Самооподаткування як форма участі громадян у видатках територіальної громади: досвід Республіки Польща

Автор(и)

  • І. І. Бабін кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри публічного права Чернівецького національного університету імені Ю. Федьковича, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6603-4380

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.81.2.7

Ключові слова:

самооподаткування, податок, доходи місцевих бюджетів, територіальні громади, місцеве самоврядування, місцевий референдум, Республіка Польща

Анотація

Стаття присвячена аналізові польського досвіду правового регулювання самооподаткування як форми участі громадян у видатках територіальної громади. Показано, що інститут самооподаткування в Республіці Польща має досить давню історію. Запозичений в 50-х роках минулого століття в СРСР, він і сьогодні продовжує успішно використовуватись як інструмент додаткової мобілізації фінансових ресурсів для вирішення питань місцевого значення. Розкрито особливості та механізм встановлення самооподаткування. Показано, що на сьогодні механізм встановлення самооподаткування значно ускладнено і єдиною прийнятною формою його запровадження є місцевий референдум. Автор акцентує увагу на існуванні в польському законодавстві та фінансово-правовій доктрині чіткої позиції щодо розмежування самооподаткування та податків. Самооподаткуванню властивий цільовий характер, власна форма легалізації, власний суб’єкт та добровільний характер встановлення.

Обґрунтовано, що самооподаткування є самостійним видом обов’язкового платежу, який не має податкового характеру та використовується для вирішення питань місцевого значення, його розмір та порядок введення і використання встановлюється самостійно населенням на місцевому референдумі. Разом з цим, місцеві референдуми для Польщі поки що залишаються рідкісним явищем. Це пов’язано як з вартістю так і складністю процедури проведення. Крім того, ширше використання референдумів щодо самооподаткування було заблоковано судовими рішеннями та думкою експертів з фінансового права, які заявили, що інститут самооподаткування в його теперішній формі немає жодних правових підстав.

Аналіз показує, що громади Польщі найчастіше використовують можливості самооподаткування мешканців для цілей, пов’язаних із будівництвом інфраструктурних мереж (водопровідних та каналізаційних мереж), або із управлінням муніципальними відходами (сортування, вивезення та зберігання сміття). Введення самооподаткування має важливе значення для розвитку територіальних громад. Самооподаткування дозволяє територіальним громадам отримати додаткові кошти, підвищити громадянську активність мешканців, посилити рівень відповідальності органів місцевого самоврядування.

Посилання

Dekret o samoopodatkowaniu ludności wsi z dnia 8 czerwca 1955 r. Dz. U. Nr 22 z 1955 r., poz. 138.

Ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. tekst jednolity Dz. U. Nr 142 z 2001 r., poz. 1591.

Ustawa o referendum lokalnym z dnia 15 wrzesnia 2000 r. Dz. U. 2000. Nr 88. poz. 985.

Koniuszewska Ewa. Referendum for self-taxation as a form of participation of commune residents in the shaping of its revenues. Optimization of Organization and Legal Solutions concerning Public Revenues and Expenditures in Public Interest (Conference Proceedings), ed. Ewa Lotko, Urszula K. Zawadzka-Pąk, Michal Radvan, Bialystok-Vilnius 2018. P. 603–614. DOI 10.15290/oolscprepi.2018.44.

Regulski J. Samorząd III Rzeczpospolitej: koncepcje i realizacja. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. 456 s.

Hyski Marcin. Problemy samoopodatkowania się mieszkańców gminy. Infrastruktura i ekologia terenów wiejskich. 2009. Nr 4. S. 135–147.

Uchwała nr XIV/56/07 Rady Miejskiej w Kowarach z dnia 14 września 2007 r. w sprawieprze-prowadzenie referendum gminnego dotyczącego przejęcia przez Gminę Kowary obowią zków właścicieli nieruchomości w zakresie utrzymania w czystości i porządku na terenie nieruchomości. URL: http://www.bip.kowary.pl/public/?,,id=42004.

Piasecki A.K. Twenty years of Polish direct democracy at the local level. Local Direct Democracy in Europe. ed. Theo Schiller. Vs Verlag. 2011. P. 126–135.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. Nr 78 z 1997 r., poz. 487.

Uchwała Składu Pięciu Sędziów NSA z dnia 13 października 1997 r., FPK 15/97, ONSA 1998, nr 1, poz. 8.

Brzeziński B. Prawo podatkowe. Zarys wykładu, Dom Organizatora, Toruń 1995. 180 s.

Kosikowski C., Ruśkowski E. Finanse i prawo finansowe. Wydanie 3 z aneksem, KiK, Warszawa 1995. 453 s.

Uchwała Składu Pięciu Sędziów NSA z dnia 22 stycznia 1996 r., VI SA 25/95, ONSA 1996, nr 2, poz. 57.

Niezgoda, A. Samoopodatkowanie a bezpośrednie formy sprawowania władzy na szczeblu lokalnym, in: Ura, E. (ed.): Jednostka, państwo, administracja – nowy wymiar, Rzeszów: Mitel, 2004. 647 s.

Owsiak S. Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. 836 s.

Kryczko, P. Komentarz do art. 54, in: Chmielnicki P. (ed.): Ustawa samorządzie gminnym. Komentarz, Warszawa: LexisNexis, 2013. 1090 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-08

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право