Роль та функції аудиторського комітету ради директорів
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.83.1.58Ключові слова:
рада директорів, акціонерне товариство, підприємство, комітет з питань аудиту, аудиторський комітет, господарська компетенціяАнотація
У статті аналізуються національні правові норми про діяльність комітетів з питань аудиту (аудиторських комітетів), на підставі яких автор виснуває про їхню роль в корпоративному управлінні України. Визначення господарської компетенції комітету ради директорів з питань аудиту (аудиторського комітету) є метою дослідження, яка реалізована шляхом вивчення та аналізу законодавчих актів і релевантних наукових досліджень. Автором зазначається, що рада директорів в ході реалізації своєї господарської компетенції може, а в деяких випадках повинна, створювати комітети, зокрема, і комітет з питань аудиту (аудиторський комітет), з числа її членів та інших осіб для попереднього вивчення і підготовки до розгляду на засіданні питань. Автором виснувається, що більшість членів комітету з питань аудиту (аудиторського комітету) підприємства, що становить суспільний інтерес, не повинні бути пов’язані з таким підприємством (бути його посадовою особою), а з числа незалежних членів призначається голова комітету. Із урахуванням чинних національних норм права автором зроблено висновок, що створення комітету ради директорів з питань аудиту (аудиторського комітету) може бути обов’язковим, умовно-обов’язковим, добровільним та умовно-добровільним. Підстави для такої класифікації передумов створення комітету ради директорів з питань аудиту (аудиторського комітету) автором розкрито у статті. Для досягнення мети дослідження автором проаналізовано різницю між зовнішнім та внутрішнім аудитами. Виходячи із того, що ряд національних корпорацій зобов’язані проводити внутрішній аудит, створювати службу внутрішнього аудиту (призначати внутрішнього аудитора), у статті досліджено межі компетенції служби внутрішнього аудиту (внутрішнього аудитора) та комітету ради директорів з питань аудиту (аудиторського комітету), та зроблено висновок, що їхня компетенція не є тотожною. Оскільки за нестворення комітету з питань аудиту (аудиторського комітету) або непокладення на орган (підрозділ) відповідних функцій винні особи притягаються до адміністративної відповідальності, автором досліджено підстави для такої відповідальності, однак зроблено висновок, що практична реалізація відповідної національної норми про відповідальність наразі відсутня через невнесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Посилання
Принципи корпоративного управління: рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 571 від 11 грудня 2003 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/vr571312-03#Text. Дата доступу: 26.05.2024 р.
Про акціонерні товариства: Закон України від 17.03.2008 р. № 514-VI / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2008. № 50-51. Ст. 384.
Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність: Закон України від 21 грудня 2017 р. № 2258-VIII / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 9. Ст. 50.
Про акціонерні товариства: Закон України від 27 липня 2022 р. № 2465-IX / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2023. № 18-19. Ст. 81.
Кодекс корпоративного управління: ключові вимоги і рекомендації: додаток до рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 118 від 12.03.2020 р. «Щодо узагальнення практики застосування законодавства з питань корпоративного управління». 48 с. URL: https://www.nssmc.gov.ua/documents/kodeks-korporatyvnoho-upravlinnia-kliuchovi-vymohy-i-rekomendatsii/. Дата доступу: 26.05.2024 р.
Серт О.В. Поняття і сутність однорівневої структури корпоративного управління. Становлення та розвиток правової держави: проблеми теорії та практики. Матеріали XVI міжнародної науково-практичної конференції. 21 грудня 2023 р. Львів–Торунь. 2023. С. 165–168.
Спасибо-Фатєєва І.В. Вчення про корпоративні права і цивілістична доктрина. Право України. № 6. 2014. С. 84–92.
Гарагонич О.В. Суб’єкти корпоративних відносин: теоретико-правові аспекти. Право України. № 6. 2021. С. 26–45.
Баранова А.О. Аудит: навчальний посібник / А.О. Баранова, Т.А. Наумова, А.І. Кашперська. Харків. ХДУХТ. 2017. 246 с.
Про банки і банківську діяльність: Закон України від 07 грудня 2000 р. № 2121-III / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2001. № 5-6. Ст. 30.
Про фінансові послуги та фінансові компанії: Закон України від 14 грудня 2021 р. № 1953-IX / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2023. № 3-4. Ст. 10.
Yasin F.M., Nelson S.P. Audit committee and internal audit: implications on audit quality. International Journal of Economics, Management and Accounting. № 2. 2012. P. 187–218.
Назаренко Т.П. Служба внутрішнього аудиту: особливості організації. Економічний аналіз. Тернопіль. Економічна думка. Том 23. № 2. 2016. С. 119–125.
Щербина В.С., Боднар Т.В. Деякі питання здійснення аудиту в господарських товариствах (економіко-правовий аспект). Право і суспільство. Трудове право. Право соціального забезпечення. № 4. 2023. С. 189–194.
Редченко К.І. Роль аудиторських комітетів у забезпеченні достовірності публічної звітності компаній. Глобальні та національні проблеми економіки. Бухгалтерський облік, аналіз та аудит. № 12. 2016. С. 532–536.
Лозицький В.А. Аудиторський комітет. Must have. Частина 2. URL: https://audit-invest.com.ua/articles/blog/audit-komitet-part-2. Дата доступу: 26.05.2024 р.
Проєкт Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення: № 6246 від 01 листопада 2021 р. URL: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73101. Дата доступу: 26.05.2024 р.
Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні: Закон України від 16 липня 1999 р. № 996-XIV / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1999. № 40. Ст. 365.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 О. В. Серт
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.