Програма повоєнного відновлення України як основа розвитку електромобільного транспорту та електромобільної інфраструктури

Автор(и)

  • О. В. Марасін аспірант Державної установи «Інститут економіко-правових досліджень імені В.К. Мамутова Національної академії наук України», Україна https://orcid.org/0009-0003-7579-5178

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.81.1.48

Ключові слова:

сталий розвиток, декарбонізація, електромобільний транспорт, електромобільна інфраструктура, повоєнне відновлення

Анотація

Стаття присвячена визначенню розвитку вітчизняного електромобільного транспорту та електромобільної інфраструктури на основі такого господарсько-правового засобу як програми повоєнного відновлення України з урахуванням підходів ЄС у правовому регулюванні декарбонізації сфери транспорту. Європейська комісія прийняла Комюніке до Європейського Парламенту, Європейської Ради, Європейського Економічного та соціального комітету та Комітету регіонів «Допомога та відновлення України» 18.05.2022 року, де надання грошових коштів на повоєнне відновлення України обумовлено дотриманням нашою країною актуальних європейських політик та стандартів однією із яких є декарбонізація. Тому Україна має проводити повоєнне відновлення з урахуванням досвіду та підходів, окреслених міжнародними актами ЄС. Національною рада з відновлення України від наслідків війни, консультативно-дорадчим органом при Президентові України запропоновано проект Плану відновлення України.

На основі аналізу положень складової проекту Плану відновлення України «Відновлення та розбудова інфраструктури» зроблено висновок, що він є господарсько-правовим засобом програмного характеру.

Він закладає системний підхід щодо більш активного використання електромобільного транспорту та розвитку електрозарядних станцій. План визначає короткострокові, середньострокові та стратегічні завдання розвитку електромобільної інфраструктури. Загальні програмні підходи, визначені у цьому акті відповідають напрямам, закладеним нормативно-правовими актами, що приймались для регулювання питань екологізації вітчизняної транспортної сфери до війни, а також загальним напрямам розвитку інфраструктури зарядки електромобільного транспорту, окреслених міжнародними актами, що прийняті у ЄС. Недоліком є те, що передбачається повний перехід на електротранспорт для перевезення пасажирів на міських та приміських маршрутах у середньостроковій перспективі, що є вкрай обмеженим строком. У Плані доцільно використовувати об’єктивні показники розвитку системи електрозаправних станцій, що встановлені у вітчизняних нормативно-технічних актах. Також напрями розвитку електротранспорту та мережи електрозаправних станцій має відображатись у програмах комплексного відновлення області, території територіальної громади.

Посилання

Мільйони тон викидів СО2 щомісяця – незалежні експерти розповіли, як війна впливає на клімат і що з цим робити. Екодія. 21.06.2023. URL: https://ecoaction.org.ua/miljony-tonn-vykydiv-co2.html.

Павлиш Олексій. Tesla торік збільшила постачання електромобілів на 38%. Економічна правда. 03.01. 2024. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2024/01/3/708368/.

Ukraine relief and reconstruction. Brussels, 18.5.2022 COM(2022) 233. Final communication from the commission to the european parliament, the european council, the council, the european economic and social committee and the committee of the regions. URL: https://commission.europa.eu/system/files/2022-05/ukraine-relief-reconstruction_en.pdf.

Закон України «Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 року» від 21.12.2010 року № 2818-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2818-17#Text.

Закон України «Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року» від 28.02.2019 року № 2697-VIІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2697-19#Text.

Устименко В.А., Джабраілов Р.А. Концептуальні аспекти рекодифікації (оновлення) господарського законодавства України. Правове забезпечення соціально-економічного розвитку: стан та перспективи: Матеріали Всеукр. наук.-практич. конф., присвяченої 35-річчю кафедри господарського права Донецького нац. ун-ту імені Василя Стуса (м. Вінниця, 11–12 жовт. 2019 р.). Вінниця, 2019. С. 183–185.

Олюха В.Г., Шепелюк В.А. Правові аспекти використання екологічного податку для впливу на екологізацію господарської діяльності. Економіка та право. 2023. № 3. С. 41–52.

Проект Плану відновлення України. Матеріали робочої групи «Відновлення та розбудова інфраструктури». Липень 2022 року. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/recoveryrada/ua/restoration-and-development-of-infrastructure.pdf.

Закон України «Про деякі питання використання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами, та внесення змін до деяких законів України щодо подолання паливної залежності і розвитку електрозарядної інфраструктури та електричних транспортних засобів» від 24.02.2023 № 2956-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2956-20#Text.

ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій». URL: https://dreamdim.ua/wp-content/uploads/2019/07/DBN-B22-12-2019.pdf.

Europe and North America EV Charging Infrastructure Report 2020 with Insights from 30 Ex- ecutive Interviews with Market-Leading Companies. GlobeNewswire. 15.09.2020.URL: https://www.globenewswire.com/news-release/2020/09/15/2093482/0/en/Europe-and-North-America-EV-Charging-Infrastructure-Report-2020-with-Insights-from-30-Executive-Interviews-with-Market-Leading-Companies.html#:~:text=The%20total%20installed%20base%20of,to%205.2%20million%20by%202024.&text=About%20546%2C000%20of%20these%20charging,via%20cellular%20connections%20in%202019.

Керівні принципи сталого просторового розвитку Європейського континенту, прийнятих 7-8 вересня 2000 року в Гановері на 12-й Сесії Європейської конференції міністрів, відповідальних за регіональне планування (СЕМАТ). URL: https://rm.coe.int/168070018e.

Amsterdam Declaration. Making THE Link: Transport choices for our health, environment and prosperity : Third High-level Meeting on Transport, Health and Environment (Amsterdam, 22–23 Jan. 2009) [Electronic resource] / Regional Office for Europe WHO, UNECE, 2009. – Available fom: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/thepep/en/hlm/documents/2009/Amsterdam_Declaration_ENG.pdf.

White paper: Roadmap to a Single European Transport Area — Towards a competitive and resource efficient transport system. Brussels, 28.3.2011/ COM(2011) 144 final. URL: http://eur-lex.europa.-eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52011D-C0144&from=EN.

DIRECTIVE 2014/94/EU OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 22 October 2014 on the deployment of alternative fuels infrastructure (Text with EEA relevance). URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0094.

Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the regions. A European Strategy for Low-Emission Mobility, COM(2016)501, SWD(2016) 244 final. 20.07. 2016.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-27

Номер

Розділ

Розділ 4. Господарське право, господарсько-процесуальне право