Судова влада у реалізації принципу поділу влади у бюджетному процесі України

Автор(и)

  • С. С. Єсімов кандидат юридичних наук, доцент, професор кафедри адміністративно-правових дисциплін Львівського державного університету внутрішніх справ, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.81.2.19

Ключові слова:

законодавчі органи, представницькі органи, виконавчі органи, судовий контроль, судочинство, Конституційний Суд

Анотація

У статті розглянуто роль судової влади у реалізації принципу поділу влади у бюджетному процесі України у контексті чинного законодавства. Об’єктом дослідження є сукупність суспільних відносин, що складаються у сфері закріплення та реалізації конституційного принципу поділу влади у діяльності місцевих органів державної влади у бюджетному процесі. Предмет дослідження складають конституційно-правові норми та норми бюджетного законодавства. Методологічну основу склали загальнонаукові та спеціально-юридичні (формально-юридичний, порівняльно-правовий, системний та інші) методи пізнання. Зазначено, що конституційний принцип поділу влади в бюджетному процесі є міжгалузевою нормативною вимогою до діяльності представницьких та місцевих виконавчих органів, які самостійно та у взаємодії один з одним у певних формах і процедурах беруть участь у бюджетному процесі. У цьому органи судової влади покликані гарантувати у межах своєї компетенції розподіл бюджетних повноважень між представницькими та місцевими виконавчими органами. Показано взаємозв’язок представницьких та виконавчих органів державної влади у бюджетному процесі, який визначає необхідність системного забезпечення реалізації конституційного принципу поділу влади у бюджетному процесі за допомогою формування конструкції механізму такого забезпечення.

Конструкція механізму забезпечення реалізації конституційного принципу поділу влади у бюджетному процесі має три взаємопов’язані елементи: організаційно-правовий елемент; інституційний елемент; процесуальний елемент. Послідовне забезпечення реалізації конституційного принципу поділу влади у бюджетному процесі, що здійснюється місцевими органами влади визначають представницькі органи та місцеві виконавчі органи. Вказано, що органи судової влади у реалізації конституційного принципу поділу влади у бюджетному процесі гарантують та забезпечують реалізації даного принципу у вигляді: вирішення правових спорів; судового контролю у сфері бюджетних відносин; незалежної оцінки правозастосовних рішень місцевої влади - учасників бюджетного процесу.

Посилання

Дєдушев І.В. Формування бюджетного процесу на місцевому рівні: зарубіжний досвід. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету, Серія право. 2023. Випуск 79. Частина 2. С. 55–63.

Конституція України: Закон України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%80#Text.

Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя: Постанова Пленума Верховного Суду від 09.11.1996. р. № 9. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0009700-96#Text.

Про Конституційний Суд України: Закон України від 13.07.2017 р. № 2136-VIII. URL. https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2136-19.

Про місцеве самоврядування в Україні: Закон України від 21.02.1997 р. № 280/97-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/280/97-%D0%B2%D1%80.

Про судоустрій і статус суддів: Закон України від 02.06.2014 р. № 1420--VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/1402-19.

Проць І.М. Публічність як принцип бюджетного права. Правовий часопис Донбасу. 2022. № 4 (81). Ч. 1. С. 128–132.

Павлович-Сенета Я.П., Лепіш Н.Я. Територіальні громади в умовах воєнного стану в Україні: адміністративно-правове забезпечення та особливості функціонування. Аналітично-порівняльне правознавство. 2022. № 4. С. 209–214.

Державний бюджет. Конституційний Суд України. URL: https://ccu.gov.ua/storinka-knygy/92-derzhavnyy-byudzhet.

Бюджетний кодекс України: Закон України від 08.07.2010 р. № 2456-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2456-17.

Проць І.М. Моніторинг і аудит як інструмент досягнення балансу приватних і публічних інтересів у фінансовому праві. Аналітично-порівняльне правознавство. 2023. № 5. С. 391– 396.

Берназюк Я. Незастосування судом закону: між верховенством права та принципом розподілу державної влади (на прикладі захисту соціальних прав). Верховний Суд. 2023. URL: https://supreme.court.gov.ua/userfiles/media/new_folder_for_uploads/supreme/2023_prezent/Nezastosuvannia_sudom_zakonu_Bernaziuk.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-08

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право