Проблемні питання кваліфікації випадків знищення або пошкодження лісових масивів та інших об’єктів рослинного світу, що вчиняють російські військові в Україні

Автор(и)

  • В. Г. Хашев кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри кримінального права та кримінології Дніпровського державного університету внутрішніх справ), Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.83.3.24

Ключові слова:

воєнні злочини, порушення законів та звичаїв війни, екоцид, знищення або пошкодження об’єктів рослинного світу, незаконна порубка лісу, шкода, заподіяна навколишньому природному середовищу

Анотація

У статті розглянуто особливості кваліфікації випадків знищення або пошкодження лісових масивів та інших об’єктів рослинного світу, що вчиняють російські військові в Україні, як воєнних злочинів з урахуванням норм національного та міжнародного права. На підставі аналізу положень Конвенції про заборону військового або будь-якого іншого ворожого використання засобів впливу на природне середовище, прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 10 грудня 1976 року та Додаткового протоколу до Женевських конвенцій про захист жертв міжнародних збройних конфліктів (Протокол I) від 8 червня 1977 року зроблено висновок, що такі факти підлягають кваліфікації за ст. 438 Кримінального кодексу України (далі – КК) лише у тому разі, якщо доведено, що вони вчинені в контексті та у зв’язку з веденням бойових дій, а також спричинили широку, довгочасну і серйозну шкоду навколишньому природному середовищу. Констатовано, що ці ознаки є оціночними, а тому існує потреба в ініціюванні на міжнародному рівні розробки та нормативного закріплення чітких критеріїв мінімальної шкоди навколишньому природньому середовищу, яка даватиме підстави кваліфікувати заподіяння такої шкоди як воєнний злочин за міжнародним гуманітарним правом. Доведено, що якщо зв’язок з веденням воєнних дій відсутній, то масове знищення рослинного світу підлягає кваліфікації як екоцид за ст. 441 КК, а якщо при цьому масовість знищення таких об’єктів відсутня, то ці діяння можливо кваліфікувати за ст. 245 або ст. 246 КК, але також лише у тих випадках, коли відсутній зв’язок з веденням воєнних дій. У випадку якщо окремий чи група російських військових знищать або пошкодять об’єкт рослинного світу, але тим самим широкої, довгочасної і серйозної шкоди не буде заподіяно, але є контекстуальний зв’язок із веденням бойових дій, то такі діяння також мають підлягати кваліфікації, залежно від предмету та/або способу впливу на об’єкти рослинного світу, за ст. 245 КК або ст. 246 КК.

Посилання

Хашев В.Г. Деякі питання кваліфікації заподіяння шкоди водним об’єктам, що вчиняють російські військові в Україні. Проблеми європейської та світової безпеки: правові вектори: матеріали круглого столу (Київ, 10 травн. 2023 р.) / Упоряд: Бевз С.І., Бирса Н.О., Серебрякова Ю.О. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. С. 178–184.

Кваліфікація окремих кримінальних правопорушень проти воєнної безпеки України: навчальний посібник / А.Є. Фоменко, О.С. Юнін, В.С. Березняк, В.В. Шаблистий та ін. Київ: Алерта, 2023. 532 с.

Оновлена щотижнева інфографіка розкриває жахливу картину збитків, які завдає довкіллю російська федерація внаслідок своєї збройної агресії. Державна екологічна інспекція України: офіційний веб-портал. Повідомлення від 08.04.2024. https://www.dei.gov.ua/post/2870.

Майже 90% лісових пожеж з початку цього року виникли внаслідок російської збройної агресії. Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів: офіційний веб-портал. Повідомлення від 02.05.2024. URL: https://mepr.gov.ua/majzhe-90-lisovyh-pozhezh-z-pochatku-tsogo-roku-vynykly-vnaslidok-rosijskoyi-zbrojnoyi-agresiyi/ (дата звернення: 24.05.2024).

