Право на звернення до адміністративного суду суб’єктів владних повноважень
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.82.2.36Ключові слова:
суб’єкт владних повноважень, публічно-владні функції, суб’єкт приватного права, адміністративне судочинство, захист, позивач, відповідач, порушені праваАнотація
Згідно з правилом, суб’єкт владних повноважень має право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України (ч. 4 ст. 5 КАС України) та з метою реалізації покладених на них повноважень. Але у судовій практиці існує позиція, щодо до якої для справ за позовом суб’єкта владних повноважень до суб’єкта приватного права законом обов’язково мають бути передбачені визначені підстави для звернення до адміністративного суду. У той час як у справах за позовом суб’єкта владних повноважень до суб’єкта владних повноважень звернення до суду може здійснюватися також з підстави, що прямо не передбачена законом, але такої, що безпосередньо слідує з відповідних функцій цього суб’єкта. У деяких випадках та з метою захисту суспільного інтересу, що не суперечить закону та здійснюється вказаних законом завдань та функцій, суб’єкт владних повноважень без прямої вказівки на це у законі також може звернутися з позовом до суб’єкта приватного права. Стаття присвячена розгляду підстав звернення з позовом суб’єкта владних повноважень до адміністративного суду. Відповідно до законодавства вказаний суб’єкт лише у деяких випадках виступає позивачем у адміністративних справах. Наголошується, що у судових справах, у яких суб’єкт владних повноважень виступає як позивач до суб’єкта приватного права суд керується принципом пропорційності. Даний принцип є універсальним загальноправовим, що спрямований на забезпечення розумного балансу приватних і публічних інтересів. В адміністративних спорах за позовом суб’єкта владних повноважень до іншого суб’єкта владних повноважень відповідач повинен, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності, в тому числі те, що не відбувається порушення прав інших осіб, в тому числі й суспільних інтересів. Захистом від безпідставних позовів суб’єктів владних повноважень є, насамперед, гарантії, передбачені процесуальним законом стосовно права на компенсацію всіх витрат, пов’язаних із спором.
Судовий захист з боку адміністративного суду є найбільш ефективним механізмом захисту прав та інтересів громадян, інших фізичних та юридичних осіб у випадку їх порушення з боку будь-якого суб`єкта. Створення ситуації, за якою жоден суб’єкт владних повноважень не має права на звернення до адміністративного суду з позовом в суспільних інтересах, спотворює природу і завдання адміністративного суду.
Посилання
Кодекс адміністративного судочинства України. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2005. № 35-36, 37. ст. 446. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15#Text.
Берназюк Я. Звернення суб’єкта владних повноважень із позовом до адміністративного суду: виняток чи необхідність. 31 березня 2020. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/zmi/919443/.
Закону України «Про центральні органи виконавчої влади». Відомості Верховної Ради України. (ВВР). 2011. № 38. ст. 385. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3166-17#Text.
Рішенні Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v007p710-09#Text.
Вербіцька М., Боднарчук Л. Суб’єкт владних повноважень як позивач у адміністративних справах. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/46491/1/%D0%92%D0%B5%D1%80%D0%B1%D1%96%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0.PDF.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 А. С. Остащенко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.