Протидія кібербулінгу як забезпечення права дитини на безпеку

Автор(и)

  • І. І. Пилипишина здобувач ступеня «Доктор філософії» кафедри конституційного, міжнародного і кримінального права Донецького національного університету імені Василя Стуса, Україна https://orcid.org/0000-0002-9344-1782

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.83.1.20

Ключові слова:

безпека, права дитини, права людини, захист прав дитини, відповідальна поведінка в кіберпросторі, кібероперації, булінг, кібербулінг

Анотація

Сучасний цифровий світ відкриває безліч можливостей для спілкування, навчання та розваг. Проте разом із цими можливостями зростає і кількість загроз. Розвиток інформаційних технологій супроводжується стрімким поширенням правопорушень у цій сфері. Кібербулінг, як форма електронного насильства, став серйозною загрозою для дітей у віртуальному просторі. Він є динамічним явищем, адже з кожним роком стає більш небезпечним, а кількість осіб, які постраждали від нього, збільшується. Кібербулінг порушує не лише емоційне та соціальне благополуччя, але й безпеку, яка є одним з основних прав людини.

Враховуючи зростання цифровізації суспільства та збільшення кількості онлайн-взаємодій, розуміння та ефективна боротьба з кібербулінгом стає надзвичайно важливою складовою створення безпечного та здорового середовища для розвитку дітей.

Наукове дослідження присвячене вивченню проблеми кібербулінгу як забезпечення права дитини на безпеку в онлайн-середовищі.

У статті проаналізовано різні аспекти кібербулінгу, серед яких підходи до визначення поняття закордонними та українськими науковцями, його види та наслідки для дитячого розвитку. Також здійснено аналіз законодавства, проаналізовано ефективність передбачених ним заходів для попередження та протидії зазначеному явищу. Вивчено роль освітніх установ та їхню дієвість у протидії кібербулінгу.

Зроблено висновок про відсутність єдиного підходу до визначення поняття кібербулінгу та його видів. Зазначено, що негативний вплив може мати різні прояви і бути як психологічним, так і фізичним. Також зроблено висновок про існування проблем в ефективності застосування заходів, спрямованих на протидію кібербулінгу.

Висновки статті вказують на важливість комплексного підходу до проблеми кібербулінгу та необхідність спільних зусиль усіх зацікавлених сторін для створення безпечного онлайн-середовища для дітей, формування моделі відповідальної поведінки у кіберпросторі. Підкреслено необхідність розробки та впровадження ефективних стратегій протидії кібербулінгу, спрямованих на забезпечення та захист права дитини на безпеку.

Посилання

Опитування ЮНІСЕФ: понад третина молодих людей у 30 країнах світу потерпають від онлайн-булінгу. ЮНІСЕФ. URL: https://cutt.ly/LwZWPhZp (дата звернення: 21.05.2024).

Інтернет. Словник іншомовних слів. URL: https://www.jnsm.com.ua/cgi-bin/u/book/sis.pl?Qry=%B2%ED%F2%E5%F0%ED%E5%F2 (дата звернення: 22.05.2024).

Данильчук Л.О. Ризики та небезпеки мережі Інтернет: до проблеми інформаційної захищеності дітей. Педагогічний дискурс. 2012. Вип. 13. С. 68–71. URL: https://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/544/502 (дата звернення: 22.05.2024).

Dooley J., Pyzalski J., Cross D. Cyberbullying Versus Face-to-Face Bullying: A Theoretical and Conceptual Review. Journal of Psychology. 2009. Vol. 217(4). Р. 182–188. URL: https://www.academia.edu/4355269/Cyberbullying_Versus_Face_to_Face_Bullying_A_Theoretical_and_Conceptual_Review (дата звернення: 21.05.2024).

Smith P., Mahdavi J., Carvalho M. Cyberbullying: Its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2008. Р. 376–385. URL: https://www.academia.edu/64992834/Cyberbullying_Its_nature_and_impact_in_secondary_school_pupils (дата звернення: 21.05.2024).

Wolak J., Mitchell K., Finkelhor D. Does Online Harassment Constitute Bullying? An Exploration of Online Harassment by Known Peers and Online-Only Contacts. Journal of Adolescent Health. 2007. Р. 51–58. URL: https://www.academia.edu/8605414/Does_Online_Harassment_Constitute_Bullying_An_Exploration_of_Online_Harassment_by_Known_Peers_and_Online_Only_Contacts (дата звернення: 21.05.2024).

Nocentini A., Calmaestra J., Schultze-Krumbholz A. Cyberbullying: Labels, Behaviours and Definition in Three European Countries. Australian Journal of Guidance & Counselling. 2010. Vol. 20. № 2. Р. 129–142. URL: https://www.academia.edu/57134319/Definitions_of_cyberbullying.

Ведернікова А.О. Кримінологічна характеристика кібербулінгу та його видів. Інформація і право. 2021. № 3(38). С. 99–108. DOI: https://doi.org/10.37750/2616–6798.2021.3(38).243813

Лубенець І. Кібернасильство (кібербулінг) серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Національний юридичний журнал: теорія і практика. 2016. С. 169–173. URL: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/169_173_KIbernasilstvo%20%28kIberbulIng%29%20sered%20uchnIv%20zagalnoosvItnIh%20navchalnih%20zakladIv.pdf (дата звернення: 21.05.2024).

