Реформування конструкції і моделей приватизації
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.82.1.47Ключові слова:
«тіньова приватизація», захист економічних інтересів держави у приватизаційній сфері, економічні інтереси держави у сфері приватизації, загрози економічній безпеці держави у приватизаційній сфері, економічна безпека державиАнотація
Стаття присвячена моніторингу економічної ситуації в Україні, діяльності контролюючих органів, висвітленню підходів до реформування структури власності на основі приватизаційних процесів. Аналіз ситуації, що відбуваються у сфері приватизації характеризує їх складність, що викликана військовим станом та нестабільністю у державі, поширенням фактів протиправного заволодіння державним майном та іншими дестабілізуючими факторами, які використовуються структурами країни-агресора з метою реалізації власних цілей. Обумовлюється потреба подальшої локалізації тіньових схем приватизації з небезпечним для економічної незалежності України зростанням частки іноземного капіталу «недружніх» держав у стратегічних галузях економіки й на об’єктах критичної інфраструктури, що є однією з сучасних загроз економічної сфери України.
У рамках стабілізаційної приватизації розглядається необхідність врахування не тільки національного законодавства а й міжнародних норм, зокрема положень Декларації ОЕСР «Про міжнародні інвестиції та багатонаціональні підприємства», в якій йдеться про національний режим, про колізійні вимоги до корпорацій і про міжнародні інвестиції, що варто застосовувати в нинішніх умовах та у післявоєнному періоді України. У даному відношенні варто визначити державний орган, який достойно і вміло керуватиме російськими активами на які накладені санкції та які передаватимуться країнами-партнерами опісля їх розмороження для відновлення нашої держави за стандартами суверенних фондів чи фондів національного добробуту.
Післявоєнна приватизація повинна містити еволюційну основу і увагу до національних активів особливо у базових галузях та відносно невідновлюваних ресурсів, які належать громадянам України. Таким чином необхідним є чіткий баланс між потребами країни в особі її інституцій та правами й свободами людини і громадянина, які гарантуються й звуження їх змісту не допускається при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів. Варто зберігати основи ст. 41 Конституції України якою визначено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, а також ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності яке є непорушним та гарантоване ст. 1 «Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод».
Таким чином конструкція майбутньої приватизації повинна враховувати і елементи історичної приватизаційної частини, що розпочалася з визнанням незалежності України й врегульована нормами Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» від 08.08.1995 № 720, які й нині залишаються актуальними зважаючи на виклики сьогодення (орієнтуючись на загрози у продовольчій безпеці), а подекуди потребують втручання контролюючих та правоохоронних органів, оскільки без минулого немає і майбутнього.
Посилання
Закон України «Про національну безпеку України» // Портал ВР України: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text (дата звернення: 05.04.2024).
Закон України «Про критичну інфраструктуру» // Портал ВР України: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1882-20#Text (дата звернення: 05.04.2024).
Закон України «Про Фонд державного майна України» // Портал ВР України: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4107-17#Text (дата звернення: 05.04.2024).
Закон України «Про приватизацію державного і комунального майна» // Портал ВР України: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2269-19#Text (дата звернення: 05.04.2024).
Указ Президента України «Про затвердження Стратегії забезпечення державної безпеки» від 16.02.2022 № 56 // Портал ВР України: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/56/2022#n5 (дата звернення: 05.04.2024).
Наказ Фонду державного майна України «Про затвердження Порядку повернення у державну (комунальну) власність об’єктів приватизації в разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі-продажу таких об’єктів» від 18.10.2018 № 1331 // Портал ВР України: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1338-18#Text (дата звернення: 05.04.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Є. І. Палцулич
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.