Технології віртуальної реальності у сфері туризму
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.82.1.62Ключові слова:
туризм, віртуальний туризм, віртуальна реальність, туризм віртуальної реальності, додаткова реальність, імерсивні технології, 3DАнотація
У даній статті розкриваються теоретико-прикладні питання застосування технологій віртуальної реальності у сфері надання туристичних послуг. Аргументується позиція, що інноваційні технології, які на даний час залучені у всі аспекти нашого життя, будь це комерційна сфера чи сфера послуг, не оминула індустрію туризму. Такий технологічний розвиток став дуже ефективним у національній економіці будь-якої країни світу, оскільки нові технології можуть долати перешкоди, пов’язані з просторовими та часовими бар’єрами, пандемічними спалахами тощо.
У науковій літературі віртуальний туризм став доволі перспективним явищем для досліджень правників, маркетологів соціологів та психологів. Особливості застосування технологій віртуальної реальність у туристичній сфері вже декілька останніх років є предметом дослідження багатьох зарубіжних науковців. Найбільша за чисельністю кількість публікацій з даної проблематики припадає на країни Азії, зокрема Китай та Індонезія, де внаслідок спалаху пандемії COVID-19 і обмежень на поїздки та подорожі найбільше постраждала туристична сфера. Їх експериментальні дослідження дозволяють виявити основні позитивні та негативні аспекти застосування технологій віртуальної реальності у туристичній сфері.
У рамках нашого дослідження звертається увага на особливості застосування окремих видів технологій віртуальної та додаткової реальності у сфері надання туристичних послуг. Зокрема, ми охарактеризували туризм із застосуванням системи технологій імерсивної віртуальної реальності, фотореалістичні 360-градусні віртуальні тури, блоги про подорожі, прямі трансляції. Хоч це й не виключний перелік, і віртуальний туризм може бути доповнений технологіями доповненої реальності, панорамного онлайн-туру, 3D-фотографіями, відео тощо.
Виявлено, що застосування технологій віртуальної реальності у туризмі є неодмінним для створення нової індустрії подорожей. Вона може надавати користувачам можливість візуалізувати віртуальний світ, реагуючи на візуальні, рухомі та звукові підказки, що створює почуття присутності без необхідності покидати будинок або свою зону комфорту.
Посилання
Заборовский В.В. Стойка А.В. Значення віртуальної реальності (проектування) у виконанні завдань кримінального правосуддя. Goal and role of world science in modernity: abstracts of 7-th International scientific and practical conference (Helsinki (Finland), 09-10 March, 2020). Helsinki: SH SCW «NEW ROUTE», 2020. P. 80–83.
Заборовський В.В., Стойка А.В. Деякі юридичні аспекти застосування технологій віртуальної реальності в психотерапії. Закарпатські правові читання: матеріали ХІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Ужгород, 29-30 квітня 2020 року). Ужгород: РІК-У, 2020. С. 347–354.
Булеца С.Б., Заборовский В.В., Менджул М.В., Пирога И.С., Тымчак В.В., Стойка А.В. Правовая защита и особенности применения технологий виртуальной реальности в медицине (Legal protection and features of the application of virtual reality technologies in medicine). Georgian Medical News. 2021. № 4 (313). Р. 180–186.
Правова природа особистих немайнових прав особи та прав на віртуальні активи в умовах цифровізації: монографія / за редакцією проф., д.ю.н. Булеци С.Б., проф., д.ю.н. Менджул М.В. Ужгород: РІК-У, 2023. С. 76–149.
Voronkova L.P. Virtual Tourism: on the Way To the Digital Economy. International Multi-Conference on Industrial Engineering and Modern technologies. (October 2-4, 2018). Institute of Physics Publishing. 2018. Vol. 463(4). DOI: https://10.1088/1757-899X/463/4/042096.
Hobson J.S.P., Williams A.P. Virtual reality: A new horizon for the tourism industry. Journal of Vacation Marketing. 1995. Vol. 1(2). P. 124–135.
Hsu W.-Y. Brain – computer interface connected to telemedicine and telecommunication in virtual reality applications. Telematics and Informatics. 2017. Vol. 34. P. 224–238.