Миронюк Т.В., Запорожець А.К. Кібербулінг в Україні – соціально небезпечне явище чи злочин: визначення та протидія. Юридичний часопис Національної академії внутрішніх справ. 2018. № 2(16). С. 275–284. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aymvs_2018_2_25 (дата звернення: 23.05.2024).

Найдьонова Л.А. Кібербуллінґ або агресія в інтернеті: способи розпізнання і захист дитини: методичні рекомендації. Київ, 2014. 80 с. URL: https://mediaosvita.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/KIBERBULLING-ABO-AGRESIYA-V-INTERNETI-SPOSOBY-ROZPIZNANNYA-I-ZAHYST-DYTYNY-.pdf (дата звернення: 21.05.2024).

Найдьонова Л.А. Кібербулінг у підлітковому рейтингу інтернет-небезпек. Психологічні науки: проблеми і здобутки. 2018. Вип. 1. С. 141–159. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pnpz_2018_1_11 (дата звернення: 23.05.2024).

Фадєєва М.В. Структура психологічної готовності вчителя до надання психологічної допомоги дитині – жертві кібербулінгу. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія. 2013. Вип. 39(1). С. 21–26. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspo_2013_39%281%296 (дата звернення: 21.05.2024).

Кібербулінг – що це та як це зупинити? ЮНІСЕФ. URL: https://www.unicef.org/ukraine/cyberbulling (дата звернення: 21.05.2024).

Mapping study on cyberviolence with recommendations adopted by the T-CY on 9 July 2018. Cybercrime Convention Committee. URL: https://rm.coe.int/t-cy-mapping-study-on-cyberviolence-final/1680a1307c (дата звернення: 21.05.2024).

Case of Buturugă v. Romania. European Court of Human Rights. URL: https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-201342 (дата звернення: 24.05.2024).

Peled Y. Cyberbullying and its influence on academic, social, and emotional development of undergraduate students. Heliyon. 2019. Vol. 5(3). DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e01393.

Watts L., Wagner J., Velasquez B. Cyberbullying in higher education: A literature review. Computers in Human Behavior. 2017. Vol. 69. Р. 268–274. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.038.

Yemima C. The Forms of Cyberbullying Behavior among Teenage Students: A Systematic Literature Review. Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan. 2023. Vol. 7 № 2. Р. 151–160. URL: https://www.academia.edu/109467360/The_Forms_of_Cyberbullying_Behavior_among_Teenage_Students_A_Systematic_Literature_Review (дата звернення: 25.05.2024).

Chan S., Khader M., Ang J. Understanding «happy slapping». International Journal of Police Science & Management. 2012. Vol. 14. № 1. Р. 42–57. DOI: https://journals.sagepub.com/doi/10.1350/ijps.2012.14.1.252.

Тітов І.Г., Лавріненко В.А. Чинники прояву кібербулінгу в підлітковому середовищі: теоретичний огляд. Психологія і особистість. 2022. № 2(22). С. 211–224. DOI: https://doi.org/10.33989/2226–4078.2022.2.265500.

Конвенція про права дитини від 20.11.1989 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021 (дата звернення: 21.05.2024).

General comment № 13 (2011). The right of the child to freedom from all forms of violence. Committee on the Rights of the Child. URL: https://www2.ohchr.org/english/bodies/crc/docs/CRC.C.GC.13_en.pdf (дата звернення: 21.05.2024).

General Comment № 1: The Aims of Education (article 29) (2001). United Nations. URL: https://www.ohchr.org/en/resources/educators/human-rights-education-training/general-comment-no-1-aims-education-article-29-2001 (дата звернення: 21.05.2024).

Cyberbullying among young people. European Union. URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/ca178e3b-7ef4-11e6-b076-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-129352382 (дата звернення: 21.05.2024).

Сase of Szabó and Vissy v. Hungary. European Court of Human Rights. URL: https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-160020 (дата звернення: 21.05.2024).

Casla K. School Bullying Among Peers, Human Rights and the State’s Duty to Protect: The Case of Spain. The International Journal of Children’s Rights. 2020. № 28. P. 778–804 URL: https://brill.com/view/journals/chil/28/4/article–p778_778.xml?ebody=pdf–117260 (дата звернення: 25.05.2024).

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню): Закон України від 18.12.2018 р. № 2657-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657–19#Text (дата звернення: 21.05.2024).

Про повну загальну середню освіту: Закон України від 16.01.2020 р. № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463–20#Text (дата звернення: 21.05.2024).

Про охорону дитинства: Закон України від 26.04.2001 р. № 2402-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402–14#Text (дата звернення: 21.05.2024).

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19#Text (дата звернення: 23.05.2024).

Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 р. № 1646. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0111–20#Text (дата звернення: 24.05.2024).

Проєкт Національної стратегії захисту дітей в цифровому середовищі на 2021 – 2026 роки. Міністерство цифрової трансформації України. URL: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/normative_document/2020/1/%D0%9D%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0%20%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%8F%20v1_1.pdf (дата звернення: 25.05.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-03

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право