Права людини та інформаційна безпека в умовах військової агресії

Автор(и)

  • В. О. Кучер кандидат юридичних наук, доцент, завідувач кафедри теорії права, конституційного та приватного права Львівського державного університету внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0000-0003-0877-5735

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.81.1.19

Ключові слова:

права людини, особисті немайнові права особи, обмеження прав людини і громадянина, правовий режим воєнного стану, загрози, національна безпека, інформаційна безпека

Анотація

Відповідно до положень Конституції України права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними. Конституційні права і свободи, перелік яких не є вичерпним, гарантуються і не можуть бути скасовані. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

В умовах російської агресії одним із пріоритетів для держави має стати забезпечення принципів законності та верховенства права. Роль держави полягає в утвердженні та забезпеченні прав та свобод людини, що випливає зі змісту статті 3 Конституції України та є головним обов’язком держави.

В умовах воєнного стану держава неспроможна в повній мірі гарантувати права людини, оскільки військова агресія російської федерації потребує від держави здійснювати непопулярні заходи, які обмежують окремі права громадян для забезпечення безпеки та ефективності оборонних дій. Однак це не означає, що права та свободи громадян повинні повністю ігноруватися. Україна повинна вживати заходи для гарантування дотримання прав осіб. Для цього необхідно удосконалювати нормативно-правове регулювання захисту прав осіб та приведення його у відповідність до вимог міжнародних стандартів.

Визначені Конституцією України обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина в умовах воєнного стану ґрунтуються на безпековій концепції України та охоплюються поняттям безпеки. В умовах війни акценти на виявлення загроз змінюються у напрямку звуження прав людини, керуючись необхідністю забезпечення впливу на потенційні та існуючі загрози.

В умовах воєнного стану пріоритетним напрямом має стати та впровадження кіберстратегій, які враховують потенційні кіберзагрози та визначають заходи забезпечення безпеки в цифровому просторі. Необхідно створити ефективний механізм, який би забезпечив державну інформаційну безпеку і дотримання прав людини, зокрема на тимчасово окупованих територіях. Розв’язання цих проблем вимагає комплексного підходу, який включатиме в себе технічні заходи безпеки, законодавчі та регуляторні ініціативи державно-правових інституцій.

Посилання

Цололо В.В., Філіпський Д.П. Права людини як інструмент обмеження державної влади. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія «Право». 2022. Випуск 69. С. 84–88.

Про національну безпеку України: Закон України від 21 червня 2018 року № 2469-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text

Котерлін І.Б. Інформаційна безпека в умовах воєнного стану у аспекті забезпечення інформаційних прав та свобод. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2022. № 1. С. 150–155.

Конституція України від 28 червня 1996 року № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.

Корж І.Ф. Правова безпека України: стан, проблеми. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-033-9-17.

Христова Г.О. Доктрина позитивних зобов’язань держави щодо прав людини: основні етапи формування. Державне будівництво та місцеве самоврядування. 2013. Випуск 26. С. 16–32.

Цивільний кодекс від 16 січня 2003 року № 435-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text.

Про звернення громадян: Закон України від 2 жовтня 1996 року № 393/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/393/96-%D0%B2%D1%80#Text.

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конституційності) положення третього речення частини першої статті 13 Закону України «Про психіатричну допомогу» (справа про судовий контроль за госпіталізацією недієздатних осіб до психіатричного закладу) від 1 червня 2016 року № 2-рп/2016 у справі № 1-1/2016. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v002p710-16#n42.

Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12 травня 2015 року № 389-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text.

Погребняк С.П. Принцип пропорційності в українській юридичній практиці та практиці ЄСПЛ. URL: http://dspace.onua.edu.ua/bitstream/handle/11300/9614/Pogrebniak%20294-310.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 грудня 2021 року «Про Стратегію забезпечення державної безпеки»: Указ Президента України № 56/2022. URL: https://www.president.gov.ua/documents/562022-41377.

Смотрич Д., Браілко Л. Інформаційна безпека в умовах воєнного стану. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. 2023. «Право». Випуск 77. Частина 2. С. 121–127.

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 жовтня 2021 року «Про Стратегію інформаційної безпеки»: Указ Президента України від 28 грудня 2021 року № 685/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/685/2021#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-27

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право