Державний ринковий нагляд за нехарчовою продукцією в Україні: аналіз рішення Конституційного Суду України № 9-р(іі)/2023 від 1 листопада 2023 року у справі № 3-53/2022(126/22)
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.81.2.16Ключові слова:
державний ринковий нагляд, нехарчова продукція, адміністративно-господарська відповідальність, введення в обіг продукції, яка не відповідає встановленим вимогам, абсолютно визначені та (або) безальтернативні санкціїАнотація
У статті проаналізовано проблему державного ринкового нагляду за нехарчовою продукцією в Україні. Розглянуто проблемні аспекти адміністративно-господарської відповідальності за введення в обіг продукції, яка не відповідає встановленим вимогам. Проаналізовано Рішення Конституційного Суду України № 9-р(іі)/2023 від 1 листопада 2023 року у справі № 3-53/2022(126/22) та окрему думку судді Конституційного Суду України Г.В. Юровської з цього питання. Зауважено, що зміцнення захисту прав споживачів і покращення контролю якості й безпеки продукції та послуг є важливими завданнями для будь-якої країни, у тому числі для України. А створення ефективного законодавчого механізму, що гарантує права споживачів та визначає відповідальність підприємств за якість та безпеку продукції, стимулює розвиток підприємництва та конкурентоспроможності на ринку, що в свою чергу сприяє покращенню інвестиційного клімату та забезпечує збалансований розвиток економіки. Розглянуто процес вдосконалення законодавства щодо захисту прав споживачів. Доведено, що законодавчі зміни в цій сфері спрямовувалися на зменшення корупційних ризиків у сфері контролю за виконанням вимог щодо якості та безпеки продукції та послуг, а збільшення розміру штрафу для розповсюджувачів продукції, які не забезпечили необхідну документацію для ідентифікації постачальника, мало на меті створення економічних умов, за яких стане невигідним торгувати продукцією без належних документів. Звернено увагу на можливість установлення в актах публічного законодавства абсолютно визначених та (або) безальтернативних санкцій у тому випадку, коли суб’єктом правозастосування є відмінний від суду орган влади. Доведено, що зважаючи на потребу у варіативності при обранні санкцій, важливо також мати конкретно визначені санкції у законодавстві, що відповідають різним видам правопорушень. Це може надати чіткість і передбачуваність у встановленні відповідальності за порушення.
Посилання
Конституція України, прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України. 28 червня 1996 р. (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
Консолідовані версії Договору про Європейський Союз (вчиненого в Маастрихті сьомого дня лютого тисяча дев’ятсот дев’яносто другого року) та Договору про функціонування Європейського Союзу (вчиненого в Римі двадцять п’ятого дня березня місяця року одна тисяча дев’ятсот п’ятдесят сьомого)/ URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_b06#Text.
Рішення Конституційного суду України № 9-р(ІІ)/2023 від 1 листопада 2023 року у справі № 3-53/2022(126/22). URL: https://ccu.gov.ua/sites/default/files/docs/9_r_2_2023.pdf.
Окрема думка судді Конституційного Суду України Юровської Г.В. стосовно Рішення Конституційного Суду України № 9-р(ІІ)/2023 від 1 листопада 2023 року у справі № 3-53/2022(126/22). URL: https://ccu.gov.ua/sites/default/files/docs/9_r_2_2023_0.pdf.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 М. Є. Дирдін, Т. П. Яцик
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.