернення: 01.08.2024 року).

Regulation (EU) 2021/2116 of the European Parliament and of the Council of 2 December 2021 on the financing, management and monitoring of the common agricultural policy and repealing Regulation (EU) № 1306/2013. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=-CELEX%3A32021R2116&qid=1720185598472 (дата звернення: 01.05.2024 року).

Mickiewicz B., Pradziadowicz M. Issues of shaping the agricultural market in Poland on the example of milk and sugar markets. Economic Science for Rural Development: Production and Cooperation in Agriculture / Finance and Taxes. 2013. Issue 30. P. 62–68.

Митченок О.О. Актуальні питання удосконалення інформаційного забезпечення державної аграрної та продовольчої політики з урахуванням міжнародного досвіду. Продовольчі ресурси. 2022. Т. 10. № 18. С. 237–247.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-26

Номер

Розділ

Розділ 6. Земельне право; аграрне право; екологічне право; природоресурсне право