Загальна середня освіта в Болгарії: адміністративно-правовий аспект

Автор(и)

  • Д. В. Ламза аспірант кафедри публічного та європейського права Київського міжнародного університету, Ukraine https://orcid.org/0009-0009-3049-2652

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.81.2.24

Ключові слова:

державне регулювання у сфері освіти, державні стандарти, доступна освіта, загальна середня освіта, заклади освіти, моніторинг освіти, якісна освіта

Анотація

У статті автор проводить аналіз системи загальної середньої освіти Республіки Болгарія з позиції адміністративного права, а також досліджує нормативне регулювання освіти в цій країні з метою виявлення характерних рис шкільної освіти, що визначають її ефективність та якість.

Базові права громадян Болгарії на освіту закладені у Конституції Республіки Болгарія. Освіта у Болгарії є національним пріоритетом, а тому освітня політика формується та реалізується за такими принципами: єдина державна освітня політика щодо забезпечення права на дошкільну та шкільну освіту; орієнтація на інтерес і мотивацію дитини та учня, на вікові та соціальні зміни в житті, а також на здатність застосовувати набуті компетенції на практиці.

Проаналізувавши базовий закон Республіки Болгарія «Про дошкільну та шкільну освіту», автор зазначає, що його доповнює значна кількість підзаконних актів, виданих у формі постанов Ради Міністрів, наказів Міністерства освіти і науки Республіки Болгарія та низки інших міністерств щодо навчальних програм спеціалізованої підготовки.

Особливу увагу у своєму дослідженні автор приділяє розподілу адміністративних повноважень у сфері освіти між Радою Міністрів, Міністерством освіти і науки Республіки Болгарія, регіональними управліннями освіти, органами місцевого самоврядування та безпосередньо навчальними закладами.

На думку автора, вартою подальшого вивчення є діяльність органів з розгляду і вирішення широкого кола питань на рівні школи: педагогічних рад, громадських рад, які утворюються у кожній школі, а також опікунських рад, що створюються з метою залучення додаткових фінансових і матеріальних ресурсів для підтримки діяльності школи та контролю за їх цільовим використанням.

На основі проведеного дослідження автор робить висновок, що публічне адміністрування освітою в Болгарії характеризується глибокою демократизацією та децентралізацією, а також розширенням автономії навчальних закладів. Хоча головним суб’єктом публічного адміністрування у сфері загальної середньої освіти у Болгарії є Міністерство науки і освіти, значну роль також відіграють регіональні управління освіти та органи місцевого самоврядування, де перші надають методичну підтримку закладам освіти, а другі здійснюють нагляд та контроль безпосередньо в закладах освіти.

Посилання

Офіційний сайт Програми розвитку ООН. Доповідь про людський розвиток 2021-22. URL: https://hdr.undp.org/content/human-development-report-2021-22 (дата звернення: 20.12.2023).

Про дошкільну та шкільну освіту: Закон Республіки Болгарія від 13 жовтня 2015 № 79. URL: https://lex.bg/bg/laws/ldoc/2136641509 (дата звернення: 24.12.2023).

Ходцева А.А. Диференційоване навчання в середній школі Болгарії на сучасному етапі. Автореферат на дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. К., 1991 р. с. 43.

Тадеєва, М.І. Сучасний досвід шкільної іншомовної освіти в Болгарії. Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка / гол. ред. Г. Терещук. Тернопіль, 2010. № 3. С. 181– 188.

Конституція Республіки Болгарія. Державний вісник, випуск 56 від 13 липня 1991 року. URL: https://www.parliament.bg/en/const (дата звернення: 14.12.2023).

Про державні нагороди України: Закон України від 16.03.2000 № 1549-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1549-14#Text (дата звернення: 24.12.2023).

Товканець О. Особливості управління освітою в центральноєвропейських країнах на регіональному і національному рівнях. Молодь і ринок. N 5-6 (191-192). 2021. с. 25–31. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/239265/237693 (дата звернення: 24.12.2023).

Бушко Г.О., Шаргун Т.О., Жукова А.Р. Інноваційні підходи до процесу моніторингу освіти в Україні та Болгарії. Інноваційна педагогіка. Теорія та методика управління освітою. Випуск 50. Том 1. 2022. С. 187–190. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2022/50/ part_1/38.pdf (дата звернення: 24.12.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-08

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право