Дуалістичний характер компетенції військово-цивільних адміністрацій: щодо постановки проблеми

Автор(и)

  • Т. С. Журавель суддя Сєвєродонецького міського суду Луганської обл., відряджена до Дніпропетровського районного суду, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.81.2.22

Ключові слова:

орган публічної влади, орган виконавчої влади, публічна адміністрація, дуалізм виконавчої влади, військово-цивільна адміністрація, компетенція військово-цивільної адміністрації

Анотація

У статті висвітлено дискусійні питання дуалізму виконавчої влади в Україні та виокремлено проблеми дуалістичного характеру компетенції військово-цивільних адміністрацій. Зазначено, що з часу проголошення незалежності України і до нині навколо проблем організації виконавчої влади відбуваються політичні та правові дискусії. Наголошено, що витоки проблеми дуалізму виконавчої влади варто шукати з часу формування системи органів державної влади в Україні в 90-х роках ХХ ст. У вказаний період відбувалася як досить складна політична боротьба, так і пошук найбільш оптимальної моделі побудови системи органів державної влади, що, безумовно, позначалося на побудові вертикалі виконавчої влади, породжувало низку проблем, пов’язаних із дуалізмом влади. Наголошено, що проблеми дуалізму у сфері вищих органів влади породжували такі ж проблеми і у системі органів виконавчої влади та їх взаємовідносин із іншими видами публічної влади, зокрема з органами місцевого самоврядування. Проаналізовано та узагальнено проблеми у сфері взаємовідносин між місцевими органами публічної влади (місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування) та визначено наступні: концептуальні проблеми розмежування повноважень між окремими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування, правові проблеми розмежування повноважень між окремими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування; проблеми інституціонального характеру. Наголошено, що дуалізм простежувався й в ході функціонування військово-цивільних адміністрацій, хоча у даному випадку він мав дещо інший характер, що пов’язано із особливим правовим статусом останніх. Визначено особливості такого дуалізму. Наголошено на необхідності удосконалення правової бази функціонування військово-цивільних адміністрацій, проведення інституційних змін (пошук моделі, структури тощо), організації роботи, застосування нових форм і методів управління, проведенні подальших наукових досліджень.

Посилання

Дуалізм. Словник іншомовних слів. URL: https://www.jnsm.com.ua/cgibin/u/book/sis.pl?Qry.

Енциклопедія державного управління: у 8 т. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України; наук.-ред. колегія: Ю.В. Ковбасюк (голова) та ін. К.: НАДУ, 2011. Т. 1: 2011. 748 с. URL: https://ipa.karazin.ua/wp-content/uploads/2021/02/tom1_1.pdf.

Авер’янов В. Дуалізм виконавчої влади у світлі конституційного удосконалення форми державного правління в Україні. Вісник Конституційного суду України. 2010. № 3. С. 106–115.

Конституція (Основний Закон) УРСР, прийнята 20 квітня 1978 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/888-09#Text.

Про Президента УРСР. Закон УРСР від 5 липня 1991 року № 1295-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1295-12#Text.

Конституційний договір між Верховною Радою України та Президентом України про основні засади організації та функціонування державної влади і місцевого самоврядування в Україні… від 8 червня 1995 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1%D0%BA/95-%D0%B2%D1%80#Text.

Конституція України, прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-.

Рішення Конституційного суду України у справі за конституційним поданням 252 народних депутатів України від 8 грудня 2004 року № 2222-IV. Рішення від 30 вересня 2010 року № 20-рп/2010. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v020p710-10#Text.

Іманбердієв Д.Ч. Дуалізм виконавчої влади в Україні: природа та шляхи його подолання. Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. Серія: Політичні науки. 2015. № 4. С. 47–54.

Сисоєва В.Г. Актуальні питання взаємодії органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій. Наукові записки. Серія «Культура і соціальні комунікації». 2012. Вип. 3. С. 151–158.

Голосніченко І.П. Адміністративне право України (основні категорії і поняття). К., 1998. 98 с.

Адміністративно-територіальний устрій України. Шляхи реформування: монографія. Яцуба В.Г., Яцюк В.А., Матвіїшин О.Я та ін. К.: Геопринт, 2007. 366 с.

Макаров Г.В., Держалюк О.М., Каплан Ю.Б. Взаємодія органів державної влади та місцевого самоврядування у межах нової системи територіальної організації влади в Україні. К., 2011. 54 с.

Шевченко В.Й. Адміністративно-правовий статус військово-цивільних адміністрацій. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук за спеціальністю 12.00.07. Одеський державний університет внутрішніх справ. Одеса, 2019. 215 с.

Велика українська енциклопедія. Тематичний реєстр гасел з напряму «Юридичні науки». К: Державна наукова установа «Енциклопедичне видавництво», 2017. 152 с.

Про військово-цивільні адміністрації. Закон України від 3 лютого 2015 року № 141-VIII (зі змінами). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/141-19#Text.

Про затвердження Тимчасової настанови з цивільно-військового співробітництва у ході підготовки та застосування Збройних Сил України. Наказ НГШ Збройних Сил України від 02.04.2019 № 131. URL: https://sprotyvg7.com.ua/wp-content/uploads/2022/04.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-08

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право