Єдиний податок в Україні: реформувати не можна скасувати

Автор(и)

  • С. С. Ігнатенко аспірант юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна https://orcid.org/0000-0003-4175-9446

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.83.2.31

Ключові слова:

єдиний податок, реформування, європеїзація, податкове навантаження, платники податку, Податковий кодекс України, податкова система, спрощена система оподаткування

Анотація

Вказується, передбачений у податковій системі України інститут спрощеної системи оподаткування характеризується перманентною змінюваністю, яка щоразу націлена досягнути оптимального балансу між загальнодержавними інтересами (зменшення сектору тіньової економіки; залучення коштів до бюджетів; зниження рівня витрат на адміністрування податків; запобігання застосування у схемах мінімізації спрощеної системи оподаткування; тощо) та індивідуальними інтересами платників податків (зменшення податкового тягаря; сприяння конкурентоздатності платників податків; покращення зручності сплати податків; мінімізація обсягу податкової звітності; тощо). З моменту введення в дію інституту спрощеної системи оподаткування такий суттєво трансформувався та, у порівнянні з 1998 роком, є якісно кращим. Незважаючи на це, дискусії у політичних та наукових колах стосовно необхідності вживати кроки до наступної модифікації цього спеціального режиму оподаткування, аж до повного його скасування, не припиняються.

В статті розглядається схвалена вищим органом виконавчої влади України Національна стратегія доходів до 2030 року, котра визначає на середньострокову перспективу дорожню карту реформування податкової політики та податкового адміністрування в Україні. Окреслено основні принципи, з дотриманням яких повинна здійснюватися модернізація національної спрощеної системи оподаткування, та розглянуто цілі, котрі держава прагне досягти внаслідок практичної реалізації схваленої стратегії. Детально розкрито передбачені цією національною стратегією ключові заходи з реформування спрощеної системи оподаткування, в тому числі у контексті європеїзації податкової системи України, та вказано на невизначеність окремих елементів цих заходів, що має наслідком ускладнення процесу податкового планування у суб’єктів господарювання. У підсумку зроблено висновок, що схвалена національна стратегія, яка спрямована на апроксимацію національної податкової політики та податкового законодавства України до положень законодавства Європейського Союзу, передбачає позбавлення юридичних осіб (в тому числі сільськогосподарських товаровиробників) права оподатковувати свої доходи єдиним податком, визначає заходи з посилення вимог до платників єдиного податку (фізичних осіб-підприємців) та зі збільшення їх податкового навантаження.

Посилання

Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, ратифікованої Законом № 1678-VII від 16.09.2014 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text (дата звернення: 21.05.2024).

European Council meeting (23 and 24 June 2022) – Conclusions. URL: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-24-2022-INIT/en/pdf (дата звернення: 21.05.2024).

Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Національної стратегії доходів до 2030 року» від 27.12.2023 року № 1218-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-natsionalnoi-stratehii-dokhodiv-do-2030-s1218-271223 (дата звернення: 21.05.2024).

Козинець І.Г., Кравченко О.В. Спрощена система оподаткування в Україні: переваги та недоліки. Юридичний науковий електронний журнал. 2020. № 3/2020. С. 242–245.

Радишевська О.Р. Європеїзація права та інші концепти правового дискурсу: співвідношення понять. Вісник Пенітенціарної асоціації України. 2019. № 4. С. 5–13.

Греца Я.В. Зміст, правові засоби та межі податкового планування: зарубіжний досвід та українська практика: монографія. Ужгород: ТОВ «РІК-У», 2020. 420 с.

Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text (дата звернення: 21.05.2024).

Williamson, O.E. (1985). The Economic Institutions of Capitalism, New York: Free Press. URL: https://books.google.com.ua/books?id=MUPVLuiy9uQC&newbks=1&newbks_redir=0&lp-g=PP1&pg=PA45#v=onepage&q&f=false (дата звернення: 21.05.2024).

Пріб К.А., Федько В.І. Податкова система України: термінологія і формулювання основних положень. Навч. пос. К.: Цент учбової літератури, 2007. – 320 с.

Середньострокове бюджетне планування (міжнародний досвід). Інформаційна довідка, підготовлена Європейським інформаційно-дослідницьким центром на запит Комітету Верховної Ради України URL: https://infocenter.rada.gov.ua/uploads/documents/29131.pdf (дата звернення: 21.05.2024).

Левін В.І. Еволюція концепцій оподаткування малого та середнього бізнесу в контексті євроінтеграційного вектору розвитку України. Наукові праці НДФІ. 2016. Вип. 1. С. 16–35.

Лещенко Р.М. Напрями вдосконалення оподаткування малого підприємництва: євроінтеграційний аспект. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2017. Вип. 43(2). С. 72–75.

Оцінка аналітичними центрами Нацстратегії доходів 2030. URL: https://economics.org.ua/index.php/blog/400-nsd2030 (дата звернення: 21.05.2024).

Левін В.І. Транспарентність оподаткування малого і середнього бізнесу в контексті євроінтеграційного вектору розвитку України. Наукові праці НДФІ. 2015. Вип. 1. С. 138–149.

Жаровська Г. «Acquis communautaire»: європейська правнича термінологія. URL: https://law.chnu.edu.ua/acquis-communautaire-yevropeiska-pravnycha-terminolohiia/ (дата звернення: 21.05.2024).

Кірик А.Ю. Поняття й основні способи наближення законодавства держав-членів і третіх країн до законодавства Європейського Союзу. Юридичний науковий електронний журнал, 2021. С. 287–290.

Солдатенко О., Брунько В. Спрощена система оподаткування в Україні в умовах цифрової трансформації. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія: Право. Том 2. № 72 (2022). С. 94–99.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-19

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право