Tussyadiah I.P., Wang D., Jung T.H., Tom Dieck M.C. Virtual reality, presence, and attitude change: Empirical evidence from tourism. Tourism management. 2018. Vol. 66. P. 140–154.
Akhtar N., Khan N., Mahroof Khan M., Ashraf S., Hashmi M.S., Khan M.M., Hishan S.S. Post-covid 19 tourism: Will digital tourism replace mass tourism? Sustainability. 2021. Vol. 13(10). DOI: https://doi.org/10.3390/su13105352.
Buhalis D., Karatay N. Mixed reality (MR) for generation Z in cultural heritage tourism towards Metaverse . Information and communication technologies in tourism 2022 : Proceedings of the ENTER 2022 eTourism Conference (January 11-14, 2022) / Eds: J.L. Stienmetz, B. Ferrer-Rosell, D. Massimo. Switzerland: Springer, Cham, 2022. pp. 16–27. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-94751-4_2.
Li Y., Liang J., Huang J., Yang M., Li R., Bai H. Would You Accept Virtual Tourism? The Impact of COVID-19 Risk Perception on Technology Acceptance from a Comparative Perspective. Sustainability. 2022. Vol. 14. DOI: https://doi.org/10.3390/su141912693.
Yuan A., Hong J. Impacts of Virtual Reality on Tourism Experience and Behavioral Intentions: Moderating Role of Novelty Seeking. Journal of Hospitality & Tourism Research. 2023. Special Issue: Impacts of Future Technology on Hospitality and Tourism. DOI: https://doi.org/10.1177/1096348023117130.
Manchanda M., Deb M. Effects of multisensory virtual reality on virtual and physical tourism during the COVID-19 pandemic. Current Issues in Tourism. 2022. Vol. 25(11). P. 1748–1766.
Muhamad M. Virtual Tourists’ Motivation During COVID-19 Pandemic. 2nd International Conference on Business and Management of Technology (ICONBMT 2020) (Aughust 1, 2020) / M.Y. Anshori et al. Netherlands: Atlantis Press B.V., 2021. Vol. 175. DOI: https://doi.org/10.2991/aebmr.k.210510.004.
Merkx C., Nawijn J. Virtual reality tourism experiences: Addiction and isolation. Tourism Management. 2021. Vol. 87. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2021.104394.
Itani O.S., Hollebeek L.D. Light at the end of the tunnel: Visitors’ virtual reality (versus inperson) attraction site tour-related behavioral intentions during and post-COVID-19. Tourism management. 2021. Vol. 84. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2021.104290.
Bogicevic V., Seo S., Kandampully J., Liu S.Q., Rudd N.A. Virtual Reality Presence as a Preamble of Tourism Experience: The Role of Mental Imagery. Tourism Management. 2019. Vol. 74. P. 55–64.
Liu L.-W., Wang C.-C., Pahrudin P., Royanow A.F., Lu C., Rahadi I. Does virtual tourism influence tourist visit intention on actual attraction? A study from tourist behavior in Indonesia. Cogent Social Sciences. 2023. Vol. 9(1). DOI: https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2240052.
Lee M., Lee S., Jeong M., Oh H. Quality of virtual reality and its impacts on behavioral intention. International Journal of Hospitality Management. 2020. Vol. 90(5). DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102595.
Andziak A. Improving the Tourism Industry Through Virtual Reality. Global Journal of Business and Integral Security. 2023. International Conference on Business and Integral Security (IBIS) 2023. URL: https://www.gbis.ch/index.php/gbis/article/view/286.
Zhang S., Tan Y., Zhong Y., Yuan J., Ding Y. Psychological recovery effects of 3D virtual tourism with real scenes – a comparative study. Information Technology & Tourism. 2023. Vol. 25. P. 71–103.
Marasco A., Buonincontri P., van Niekerk M., Orlowski M., Okumus F. Exploring the role of next-generation virtual technologies in destination marketing. Journal of Destination Marketing & Management. 2018. Vol. 9. P. 138–148. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2017.12.002.
Sharma A., Arora S. Virtual reali al reality and bl y and blogging in t ogging in tourism: appro ourism: approached towards crea ards creating be ting better tourist experience ourist experience. Journal of Tourism Insights. 2022. Vol. 12(1). Art. 6. DOI: https://doi.org/10.9707/2328-0824.1252.
