Конституційно-правові засади розбудови інституційної спроможності Національного банку України

Автор(и)

  • Р. П. Натуркач сandidate of Legal Sciences, Associate Professor, postgraduate student of Constitutional Law and Comparative Jurisprudence Department Uzhhorod National University, Україна https://orcid.org/0009-0006-9717-3961

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.84.1.29

Ключові слова:

конституційно-правове регулювання, центральний банк держави, інституційна незалежність, ефективність конституційно-правового регулювання, якість норми права, дублювання норм, правова визначеність, Рада Національного банку України, Аудиторський комітет

Анотація

Статтю присвячено дослідженню питання конституційно-правових засад розбудови інституційної спроможності Національного банку України. Проаналізовано Конституцію України, Закон України «Про Національний банк України», Положення «Про Аудиторський комітет Ради Національного банку України» та інші нормативно-правові акти в контексті саме посилення інституційної незалежності НБУ, а також законопроекти. Акцентовано увагу на еволюції розбудови інституційної спроможності Національного банку України. Звертається увага на Раду Національного банку України, Аудиторський комітет НБУ та їх роль в інституційній незалежності Національного банку України. Охарактеризовано їх повноваження та порядок формування. Підкреслюється, що консультативний робочий орган Ради Національного банку України – Аудиторський комітет НБУ був створений відповідно до законодавства й принципів саме колегіальності прийняття управлінських рішень у центральному банку. Він розпочав свою роботу з листопада 2016 р.

Виявлено недоліки Закону України «Про Національний банк України» щодо розбудови інституційної незалежності Національного банку України та розроблено пропозиції щодо напрямів його вдосконалення з метою його приведення у відповідність з Конституцією України, а також посилення функціональної незалежності Національного банку України: викласти ст. 74 Закону України «Про Національний банк України» у новій редакції, яка б передбачала, що забезпечення позову здійснюється шляхом зупинення рішень та актів Національного банку України, а також містила положення щодо встановлення судом для Національного банку України заборони або обов’язку вчиняти певні дії; закріпити у ч. 1 ст. 9 Закону України «Про Національний банк України» перелік «інших робочих органів»; виключити з Закону України «Про Національний банк України» обмеження аудиторської експертизи фінансової діяльності Національного банку України незалежними аудиторами; закріпити в тексті Закону України «Про Національний банк України» повноважень Аудиторського комітету, порядку їх реалізації; виключити у Законі України «Про Національний банк України» дублювання його норм з положеннями ч. 2 ст. 78 та ст. 120 Конституції України щодо обмеження, згідно з яким особа не може бути членом Ради Національного банку, якщо вона має представницький мандат або є членом Кабінету Міністрів України, або обіймає чи обіймала посаду керівника органу державної влади (заступника керівника) та іншого державного органу (якщо не минув один рік з дня її звільнення з такої посади), або є особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; уточнення службових обов’язків членів Ради Національного банку України.

Посилання

Kompleksna prohrama rozvytku finansovoho sektoru Ukrainy do 2020 roku: Postanova Pravlinnia Natsionalnoho banku Ukrainy vid 18 chervnia 2015 roku № 391. URL: https://bank.gov.ua/doccatalog/document?id=43352266.

Pro Natsionalnyi bank Ukrainy: Zakon Ukrainy vid 20 travnia 1999 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/679-14.

Konstytutsiia Ukrainy vid 28 chervnia 1996 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254k/96-vr.

Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo rozbudovy instytutsiinoi spromozhnosti Natsionalnoho banku Ukrainy: Zakon Ukrainy vid 18 chervnia 2015 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/541-19#n213.

Pro vnesennia zmin do Biudzhetnoho kodeksu Ukrainy shchodo zaprovadzhennia serednostrokovoho biudzhetnoho planuvannia: Zakon Ukrainy vid 6 hrudnia 2018 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2646-19#n359.

Pro zdiisnennia derzhavnykh zakupivel: Zakon Ukrainy vid 10 kvitnia 2014 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1197-18.

Rishennia Rady NBU vid 24.11.2016 № 2.3. URL: https://bank.gov.ua/ua/legislation/Decision_26062019_25-rd.

Pro publichni zakupivli: Zakon Ukrainy vid 25 hrudnia 2015 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19/.

Vysnovok Holovnoho naukovo-ekspertnoho upravlinnia 8 travnia 2015 r. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=54947.

Deshko L. European Standards of Human Rights: Course book. Donetsk: Modern Printing (Suchasny Drook), 2013. 142 p.

Deshko L., Holub V. Zmist vymoh pryntsypu pravovoi vyznachenosti shchodo realizatsii prava kozhnoho na efektyvnyi sudovyi zakhyst. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. 2012. Vypusk 20, tom. 1. S. 113–115.

Deshko L. Criteria for the courts compliance with the obligation to provide justification of its decisions. TEISE. 2016. № 99. R. 186–193.

Deshko L.M. Konstytutsiine pravo na zvernennia do mizhnarodnykh sudovykh ustanov ta mizhnarodnykh orhanizatsii: monohrafiia. Uzhhorod, 2016. 486 s.

Deshko L. Application of Legal Entities to the European Court of Human Rights: a Significant Disadvantage as the Condition of Admissibility. Croatian International Relations Review. 2018. 24 (83). P. 84–103.

Zauvazhennia do proektu zakonu Ukrainy pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo rozbudovy instytutsiinoi spromozhnosti Natsionalnoho banku Ukrainy (reiestratsiinyi № 2742). URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc34?id=&pf3511=54947&pf35401=346244.

Pravo Yevropeiskoho Soiuzu: navch. posibnyk, 2-he vyd. / Za zah. red. R.A. Petrova. K.: Istyna, 2009. 376 s.

Deshko L. Structural Elements of International Legal Mechanisms for Ensuring The Everyones Right to Seek Rights Protection in International Judicial Institutions or in the Relevant Bodies of International Organizations. Zakon y zhyzn. 2013. № 12/3. S. 64–67.

Lepushynskyi V. Monetarna polityka NBU 2022. URL: https://bank.gov.ua/ua/news/all/intervyu-volodimira-lepushinskogo-informagentstvu-interfaks-ukrayina-pro-monetarnu-politiku-nbu-u-2022-rotsi-ta-yiyi-perspektivi.

Byelov D., Bielova M. Сonstitutional and legal principles of the status of certain citizens (on the example of refugees). European Socio-Legal and Humanitarian Studies. 2023. Issue 1. P. 11–15.

Shpis N., Byelov D. Theoretical and practical justification of the limitations of the constitutional rights and freedoms of a man and citizen in the conditions of marital law in Ukraine. Visegrad Journal on Human Rights. Issue 3. 2023. P. 21–29.

Lazur Ya.V. Zabezpechennia prav i svobod hromadian Ukrainy u sferi publichnoho upravlinnia: administratyvno-pravovyi mekhanizm: monohrafiia. K.: Chetverta khvylia. 2010. 240 s.

Lazur Ya.V. Poniattia, sutnist ta elementy administratyvno-pravovoho mekhanizmu zabezpechennia prav i svobod hromadian u derzhavnomu upravlinni. Forum prava. 2009. № 3. S. 392–398.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-21

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право