Особливості здійснення цивільного судочинства у справах про встановлення факту проживання чоловіка та жінки однією сім’єю без реєстрації шлюбу та визначення додаткового строку для прийняття спадщини в період воєнного стану
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.84.1.57Ключові слова:
факт спільного проживання, спадкоємець, спадщина, додатковий строк, воєнний стан, доказиАнотація
Проживання однією сім’єю жінки та чоловіка без шлюбу не є підставою для виникнення у них прав та обов’язків подружжя. З часом у пар, що проживають у фактичних шлюбних відносинах виникають різні питання, проблеми, що потребують вирішення, зокрема, спадкування один після одного чоловіка та жінки, що проживали у цивільному шлюбі. Для реалізації свого права на спадщину, той з подружжя, який пережив іншого в цивільного шлюбі має звернутися до суду з заявою про встановлення факту проживання чоловіка та жінки однією сім’єю без реєстрації шлюбу. Зазначені заяви розглядаються в порядку окремого або позовного провадження в залежності наявності чи відсутності спору про право. Так, у випадку звернення до суду з заявою у порядку окремого провадження, суддя відмовляє у відкритті окремого провадження у справі, якщо з заяви про встановлення зазначеного вище факту вбачається спір про право, а якщо спір про право буде виявлений під час розгляду справи, – залишає заяву без розгляду. ЦПК України встановлює вимоги до форми та змісту зазначеної вище заяви в порядку окремого провадження, а саме у ст. 318 ЦПК України та в порядку позовного провадження – ст. 175, 177 ЦПК України. Судовою практикою визначено, які саме докази є належними та допустимими для встановлення такого факту. Здебільшого такими доказами є докази спільного проживання, ведення спільного господарства, наявності у сторін спільного бюджету, проведення спільних витрат, придбання майна в інтересах сім’ї, наявності між сторонами подружніх взаємних прав та обов’язків та інших доказів. Після отримання судом рішення про встановлення факту проживання чоловіка та жінки однією сім’єю без реєстрації шлюбу, спадкоємець звертається до нотаріуса з заявою про прийняття спадщини, однак, у випадку пропуску строку подання такої заяви, має право поновити строк для прийняття спадщини в судовому порядку. Зазначене питання розглядається в порядку позовного провадження з обов’язковим з’ясуванням поважності причин пропуску строку для прийняття спадщини та наявності чи відсутності інших спадкоємців. Правовий режим воєнного стану не зупиняє строків для подання заяви про прийняття спадщини. Спадкоємець має у визначений ЦК України шестимісячний строк з дня відкриття спадщини звернутися з заявою про прийняття спадщини, а у випадку пропуску такого строку, поновлювати його в судовому порядку.
Посилання
Сімейний кодекс України: Кодекс України, Закон від 10.01.2002 № 2947-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2947-14#Text.
Цивільний процесуальний кодекс України: Кодекс України, Закон від 18.03.2004 № 1618-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text.
Постанова Верховного Суду від 16.01.2019 у справі № 343/1821/16-ц, провадження № 61-10270ск18. URL: http://reyestr.court.gov.ua/Review/79572898.
Постанова Верховного Суду від 05.02.2020 у справі № 712/7830/16-ц, провадження № 61-28377св18. URL: http://reyestr.court.gov.ua/Review/87517287.
Постанова Верховного Суду від 24.01.2020 у справі № 546/912/16-ц, провадження № 61-36178св18. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/87243018.
Цивільний кодекс України: Кодекс України, Закон від 16.01.2003 № 435-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text.
Постанова Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику у справах про спадкування» від 30.05.2008 № 7. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0007700-08#Text.
Про введення воєнного стану в Україні: Указ Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022. URL: https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397.
Конституція України: Закон України від 28.06.1996 року № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12.05.2015 року № 389-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19/stru#Stru.
Про нотаріат: Закон України від 02.09.1993 № 3425-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3425-12#Text.
Постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 164. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/164-2022-%D0%BF#Text.
Постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо нотаріату та державної реєстрації в умовах воєнного стану» від 24.06.2022 № 719. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/719-2022-%D0%BF#Text.
Постанова Верховного Суду від 21.01.2023 у справі № 676/47/21, провадження № 61-8014св22. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/108654283.
Постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо нотаріату, державної реєстрації та функціонування державних електронних інформаційних ресурсів в умовах воєнного стану» від 09.05.2023 № 469. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/469-2023-%D0%BF#Text.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 О. М. Кононець, Н. О. Риженко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.