Становлення філософсько-правових ідей даосизму

Автор(и)

  • О. Г. Козинець к.і.н., доцент, завідувач кафедри правоохоронної діяльності та загальноправових дисциплін, юридичний факультет, Національний університет «Чернігівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-4760-7550
  • Х. П. Скуміна студентка ІV курсу групи КЮ-202, юридичний факультет, Національний університет «Чернігівська політехніка», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.81.3.48

Ключові слова:

даосизм, правовий аспект даосизму, даосистські ідеї, принципи даосизму, держава у концепції даосизму

Анотація

У статті розглянуто філософський напрям даосизм, який виник у стародавній китайській філософії приблизно в VI–V столітті до н. е. Засновником даосизму був Лао-Цзи, який сформулював систему, ґрунтуючись на принципі пізнання Дао як єдиного вірного шляху. Мета статті полягає в аналізі еволюції філософсько-правових концепцій, що виникли в рамках даосизму. Висвітлено взаємодію між ключовими принципами даоської філософії та правовою системою, а також оцінено вплив цієї взаємодії на формування соціокультурних норм та цінностей.

Текст «Дао-Де-Цзин» Лао-Цзи визначає ключові концепції та ідеї даосизму. Акцентовано увагу на важливих висловлюваннях Лао-Цзи, які розкривають взаємозв’язок даосизму з життям, мораллю та природою.

У статті розглядаються погляди різних науковців на принципи даосизму. У тексті також аналізуються основні принципи даосизму, виражені у «Дао-Де-Цзин». Дао розглядається як пануючий закон всього існуючого, недоступний відчуттям, асоціюється з природним хаосом. Принцип «у-вей» визначається як повернення до початкової природи.

Особлива увага приділяється принципу невтручання, який означає унікальний підхід до управління державою. Відповідно до думки одного з науковців, визначених у цій роботі, правитель, слідуючи принципам даосизму, не повинен втручатися силою в природні процеси, а має діяти відповідно до природних властивостей речей.

Робиться акцент на тому, що за допомогою таких принципів держава, згідно з вченням Ла- о-Цзи, розвивається власним шляхом, без штучного втручання. Критика влади, яка використовує силу та штучні методи, свідчить про неефективність такого підходу з точки зору даосизму. У статті також розглядається концепція культури права в контексті даосизму, де дотримання принципів цього вчення забезпечує легітимність та легалізацію, вираження волі суспільства, а не держави. Підкреслюється усвідомлена необхідність громадянами дотримуватись даоських принципів для досягнення духовного та фізичного самовдосконалення відносно даосизму.

У цілому, стаття розкриває ключові аспекти та розвиток даосизму як важливого філософсько-правового напряму в стародавньому китайському контексті.

Посилання

Філософія Дао. Філософія Даосизму. Даосизм URL: https://tureligious.com.ua/filosofiya-dao-filosofiya-daosyzmu-daosyzm/ (дата звернення 10.11.23).

Гурак Р.В. Аналіз політико-правових учень країн стародавнього сходу. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. № 10-2. 2014. С. 21–23.

Класика духовної філософії та сучасність. URL: https://ua.philosophy-of-religion.org.ua/tao_te_ching.html (дата звернення 10.11.23).

Даосизм. URL: https://buklib.net/books/32646/#:~:text (дата звернення 10.11.23).

Налуцишин В.В. Зародження філософсько-правових уявлень про соціальний контроль та його взаємозв’язок із правовим порядком у стародавньому Китаї. Наше право. 2017. № 2. С. 132–137.

Брикульський О. Світоглядні чинники, що обумовлюють синкретизм даосизму, буддизму та конфуціянства як основи формування суспільної свідомості носіїв традицій далекосхідної культури. Духовність, мораль, етика, традиційних суспільств Далекого Сходу / [упорядкування В.Ф. Резаненка]. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2007. С. 198–207.

Каткова Т.Г. Принцип невтручання як базовий принцип східноазійського праворозуміння. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2018. № 1. С. 7–10.

Харченко С.О. Філософсько-правові вчення Давнього сходу як джерело природного права. Правова держава: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., 9 лют. 2018. Дніпро: ДДУВС, 2018. С. 200–203.

Резаненко В.Ф. Концепт «культури права» у філософських традиціях Китаю: до проблеми методології дослідження. Українська орієнталістика. 2010. № 4-5. С. 206–215.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-19