Інститут антикорупційного уповноваженого державного органу влади та органів місцевого самоврядування: особливості правової регламентації

Автор(и)

  • А. А. Полтавець кандидат юридичних наук, доцент кафедри державно-правових дисциплін факультету №2 Криворізького навчально-наукового інституту ДонДУВС, Україна
  • К. О. Нестеренко кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри державно-правових дисциплін факультету №2 Криворізького навчально-наукового інституту ДонДУВС, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.83.2.47

Ключові слова:

корупція, антикорупційний уповноважений, антикорупційне законодавство, державна влада, місцеве самоврядування

Анотація

У статті здійснено аналіз положень Закону України «Про запобігання корупції», Типового положення «Про уповноважений підрозділ (особу) з питань запобігання та виявлення корупції» та іншого профільного законодавства з точки зору регламентації діяльності антикорупційного уповноваженого державних органів влади та органів місцевого самоврядування. Досліджено комплекс заходів із запобігання та виявлення корупції, що покладені на уповноважених при здійсненні своєї діяльності в державних органах, органах місцевого самоврядування, державних підприємствах, установах, організаціях. Констатовано, що антикорупційний уповноважений здійснює контроль за дотриманням антикорупційного законодавства у відповідному органі, його територіальних (міжрегіональних) органах та юридичних особах, що належать до сфери управління відповідного органу шляхом співпраці з керівництвом, працівниками та іншими уповноваженими органами (особами) згідно діючого законодавства.

З’ясовано, що у діючому законодавстві України існують два різних за правовим регулюванням, але єдині за метою діяльності інститути антикорупційних уповноважених. А саме, перший інститут передбачає утворення (визначення) уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції, зокрема, на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери управління державного органу та регламентує його діяльність, а другий інститут aнтикорупційних уповноважених, саме для юридичних осіб, у яких відповідно до Закону зaтверджуються aнтикорупційні програми.

Наголошено на тому, що виконання уповноваженим низки завдань пов’язана з безпосередньою взаємодією з керівництвом органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, у тому числі, з питань врегулювання конфлікту інтересів, захисту викривачів, притягнення винних осіб до дисциплінарної відповідальності за порушення вимог антикорупційного законодавства, інформування про факти вчинення таких порушень, управління корупційними ризиками.

Посилання

Токар-Остапенко О.В. Врегулювання конфлікту інтересів на державній службі: можливості застосування європейського досвіду в Україні. К.: НІСД, 2013. 57 с. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2013-10/derhs_sluhs-06511.pdf.

Зелінська Я.С., Спасенко В.О. Прояви конфлікту інтересів в публічному адмініструванні: теоретичні та практичні аспекти. Юридичний науковий електронний журнал № 3/2022, С. 155–158. URL: http://lsej.org.ua/3_2022/35.pdf.

Цимбаленко Я.Ю. Генеза становлення інституту уповноважених осіб з питань запобігання та виявлення корупції в Україні URL: http://pdu-journal.kpu.zp.ua/archive/1_2021/42.pdf.

Про запобігання корупції: закон України від 14.10.2014 № 1700-VII. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1700-18.

Типове положення Про уповноважений підрозділ (особу) з питань запобігання та виявлення корупції, затверджено наказом НАЗК від 17 березня 2020 р. № 102/20.

Державна антикорупційна програма на 2023–2025 роки: постанова КМУ від 4.03.2023 № 220. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/220-2023-%D0%BF#n40.

Про центральні органи виконавчої влади : Закон України від 17.03.2011 р. № 3166-VI. Дата оновлення: 19.10.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3166-17#Text.

Аналітичний огляд «Ефективність антикорупційних уповноважених у 2020 році». URL: https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2021/12/Efektyvnist-antykoruptsijnyh-upovnovazhenyh-u-2020-rotsi.pdf.

Про затвердження рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій: постанова КМУ від 18.04.2012 № 606.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-19

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право