Право на інформацію в умовах збройної агресії РФ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.82.1.49Ключові слова:
інформація, інформація з обмеженим доступом, збирання, зберігання та поширення інформації, воєнний стан, обмеження права на інформацію, право на інформацію, захист права на інформаціюАнотація
Стаття присвячена осмисленню та науково-теоретичному аналізу особливостей здійснення та захисту права на інформацію в умовах збройної агресії РФ проти України. Визначено, що приватне право, попри всю його спрямованість на максимальне забезпечення свободи особи, в тому числі свободи у здійсненні прав, допустимості обмеження особи у здійсненні зазначених прав виключно з підстав і в порядку, визначеному законом, визнає не лише допустимість подібних обмежень, але й необхідність, якщо того вимагають інтереси національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя. Визначено, що людина має право на конфіденційність інформації про себе, що змістовно є складовою права на повагу до її приватного життя та право на інформацію в контексті її вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Змістовно остання може бути відомостями у сфері науки, природи, політики, культури та мистецтва, спорту, фінансів, дозвілля, бізнесу та економіки, тощо. Зроблено висновок, що заборона цензури за ст. 15 Конституції України змушує уважно вирішувати питання балансу між цензурою та обмеженням права на інформацію в умовах воєнного стану, що змушує саме в Законі визначати підстави, порядок та процедуру обмеження права особи на інформацію. Зроблено висновок, що перелік інформації з обмеженим доступом, визначений Наказом Головнокомандувача Збройних Сил України № 73 від 03.03.2022 р. щодо заборони розповсюдження інформації, розголошення якої може призвести до обізнаності противника про дії Збройних Сил України, інших складових сил оборони, негативно вплинути на хід виконання завдань за призначенням під час дії правового режиму воєнного стану, має бути деперсоніфікованим, адже зазначений наказ орієнтований на упорядкування відносин між представниками МО України та журналістів.
Посилання
Шершенькова В.А. Право на інформацію та його реалізація в Радянській Україні (1919– 1991 рр.). URL: https://dspace.onua.edu.ua/server/api/core/bitstreams/7ee88d05-770c-464a-90ff-501b31676676/content.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод: Рада Європи. 04.11.1950 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text.
Конституція України від 28.06.1996 р. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1996. № 30. Ст. 41.
Про інформацію: Закон України від 02.10.1992 р. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1992. № 48. Ст. 650.
Рішення Конституційного Суду № 2-рп/2012 від 20.01.2012 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v002p710-12#Text.
Про введення воєнного стану в Україні: Указ Президента України № 64/2022 від 24.02.2023 р. URL: https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397.
Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12.05.2015 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text.
Про організацію взаємодії між Збройними Силами України, іншими складовими сил оборони та представниками засобів масової інформації на час дії правового режиму воєнного стану: Наказ Головнокомандувача Збройних Сил України № 73 від 03.03.2022 р. URL: https://www.mil.gov.ua/content/mou_orders/nakaz_73_zi_zminamu.pdf.
Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text.
Голубенко І.І. Питання реалізації права на доступ до публічної інформації в умовах воєнного стану. Юридичний науковий електронний журнал. 2023. № 3. С. 144–147.
Рудник Л.І. Правові засади обмеження права на доступ до інформації в умовах воєнного стану. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. 2023. Випуск 4(60). С. 32–39.
Єсімов С. Право на доступ до інформації – ключовий елемент громадянського контролю. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2017/aug/5632/vnulpurn201685511.pdf.
Турченко О.Г. Обмеження права на доступ до публічної інформації в умовах воєнного стану. Електронне наукове видання «Аналітично-порівняльне правознавство». С. 107–113. URL: https://app-journal.in.ua/wp-content/uploads/2022/12/22.pdf.
Олексіюк Т., Опришко Л., Буртник Х., Барвіцький В., Кабанов О. Рекомендації Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з питань додержання конституційного права людини і громадянина на доступ до інформації. Рада Європи, грудень 2020 р. URL: https://rm.coe.int/recomendationsfinal-10-02-21/1680a165f7.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Г. В. Самойленко, А. О. Миргородський
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.