Griffin T., Giberson J., Lee S.H., Guttentag D., Kandaurova M., Sergueeva K., Dimanche F. Virtual Reality and Implications for Destination Marketing. Travel and Tourism Research Association: Advancing Tourism Research Globally: 48th International Conference (Québec, Canada June 20-22, 2017). Annual Travel and Tourism Research Association. 2017. URL: https://scholarworks.umass.edu/ttra/2017/Academic_Papers_Oral/29/.
Wu X., Lai I.K.W. The use of 360-degree virtual tours to promote mountain walking tourism: stimulus–organism–response model. Information Technology & Tourism. 2022. Vol. 24(1). P. 85–107.
Cardell K., Douglas K. Travel Blogs. The Routledge Companion to Travel Writing / Eds. C. Thompson. London: Routledge, 2016. P. 343–363.
Tussyadiah I.P., Wang D., Jia C.H. Virtual reality and attitudes toward tourism destinations. Information and communication technologies in tourism / Eds. R. Schegg, B. Stangl. Berlin: Springer Nature. 2017. P. 229–240.
Lu J., Xiao X., Xu Z., Wang C., Zhang M., Zhou Y. The potential of virtual tourism in the recovery of tourism industry during the COVID-19 pandemic. Current Issues in Tourism. 2022. Vol. 25(3). P. 441–457.
Godovykh M., Baker C., Fyall A. VR in Tourism: A New Call for Virtual Tourism Experience amid and after the COVID-19 Pandemic. Journal of Hospitality and Tourism Management. 2022. Vol. 3(1). P. 265–275.
Lo W.H., Cheng K.L.B. Does virtual reality attract visitors? The mediating effect of presence on consumer response in virtual reality tourism advertising. Information Technology & Tourism. 2020. Vol. 22(4). P. 537–562.
Willems K., Brengman M., Van Kerrebroeck H. The impact of representation media on customer engagement in tourism marketing among millennials. European Journal of Marketing. 2019. Vol. 53(9). P. 1988–2017.
Momani A., Alsakhnini M., Hanaysha J.R. Emerging Technologies and Their Impact on the Future of the Tourism and Hospitality Industry. International Journal of Information Systems in the Service Sector. 2022. Vol. 14(1). P. 1–18. DOI: https://doi.org/10.4018/IJISSS.287579.
Rega I., Inversini A. eTourism for Development (eT4D): The Missing Piece in the ICT4D Research Agenda. Information Technologies and International Development. 2016. Vol. 12(3). P. 19–24.
Errichiello L., Micera R., Atzeni M., Del Chiappa G. Exploring the implications of wearable virtual reality technology for museum visitors’ experience: A cluster analysis. International Journal of Tourism Research. 2019. Vol. 21. P. 590–605.
Kinseng R., Kartikasari A., Aini N., Gandi R., Dean D. COVID-19 and the emergence of virtual tourism in Indonesia: A sociological perspective. Cogent Social Sciences. 2022. Vol. 8(1). DOI: https://doi.org/10.1080/23311886.2022.2026557.
Oncioiu I., Priescu I. The Use of Virtual Reality in Tourism Destinations as a Tool to Develop Tourist Behavior Perspective. Sustainability. 2022. Vol. 14. DOI: https://doi.org/10.3390/su14074191.
Nilsson N.C., Serafin S., Steinicke F., Nordahl R. Natural walking in virtual reality: a review. Computers in Entertainment. 2018. Vol. 16(2). Art. 8. DOI: https://doi.org/10.1145/3180658.
Tennent P., Martindale S., Benford S., Darzentas D., Brundell P., Collishaw M. Thresholds: Embedding virtual reality in the museum. ACM J. Journal on Computing and Cultural Heritage. 2020. Vol. 13. P. 12–35.
Trunfio M., Lucia M.D., Campana S., Magnelli A. Innovating the cultural heritage museum service model through virtual reality and augmented reality: The effects on the overall visitor experience and satisfaction. Journal of Heritage Tourism. 2021. Vol. 17. DOI: https://doi.org/10.1080/1743873X.2020.1850742.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 В. В. Манзюк, В. В. Заборовський, І. І. Копча
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.