Витоки українського шлюбно-сімейного права в контексті рецепції римо-візантійського права в Руській державі

Автор(и)

  • А. В. Крижевський кандидат історичних наук, доцент кафедри теорії та історії права та держави Навчально-наукового інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-7234-7500

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.81.1.8

Ключові слова:

рецепція, українське право, римське право, руське право, шлюбно-сімейне право, Русь, Візантія, Руська Правда, Церковний устав Ярослава, Прохірон, Кормчі книги, Номоканон, Еклога, шлюбний вік, розлучення

Анотація

В статті досліджено особливості формування шлюбно-сімейного права в Руській державі через призму рецепції відповідних положень візантійського законодавства. Для досягнення обґрунтованості теоретичних положень та висновків автором було використано сукупність філософських, загальнонаукових та спеціальних наукових методів, а саме: історико-правового, порівняльно-правового, історико-функціонального, формально-юридичного, герменевтико-правового тощо. В статті наголошено, що рецепція римо-візантійського права відбувалася шляхом перекладу церковнослов’янською мовою візантійських юридичних текстів (Еклоги, Прохірона тощо), їх вдумливої обробки, подальшого переписування і розповсюдження. Доведено, що в ході цього процесу положення римо-візантійського права не сліпо копіюються, а творчо переосмислюються, змінюються, адаптуються до руських правових, політичних та соціо-економічних реалій. Визначено, що під час створення місцевих писемних джерела права (Руської Правди, Уставу князя Ярослава про церковні суди) візантійські нормативно-правові акти були своєрідним еталоном. Доведено, що норми візантійського шлюбно-сімейного права рецепіювалися на Русі найактивніше. Встановлено, що для більшості галузей руського права, окрім шлюбно-сімейного, рецепція норм римо-візантійського права мала обмежений характер, а положення візантійського права нерідко виступали в ролі «субсидіарного» права. Автор дійшов висновку, що завдяки християнській церкві до руського права рецепіюються положення, що встановлювали шлюбний вік, умови дійсності шлюбу, приводи до розлучення кожного із подружжя тощо. Встановлено, що запозичені положення з Еклоги та Прохірону надали жінці на Русі право на розлучення, а приводи до нього були закріплені законодавчо. Обґрунтовано тезу про те, що рецепійовані в руську добу візантійські інститути шлюбно-сімейного права стали невід’ємною частиною української правової традиції.

Посилання

«Книги законные», содержащие в себе, в древнерусском переводе, византийские законы земледельческие, уголовные, брачные и судебные, / изд. вместе с греч. подлинниками и с ист.-юрид. введ. А. Павлов. СПб.: Тип. Имп. Акад. Наук, 1885. [4], 92 с.

Древнеславянская кормчая. XIV титулов без толкований. Т. 2 / труд В.Н. Бенешевича; подгот. к изд. и снабжен дополнениями Ю.К. Бегуновым, И.С. Чичуровым, Я.Н. Щаповым; под. общим рук. Я.Н. Щапова. София: Изд-во Болгарской Академии Наук, 1987. 331 с.

Ізуїта П. О., Гуров О. О. Шляхи рецепції римського права у правовій системі Київської Русі. Modern scientific journal (Сучасний науковий журнал). 2023. № 1 (1). С. 15–22. DOI: https://doi.org/10.36994/2786-9008-2023-1-2.

Крижевський А. Вплив рецепції римського права на розвиток цивільного та кримінального права Русі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2023. № 76. Т. 1. С. 30–36. https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.76.1.4.

Левчук М. Церковний суд у Київській Русі (історико-правове дослідження): автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.01. К., 2010. 22 с.

Материалы для истории древнерусской покаянной дисциплины: (тексты и заметки) / проф. С. Смирнов. Москва: издание Императорского общества истории и древностей российских при Московском университете: Синодальная тип., 1912. [4], 568 с.

Прохирон. Прохирон&Закон градски: юридическото наследство на православното славянство / за ред. Цибранска-Костова М. София: Валентин Траянов, 2021. C. 139–217.

Ричка В. М. Шлюб і подружнє життя у Київській Русі. Український історичний журнал. 1992. № 1. С. 131–141.

Устав князя Ярослава про церковні суди. Древнерусские княжеские уставы XI–XV вв. / Изд. подгот. Я.Н. Щапов. Москва: Наука, 1976. С. 85–139.

Цвєткова Ю. Деякі приклади візантійського впливу на формування української правової традиції. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Юридичні науки. 2010. Вип. 85. С. 41–46.

Эклога: Византийский законодательный свод VIII века. / Вступ. статья, перевод и комментарий Е.Э. Липшиц. Москва: Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1965. 228 с. (Памятники средневековой истории народов Центральной и Восточной Европы).

Волощенко О, Усенко І. Статут князя Ярослава Мудрого. Юридична енциклопедія: [у 6 т.] / ред. кол.: Ю. Шемшученко (відп. ред.) [та ін.]. К.: Українська енциклопедія ім. М. П. Бажана, 2003. Т. 5: П-С. С. 636.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-27

Номер

Розділ

Розділ 1. Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень