Правове регулювання захисту інформації про особисте та сімейне життя особи в умовах воєнного стану

Автор(и)

  • І. В. Солончук старший викладач кафедри інформаційного, господарського та адміністративного права Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0001-6447-246X

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.83.2.50

Ключові слова:

інформація, особисте життя, сімейне життя, воєнний стан, інформації про особисте і сімейне життя особи, захист інформації

Анотація

У статті досліджені правові засади захисту інформації про особисте і сімейне життя особи в складних умовах воєнного стану, які передбачають ряд певних обмежень та заборон, визначених нормативно-правовими актами. З’ясовано, що в умовах воєнного стану правове регулювання суспільних відносин об’єктивно має певні особливості. Зокрема, є можливим тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина, в тому числі передбачених статтею 32 Конституції України, в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені Законом України «Про правовий режим воєнного стану». Розглянуто статтю 32 Конституції України в контексті гарантії права особи на невтручання в її особисте і сімейне життя задля визначення особливостей правового регулювання захисту інформації про особисте і сімейне життя особи при запровадженні правового режиму воєнного стану. Досліджені особливості правового регулювання суспільних відносин в умовах воєнного стану. Наголошено на обов’язку держави щодо захисту інформації про особисте та сімейне життя особи. Такий захист передбачає створення сукупності правових, адміністративних, організаційних, технічних та інших заходів, що забезпечують збереження, цілісність інформації, а також належний порядок доступу до інформації про особисте та сімейне життя особи. В контексті даної гарантії, визначено три складові, які потребували конкретизації змісту в межах представленого наукового дослідження: інформація; особисте життя; сімейне життя особи. Під час проведення дослідження за основу взято поняття «інформація» згідно Закону України № 2657-XII «Про інформацію». Розглянуто зміст поняття «особисте життя особи», права особи на особисте життя, права особи на таємницю особистого життя, права особи на повагу до її сімейного життя. У процесі здійснення дослідження акцентовано увагу, що правовий режим воєнного стану не може використовуватися як привід для безпідставного обмеження прав особи.

Посилання

Про введення воєнного стану в Україні: Указ Президента України № 64/2022 від 24 лютого 2022 року. URL: https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397 (дата звернення: 04.06.2024).

Загальна декларація прав людини, прийнята і проголошена резолюцією 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року. Документ 995_015. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015 (дата звернення: 04.06.2024).

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (з протоколами) (Європейська конвенція з прав людини) від 4 листопада 1950 р. Документ 995_004. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text (дата звернення: 04.06.2024).

Міжнародний пакт про громадянські і політичні права від 16 грудня 1966 р. Документ 995_043. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_043#Text (дата звернення: 04.06.2024).

Конституція України: Закон України від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12 травня 2015 р. № 389-VIII. Відомості Верховної Ради. 2015. № 28. Ст. 250.

Про інформацію: Закон України від 2 жовтня 1992 р. № 2657-XII. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 48. Ст. 650.

Цивільний Кодекс України: Закон України від 16 січня 2003 р. № 435-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 40–44. Ст. 356

Рішення Конституційного Суду № 2-рп/2012 від 20.01.2012 у справі за конституційним поданням Жашківської районної ради Черкаської області щодо офіційного тлумачення положень частин першої, другої статті 32, частин другої, третьої статті 34 Конституції України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/lawsshow/v002p710-12#Text (дата звернення: 04.06.2024).

Рішення Конституційного Суду України у справі щодо офіційного тлумачення статей 3, 23, 31, 47, 48 Закону України «Про інформацію» та статті 12 Закону України «Про прокуратуру» (справа К.Г. Устименка). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v005p710-97#Text (дата звернення: 04.06.2024).

Сімейний кодекс України: Закон України від 10 січня 2002 р. № 2947-III. Відомості Верховної Ради України. 2002. № 21-22. Ст. 135.

Про доступ до публічної інформації: Закон України від 13 січня 2011 р. № 2939-VI. Відомості Верховної Ради України. 2011. № 32. Ст. 314.

Резолюція 1165 (1998) « Право на приватність» від 26 червня 1998 р. Рада Європи. Комітет Міністрів. Центр демократії та верховенства права. URL: https://cedem.org.ua/library/rezolyutsiya-1165-1998-pravo-na-pryvatnist/ (дата звернення: 04.06.2024).

Ukraine: Notification under Article 4 (3) 1 International Covenant on Civil and Political Rights. URL: https://treaties.un.org/doc/Publication/CN/2022/CN.65.2022-Eng.pdf (дата звернення: 04.06.2024).

Щербанюк О.В., Кобрин В.С. Деякі аспекти правомірності обмеження прав людини в умовах воєнного стану. Науковий вісник публічного та приватного права. 2023. Випуск 3. С. 113–117.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-19

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право