Черговий акт екоциду: понад 100 га за тиждень – такі масштаби знищення лісу росіянами на Лиманському напрямку. Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів: офіційний веб-портал. Повідомлення від 11.04.2024. URL: https://mepr.gov.ua/chergovyj-akt-ekotsydu-ponad-100-ga-za-tyzhden-taki-masshtaby-znyshhennya-lisu-rosiyanamy-na-lymanskomu-napryamku/ (дата звернення: 24.02.2024).

Через дії окупантів згоріло близько 300 га заповідного степу у “Асканії-Новій”. Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів: офіційний веб-портал. Повідомлення від 23.08.2023. URL: https://mepr.gov.ua/cherez-diyi-okupantiv-zgorilo-blyzko-300-ga-zapovidnogo-stepu-u-askaniyi-novij/.

Бринзанська О.В. Визначення ознак широкомасштабної, довготривалої та серйозної шкоди навколишньому природному середовищу у джерелах міжнародного кримінального права. Юридичний науковий електронний журнал. 2024. № 3. С. 528–531.

Бердник І.В. До питання кваліфікації сексуального насильства в умовах міжнародного збройного конфлікту. Електронне наукове видання «Аналітично-порівняльне правознавство». 2022. № 6. С. 373–378.

Хавронюк М.І. Кримінальна відповідальність за порушення законів та звичаїв війни: двадцять запитань та відповідей. URL: https://pravo.org.ua/blogs/kryminalna-vidpovidalnist-za-porushennya-zakoniv-ta-zvychayiv-vijny-dvadtsyat-zapytan-ta-vidpovidej/#link13 (дата звернення: 24.02.2024).

Кримінальний кодекс України від 5 квітня 2001 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text (дата звернення: 24.02.2024).

Анісімов Г. Під час кваліфікації дій особи як порушення законів та звичаїв війни важливим є встановлення контекстуального аспекту. Верховний суд. 4 липня 2022. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1291154 (дата звернення: 24.02.2024).

Римський статут Міжнародного кримінального суду. Офіційний переклад. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_588#Text (дата звернення: 24.02.2024).

Convention on the prohibition of military or any other hostile use of environmental modification technique New York, 10 December 1976. URL: https://treaties.un.org/doc/Treaties/1978/10/19781005%2000-39%20AM/Ch_XXVI_01p.pdf (дата звернення: 24.02.2024).

Додатковий протокол до Женевських конвенцій про захист жертв міжнародних збройних конфліктів (Протокол I) від 8 червня 1977 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_199#Text (дата звернення: 24.02.2024).

Кваліфікація воєнних злочинів за Кримінальним кодексом України. URL: https://ptcu.gp.gov.ua/uk/czentr-znan/intervyu-z-treneramy/kvalifikacziya-voyennyh-zlochyniv-za-kryminalnym-kodeksom-ukrayiny/ (дата звернення: 24.02.2024).

IV Конвенція про закони і звичаї війни на суходолі та додаток до неї: Положення про закони і звичаї війни на суходолі від 18 жовтня 1907 р. (м. Гаага). URL: https://ips.ligazakon.net/document/MU07K01U (дата звернення: 24.02.2024).

Узуфрукт. Юридична енциклопедія у 6 т.] / ред. кол.: Ю.С. Шемшученко (відп. ред.) [та ін.]. К. Українська енциклопедія ім. М.П. Бажана, 2004. Т. 6 : Т–Я. 768 с. URL: https://leksika.com.ua/11281120/legal/uzufrukt (дата звернення: 24.02.2024).

Антонюк Н., Мазур М. Воєнні злочини крізь призму національного та міжнародного кримінального права. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/zmi/1556294/ (дата звернення: 24.02.2024).

Вознюк А.А., Жук І.В. Загальна характеристика ознак об’єктивної сторони порушення законів та звичаїв війни. Вісник пенітенціарної асоціації України. 2022. № 4 (22). С. 5–19.

Женевська конвенція про поводження з військовополоненими від 12 серпня 1949 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_153#Text (дата звернення: 24.02.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-01

Номер

Розділ

Розділ 8. Кримінальне право та кримінологія; кримінально-виконавче право