Суб’єкти фінансового моніторингу обігу криптовалюти в Україні та їх повноваження: фінансово-правовий аспект

Автор(и)

  • М. Г. Ільченко аспірант кафедри публічного та міжнародного права, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Ukraine https://orcid.org/0009-0009-9457-3902

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.81.2.23

Ключові слова:

криптовалюта, віртуальні активи, фінансово-правове регулювання обігу криптовалюти, фінансовий моніторинг, фінансовий моніторинг обігу криптовалюти

Анотація

Доведено актуальність дослідження суб’єктів фінансового моніторингу обігу криптовалюти в Україні та їх повноважень. На основі аналізу наукових напрацювань з окресленої проблематики обґрунтовано відсутність системних наукових напрацювань, присвячених окресленої проблематиці. Мета статті полягає в обґрунтуванні пропозицій щодо уточнення суб’єктів фінансового моніторингу обігу криптовалюти в Україні та їх повноважень.

Уточнено класифікацію суб’єктів фінансового моніторингу обігу криптовалюти. За першим критерієм «рівень фінансового моніторингу» виокремлено суб’єктів загального моніторингу (Державна служба фінансового моніторингу України, Міністерство цифрової трансформації, Національний банк України, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку) та внутрішнього моніторингу (банки, страхові та інші фінансові установи, біржі та інші учасники ринку віртуальних активів, фізичні особи).

За другим критерієм «час проведення» фінансовий моніторинг обігу криптовалюти поділено на попередній, поточний та наступний і відповідно виокремлено суб’єктів зазначених видів фінансового моніторингу.

За результатами дослідження запропоновано внесеними змінами до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» передбачити норми про розподіл суб’єктів фінансового моніторингу обігу криптовалюти не за видами віртуальних активів, а за рівнями такого моніторингу (загальний, внутрішній), а також залежно від часу його проведення (попередній, поточний, наступний). При удосконаленні цього Закону доцільно: визначити механізм проведення фінансового моніторингу обігу криптовалюти, який має охоплювати всю сукупність визначених видів віртуальних активів; конкретизувати повноваження суб’єктів кожного виду фінансового моніторингу.

Зроблено висновок, що до суб’єктів фінансового моніторингу обігу криптовалюти в Україні з урахуванням новел законодавства та власних пропозицій доцільно віднести окремий склад таких суб’єктів, що й складає наукову новизну даного дослідження. При цьому в якості напряму подальших досліджень необхідно зазначити розробку моделі здійснення фінансового моніторингу обігу криптовалюти з урахуванням важливих напрацювань європейського досвіду в даному контексті.

Посилання

The 2021 Global Crypto Adoption Index: Worldwide Adoption Jumps Over 880% With P2P Platforms Driving Cryptocurrency Usage in Emerging Markets. 2021. Insights. URL: https://blog.chainalysis.com/reports/2021-globalcrypto-adoption-index.

Добровольська В.В. Державний контроль щодо застосування та обігу цифрових (віртуальних) активів. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2023. № 2. С. 57–62. URL: http://apnl.dnu.in.ua/2_2023/9.pdf.

Овчаренко А. Правове регулювання віртуальних активів та криптовалют в Україні: сучасний стан і перспективи. Юридичний науковий електронний журнал. 2020. № 4. С. 200–202.

Уткіна М.С. Фінансовий моніторинг операцій із віртуальними активами. International scientific conference. Riga, 2021. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/download/197/5509/11551-1?inline=1.

Овчаренко А.С. Віртуальні активи як об’єкти фінансового моніторингу. Вісник Запорізького національного університету. Юридичні науки. 2020. № 3. С. 98–103. URL: http://law.journalsofznu.zp.ua/archive/visnik-3-2020/14.pdf.

Логойда В.М. Перспективи врегулювання правового статусу криптовалюти в Україні. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. 2021. № 63. С. 152–157. URL: https://visnyk-juris-uzhnu.com/wp-content/uploads/2021/08/29.pdf.

Бондаренко О.В. Адміністративно-правове регулювання обігу віртуальних активів: дис… канд. юрид. наук: 12.00.07 / Запорізький національний університет, Запоріжжя, 2023. 178 с. URL: http://phd.znu.edu.ua/page/dis/05_2023/Bondarenko-1.pdf.

Бондаренко О.В. Спеціально уповноважені суб’єкти в сфері забезпечення обігу віртуальних активів. Роль права та закону в громадянському суспільстві: тези міжн. наук.-практ. конф. (м. Харків, 18-19 лютого 2022 р.). Харків, 2022. С. 53–56.

Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення: Закон України від 06.12.2019 р. № 361-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text.

Про віртуальні активи: Закон України від 17.02.2022 р. № 2074-IX (не набрав чинності). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2074-20#Text.

Про затвердження Положення про Державну службу фінансового моніторингу України: Постанова Кабінету Міністрів України від 29.07.2015 р. № 537. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/537-2015-%D0%BF#Text.

Латковська Т.А. Цифрова трансформація фінансового сектора України в умовах діджиталізації на рівні країн ЄС. Адміністративістика в умовах цифровізації: теорія, правове регулювання, практика: монографія. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. 800 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-08

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право