Питання ключових особливостей розгляду справ щодо оскарження нормативно-правових актів за правилами адміністративного судочинства

Автор(и)

  • Н. В. Єфіменко здобувач кафедри адміністративного, кримінального права та процесу ЗВО «Міжнародний університет бізнесу і права», Ukraine https://orcid.org/0009-0000-3107-7893

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.81.2.21

Ключові слова:

забезпечення позову, оскарження нормативно-правових актів, оголошення про початок провадження у справі щодо оскарження нормативно-правового акта, строк для звернення з позовом про протиправність нормативно-правового акта

Анотація

У статті вказано на те, що у справах щодо оскарження нормативно-правового акта за наявності очевидних ознак його протиправності та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду з позовом щодо такого акта, її цей позов може бути забезпечений шляхом зупинення дії відповідного нормативно-правового акта. Це допускається у виключних випадках, коли на основі наявних у справі доказів суд дійде переконання, що оскаржуваний акт явно суперечить критеріям його правомірності, встановленим законодавством про адміністративне судочинство. Разом з тим, не може йти мова про виключний випадок для зупинення дії нормативно-правового акта, коли норми матеріального права встановлюють альтернативний порядок реалізації прав, які зачіпає оскаржуваний нормативно-правовий акт (зокрема, за можливості діяти на підставі нормативних актів вищої юридичної сили). Також, під час вирішення питання про зупинення дії нормативно-правового акта суд має дотримуватись меж судового втручання у діяльність їх видавників та повагою до їх дискреційних повноважень, насамперед тих, що лежать у площині їх виключних владних управлінських функцій, особливо тих, яким властивий політичний та спеціалізований характер.

Запропоновано для стимулювання позивачів до добросовісного користування їх правом на позов та процесуальними правами встановлювати дату, коли саме позивач дізнався або мав дізнатись про порушення його прав та законних інтересів. Припинення участі особи у суспільних відносинах, учасникам яких відповідний нормативно-правовий акт встановлює права та обов’язки, так само як й припинення дії самого нормативно-правового акта є початковою точкою обрахування строку для його судового оскарження.

Констатована наявність у законодавчих положеннях критичних прогалин, що породжують невизначеність щодо значення опублікованого оголошення про оскарження нормативно-правового акта для обрахування строків звернення до адміністративного суду для інших адресатів відповідного нормативно-правового акта, а також щодо процесуального статусу тих з них, які виявили намір долучитись до розгляду справи про його протиправність.

Посилання

Баран С.І. Оскарження нормативно-правових актів місцевої ради: аналіз судової практики. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: право, публічне управління та адміністрування. № 8. DOI: 10.54929/2786-5746-2023-8-01-10.

Жидецька В.В. Проблемні питання в оскарженні нормативно-правових актів. Часопис Київського університету права. 2014. № 4. С. 99–106. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chkup_2014_4_24.

Лазнюк Є.В. Провадження в адміністративних справах щодо оскарження нормативно-правових актів: автореф. дис. … канд. юрид. наук. Дніпро, 2017. 20 с.

Плотнікова М.В. Деякі питання оскарження нормативно-правових актів НБУ. Роль і місце адміністративної юстиції в умовах проведення конституційної реформи: тези доповідей науково-практичного круглого столу 23 жовтня 2015 р. / за ред. М.І. Смоковича, А.О. Монаєнка, В.В. Городовенка, О.В. Прудивуса, В.Я. Настюка та ін. Запоріжжя: КПУ, 2015. C. 157–161.

Кодекс адміністративного судочинства України: Закон України від 6 липня 2005 року № 2747-IV. Дата оновлення: 4 листопада 2023 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15/conv#n11557.

Постанова Верховного Суду від 11 червня 2020 року у справі № 826/4747/13-а про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/89757266.

Постанова Верховного Суду від 13 березня 2020 року у справі № 1740/2484/18 про визнання протиправним та скасування рішення. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/88187402.

Інформаційний лист Вищого адміністративного суду України від 25 грудня 2013 року № 1770/12/13-13 щодо застосування заходів забезпечення позову в разі оскарження платниками податків підзаконних нормативно-правових актів Міністерства фінансів України або Міністерства доходів і зборів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/v1770760-13.

Постанова Верховного Суду від 20 березня 2019 року у справі № 826/14951/18 про забезпечення позову. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/80606679.

Постанова Верховного Суду від 20 травня 2022 року у справі № 160/9717/21 про визнання протиправним та скасування розпорядження. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/111692059.

Постанова Верховного Суду від 13 березня 2020 року у справі № 826/27282/15 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/88187372.

Постанова Верховного Суду від 13 березня 2019 року у справі № 712/8985/17 про визнання нечинним рішення про встановлення місцевих податків. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/80457637.

Постанова Верховного Суду від 17 грудня 2020 року у справі № 826/11039/16 про визнання незаконними та нечинними розпоряджень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/93630532.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-08

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право