Правовий статус та діяльність органів влади Української Народної Республіки в екзилі (кінець 1920 р. – 22 серпня 1992 р.): історико-правові аспекти
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.84.1.7Ключові слова:
Українська Народна Республіка, орган влади, органи влади Української Народної Республіки, органи влади в екзилі, Державний Центр Української Народної Республіки в екзиліАнотація
Здійснено історико-правове дослідження правового статусу та діяльності органів влади Української Народної Республіки (далі – УНР) в екзилі (кінець 1920 р. – 22 серпня 1992 р.). Зроблено висновок про те, що, оскільки наприкінці 1920 р. органи влади УНР втратили вплив на населення внаслідок встановлення радянської влади на більшій частині українських територій та УНР фактично припинила своє існування, що було формально закріплено мирним договором між Річчю Посполитою Польською та Радянською Росією 18 березня 1921 р. у Ризі, органи влади УНР втратили статус державних та набули статусу громадських. Проаналізовано зміст прийнятого Радою Народних Міністрів і затвердженого Головою Директорії 9 січня 1921 р. нормативного акта під назвою «Закон про Раду Республіки», у якому Рада Республіки визначалася як «тимчасовий верховний орган народної влади, якому належить повнота влади». Органи влади УНР імітували державну діяльність: Рада Республіки – як законодавчий, Рада Народних Міністрів – як виконавчий орган влади, Голова Директорії – як глава УНР. Після припинення існування Ради Республіки у серпні 1921 р. функції органів влади УНР в екзилі здійснювали Голова Директорії та Рада Народних Міністрів. Досліджено зміст «Тимчасового закону про реорганізацію Державного Центру УНР в екзилі» від 10 червня 1948 р., у якому встановлено компетенцію складових частин Державного Центру УНР: Президента, Віце-президента, Уряду, Української Національної Ради. На основі аналізу змісту цього нормативного акта зроблено висновок про те, що Державний Центр УНР в екзилі формально мав статус громадської організації, втім удавав себе за орган державної влади та імітував державні функції. Відповідно до цього документа, Українська Національна Рада виконує «функції тимчасового законодавчого представництва». Взаємозв’язок між складовими частинами Державного Центру УНР в екзилі мав виявлятися в нормотворчому процесі та при формування Уряду. Передбачено політичну відповідальність Уряду перед Українською Національною Радою та Президентом УНР. Встановлено підзвітність Уряду перед Українською Національною Радою та підконтрольність Президенту УНР. Президент УНР був наділений правом розпуску Української Національної Ради за пропозицією Уряду. Органи влади, сформовані на підставі цього акта, мали статус громадських та здійснювали функції у міжнародній, нормотворчій, політичній, науковій та інших сферах.
Посилання
Дзейко Ж.О. Правовий статус вищих органів державної влади Української Народної Республіки (1917–1920 рр.): дис. … канд. юрид. наук: 12.00.01. Київ, 1996. С. 173–182.
Іванова А.Ю. Проблема юридичного оформлення історико-культурної спадщини УНР. Правова держава. 2017. Вип. 28. С. 18–27.
Музика І.В. Документальна спадщина ДЦ УНР в екзилі як пам’ятка правової думки. Правова держава. 2018. Вип. 29. С. 505–514. URL: http://pravova-derzhava.org.ua›pravova-derjava.vipusk-29-_2018_.html (дата звернення: 19.06.2024).
Панова І.Ю. Державний центр Української Народної Республіки в екзилі: історико-правове дослідження: автореф. дис. канд. юрид. наук: 12.00.01. Київ, 2014. 20 с.
Токарчук О.В. Розвиток державно-правових учень представниками української еміграції (1920–1930-і рр.): монографія. Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2019. 477 с.
Енциклопедія українознавства. Загальна частина. Репринтне відтворення вид. 1949 р. Київ: НАН України. Інститут Української археографії, 1995. 801 с.
Закон про Раду Республіки: Норм. акт Ради Народних Міністрів, затв. Головою Директорії від 9 січ. 1921 р. Український вісник. 1921. 26 січ. Ч. 2. С. 2.
Рада Республіки в першій її легіслятиві / Центральний державний архів вищих органів влади та упр. України. Ф. 3696. Оп. 2. Спр. 10. Арк. 9–21 зв.
Рада Республіки ухвалила організувати такі комісії Нормативний акт Ради Республіки від 10 лют. 1921 р. Українське слово. 1921. 22 лют. Ч. 10. С. 4.
Про утворення Малої Ради Республіки: Проект нормативного акта Ради Республіки від 26 квіт. 1921 р. Українська трибуна. 1921. 3 трав. Ч. 1. С. 3.
Новий уряд УНР. Українське слово. 1921. 5 квіт. Ч. 21. С. 4.
Бурлака М. Найближчі завдання і Державний Центр У.Н.Р. С.У.Д. Зшиток № 1. Київ–Тарнів: Вид-во С.У.Д., 1921. С. 31–41.
Розв’язання Ради Республіки. Українське слово. 1921. 16 серп. Ч. 59. С. 1.
Тимчасовий закон про реорганізацію Державного Центру УНР в екзилі: Нормативний акт від 10 черв. 1948 р. Державний Центр Української Народної Республіки в екзилі : Статті і матеріали / ред. Л.Р. Винар і Н. Пазуняк. Філадельфія; Київ; Вашингтон. Фундація ім. С. Петлюри: Веселка: Фундація Родини Фещенко-Чопівських, 1993. С. 311–324.
Протокол засідання Першої сесії Української Національної Ради, яка відбулася в днях 16, 17, 18, 19 і 20 липня 1948 р. в Авгсбурзі, Баварія. Державний Центр Української Народної Республіки в екзилі … С. 325–364.
Іщук-Пазуняк Н. Державний Центр Української Народної Республіки в екзилі. Державний Центр Української Народної Республіки в екзилі…С. 129–137.
Про передачу повновластей Державного Центру УНР в екзилі Державній владі в Києві та припинення діяльності ДЦ УНР на вигнанні: Постанова Надзвичайної Сесії Української Національної Ради 10-го склик. від 14-15 бер. 1992 р. Державний Центр Української Народної Республіки в екзилі … С. 108-109.
Про складення повноважень і припинення діяльності Державного Центру Української Народної Республіки в екзилі: Грамота Української Національної Ради від 22 серп. 1992 р. Розбудова держави. 1992. № 3. С. 4.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ж. О. Дзейко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.