Моніторинг способу життя субʼєктів декларування в умовах воєнного стану

Автор(и)

  • О. О. Бригінець доктор юридичних наук, професор, професор кафедри конституційного, адміністративного та фінансового права Хмельницького університету управління та права імені Леоніда Юзькова, Україна https://orcid.org/0000-0003-4058-7566
  • А. П. Пашинський аспірант Київського університету права НАН України,адвокат, радник АО «Юридична фірма «Василь Кісіль і Партнери», Україна https://orcid.org/0000-0001-7377-200X

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.83.2.49

Ключові слова:

моніторинг способу життя, Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК), незаконне збагачення, необґрунтовані активи, декларування, запобігання корупції, антикорупційне законодавство, антикорупційна політика, корупція, воєнний стан

Анотація

Моніторинг способу життя субʼєктів декларування є одним із механізмів фінансового контролю, що був запроваджений у 2014 році з набранням чинності Законом України «Про запобігання корупції». Відповідальність за здійснення моніторингу способу субʼєктів декларування була покладена на Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК).

До початку повномасштабного вторгнення 24 лютого 2022 року НАЗК завершило лише декілька десятків моніторингів. Втім, після призупинення обовʼязкового е-декларування і повних перевірок е-декларацій у звʼязку з введенням воєнного стану, НАЗК активізувало свою діяльність із моніторингу способу життя.

До осені 2023 року НАЗК здійснювало моніторинг на підставі прямих норм ст. 514, 522 Закону України «Про запобігання корупції» і закритих методичних рекомендацій. У жовтні 2023 року Верховна Рада України внесла низку важливих змін до закону щодо процедури моніторингу способу життя. Після цього НАЗК затвердило окремий Порядок здійснення моніторингу способу життя суб’єктів декларування, який пройшов реєстрацію в Міністерстві юстиції України. Новий Порядок надає визначення ключовим термінам, встановлює перелік джерел інформації для моніторингу, визначає спосіб оформлення результатів моніторингу та врегульовує низку інших процедурних питань. Хоча прийняття Порядку є позитивним фактом, документ має певні юридичні вади. Мова йде про відсутність граничних строків для проведення моніторингу, невстановлення процедури авторозподілу моніторингів між працівниками НАЗК, а також суперечливу форму закріплення кінцевих результатів моніторингу.

Правозастосовна практика у сфері моніторингу способу життя активно розвивається. Так, лише у 2023 році НАЗК розпочало 621 та завершило 552 моніторинги способу життя. Втім, для гарантування повного дотримання принципів законності, правової визначеності та поваги до приватного і сімейного життя, НАЗК необхідно усунути вищенаведені недоліки Порядку, а також прийняти спеціальні порядки моніторингу способу життя для суддів і суддів Конституційного Суду України відповідно до вимог закону.

Посилання

Corruption Perceptions Index – 2023. Transparency International Ukraine. URL: https://www. transparency.org/en/cpi/2023/index/ukr (дата звернення: 06.05.2024).

Українці більше побоюються корупції після перемоги, ніж повторення воєнних дій. Hromadske. URL: https://hromadske.ua/posts/ukrayinci-najbilshe-poboyuyutsya-korupciyi-pislya-peremogi-nizh-povtorennya-voyennih-dij-opituvannya (дата звернення: 06.05.2024).

НАЗК вкотре проігнорувало зауваження Мін’юсту щодо порядків проведення повної перевірки декларацій та стилю життя чиновників. Міністерство юстиції України. URL: https://minjust.gov.ua/news/ministry/nazk-vkotre-proignoruvalo-zauvajennya-minyustu-schodo-poryadkiv-provedennya-povnoi-perevirki-deklaratsiy-ta-stilyu-jittya-chinovnikiv-23261 (дата звернення 06.05.2024).

НАЗК розпочинає перевіряти, чи відповідає спосіб життя чиновників задекларованим статкам. Національне агентство з питань запобігання корупції. URL: https://nazk.gov.ua/uk/novyny/nazk-rozpochynaye-pereviryaty-chy-vidpovidaye-sposib-zhyttya-chynovnykiv-zadeklarovanym-statkam/ (дата звернення: 06.05.2024).

Моніторинг способу життя декларантів від «А» до «Я» – Анатолій Пашинський. European Business Association. URL: https://eba.com.ua/monitoryng-sposobu-zhyttya-deklarantiv-vid-a-do-ya/ (дата звернення 06.05.2024).

Закон України № 2115-ІХ «Про захист інтересів субʼєктів поданя звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни». Верховна Рада України – Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2115-20/ed20220303#Text (дата звернення: 06.05.2024).

НАЗК активізує проведення моніторингу способу життя чиновників та депутатів за зверненнями громадян. Національне агентство з питань запобігання корупції. URL: https://nazk.gov.ua/uk/novyny/nazk-aktyvizuye-provedennya-monitoryngu-sposobu-zhyttya-chynovnykiv-ta-deputativ-za-zvernennyamy-gromadyan/ (дата звернення: 06.05.2024).

Закон України № 1700-VII «Про запобігання корупції». Верховна Рада України – Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18#Text (дата звернення: 06.05.2024).

Звіт зовнішньої незалежної оцінки ефективності діяльності Національного агентства з питань запобігання корупції від 24.07.2023. Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/perevirka%20NAZK/zvit-komisii-z-provedennia-nezalezhnoi-otsinky-efektyvnosti-diialnosti-nazk.pdf (дата звернення: 06.05.2024).

Закон України № 3384-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану». Верховна Рада України – Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3384-20#Text (дата звернення: 06.05.2024).

Чотири роки НАЗК 2.0.: впровадження та удосконалення механізму моніторингу способу життя. Національне агентство з питань запобігання корупції. URL: https://nazk.gov.ua/uk/novyny/chotyry-roky-nazk-2-0-vprovadzhennya-ta-udoskonalennya-mehanizmu-monitoryngu-sposobu-zhyttya/ (дата звернення: 06.05.2024).

Наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 26.10.2023 № 236/23 «Про затвердження Порядку здійснення моніторингу способу життя субʼєктів декларування». Верховна Рада України – Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1873-23#Text (дата звернення: 06.05.2024).

Матеріали НАЗК щодо одеського воєнкома Борисова направлено до ДБР. Національне агентство з питань запобігання корупції. URL: https://nazk.gov.ua/uk/materialy-nazk-shhodo-odeskogo-voyenkoma-borysova-napravleno-do-dbr/ (дата звернення: 06.05.2024).

НАЗК виявило необґрунтовані активи на майже 3,9 млн грн у начальника управління поліції. Національне агентство з питань запобігання корупції. URL: https://nazk.gov.ua/uk/zapobigannya-ta-vyyavlennya-koruptsiyi/nazk-vyyavylo-neobgruntovani-aktyvy-na-mayzhe-3-9-mln-grn-u-nachalnyka-upravlinnya-politsii/ (дата звернення: 06.05.2024).

Завершено розслідування щодо незаконного збагачення колишнього одеського воєнкома на 150 млн грн. Офіс Генерального прокурора. URL: https://www.gp.gov.ua/ua/posts/zaverseno-rozsliduvannya-shhodo-nezakonnogo-zbagacennya-kolisnyogo-odeskogo-vojenkoma-na-150-mln-grn (дата звернення: 06.05.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-19

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право