Система адміністративних судів ФРН: організація і функціонування

Автор(и)

  • Н. Т. Паславська кандидат юридичних наук, доцент кафедри адміністративного та фінансового права Львівського національного університету імені Івана Франка, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1450-9970

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.81.2.29

Ключові слова:

адміністративна юстиція, Німеччина, адміністративні суди, суддя, представник публічних інтересів, судове адміністрування

Анотація

Статтю присвячено організації і функціонуванню адміністративних судів загальної і спеціальної юрисдикції ФРН. Адміністративна юстиція Німеччини є самостійною, незалежною гілкою судової влади. Вона представлена адміністративними судами загальної та спеціальної юрисдикції і відокремлена від конституційних, загальних судів і судів із трудових спорів.

Система адміністративних судів загальної юрисдикції в Німеччині охоплює три рівні: адміністративні суди, вищі адміністративні суди земель та Федеральний адміністративний суд у Лейпціґу. Адміністративний суд є судом першої інстанції для більшості адміністративних проваджень. Вищі адміністративні суди федеральних земель є апеляційною та касаційною інстанцією адміністративних судів. У кожній федеральній землі є Вищий адміністративний суд, землі Берлін і Бранденбург мають спільний Вищий адміністративний суд, які, за винятком Баварії, Саксонії-Ангальт і земель-міст не розташовані в столиці землі, щоб підкреслити їхню незалежність від адміністрації з погляду місця розташування. Вищі адміністративні суди є судами першої інстанції у справах про судовий перегляд законів і постанов, про заборону об’єднань державними органами та про дозвіл на реалізацію певних інфраструктурних проектів. Федеральний адміністративний суд, розташований у Лейпцигу, є апеляційною та касаційною інстанцією з питань права. Законодавець також наділив Федеральний адміністративний суд юрисдикцією першої інстанції у публічно-правових спорах між федеральним урядом і федеральними землями, які не є конституційними, заборонах на об’єднання з боку федерального міністра внутрішніх справ або щодо дозволів на реалізацію певних інфраструктурних проектів. У цих справах Федеральний адміністративний суд має юрисдикцію як першої, так і останньої інстанції.

Особливістю адміністративної юстиції Німеччини є наявність спеціальних судів адміністративної юстиції – фінансових і соціальних судів із відповідною організацією та функціонуванням. Розглянуто питання статусу суддів адміністративних судів, непрофесійних суддів, представника публічного інтересу, судового адміністрування, компетенції та підсудності.

Посилання

Verwaltungsgerichtsordnung vom 19.03.1991. URL: https://www.gesetze-im-internet.de/vwgo/BJNR000170960.html.

Finanzgerichtsordnung vom 6.10.1965. URL: https://www.gesetze-im-internet.de/fgo/BJNR014770965.html.

Sozialgerichtgesetz vom 03.09.1953. URL: https://www.gesetze-im-internet.de/sgg/BJNR012390953.html.

Grundgesetz für die Bundesrepublik Deutschland vom 23. Mai 1949. URL: https://www.bundestag.de/gg.

Deutsches Richtergesetz vom 08.09.1961. URL: https://www.gesetze-im-internet.de/drig/BJNR016650961.html.

Zivilprozessordnung vom 12.09.1950. URL: https://www.gesetze-im-internet.de/zpo/BJNR005330950.html.

Ernst Ch., Kämmerer J. A. Fälle zum Allgemeinen Verwaltungsrecht. München: Vahlen, 2016. 288 S.

Mayer O. Deutsches Verwaltungsrecht. Bd. 2. München: Duncker&Humblot, 1924, 409 S.

Wesel U. Geschichte des Rechts. Von den Frühformen bis zur Gegenwart. München: Beck, 2006. 651 S.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-08

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право