Вплив інститутів громадянського суспільства на здійснення публічного адміністрування в умовах воєнного стану в Україні

Автор(и)

  • Д. П. Цвігун кандидат юридичних наук, доцент, Заслужений працівник освіти України, доцент кафедри права Вінницького інституту акціонерного товариства «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна академія управління персоналом», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.80.1.92

Ключові слова:

воєнний стан, громадськість, інститути громадянського суспільства, взаємодія

Анотація

У статті досліджені питання впливу інститутів громадянського суспільства на здійснення публічного адміністрування в Україні в умовах воєнного стану. Встановлено, щопід громадянським суспільством розуміти вільне об’єднання громадян, метою якого є задоволення спільних інтересів, забезпечення цінностей, реалізація прав. Виокремлено ознаки громадянського суспільства: формується виключно на добровільних засадах та на основі спільних цілей, інтересів, бажань певної аудиторії з метою їх розвитку та задоволення; співпраця громадянського суспільства в цілому та його інститутів зокрема із державними інституціями, будучи при цьому в певній мірі незалежними від них; при формуванні громадських інститутів найбільшу цінність має особистість, людина, громадянин, зокрема її права, свободи та законні інтереси, а також їх реалізація у дійсності; наявність певної особливої та специфічної структури, від рівня складності якої залежить рівень розвитку громадянського суспільства. Встановлено, що взаємодія інститутів громадянського суспільства із державними органами має прояв в участі у первинному розробленні та обговоренні проектів нормативно-правових актів, які, окрім іншого, спрямовані на нормалізацію всіх сфер, які так чи інакше постраждали від держави-агресора. Визначено, що вплив інститутів громадянського суспільства у воєнний стан має прояв в здійсненні ними громадського контролю за діяльністю органів державної влади у формі громадського моніторингу підготовки та виконання рішень, експертизи їх ефективності. Встановлено, що формою взаємодії між аналізованими суб’єктами є подання інститутами громадянського суспільства органам державної влади власних експертних пропозицій, утворення спільних консультативно-дорадчих та експертних органів, рад, комісій, груп для забезпечення врахування громадської думки у формуванні та реалізації державної політики. Встановлено, що важливим обов’язком суб’єктів публічної адміністрації як формою реагування на всі дії інститутів громадянського суспільства є проведення відповідного моніторингу і аналізу громадської думки, а також забезпечення своєчасного публічного реагування на пропозиції та зауваження громадськості.

Посилання

Про затвердження Порядку сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади: постанова Кабінету Міністрів України від 05.11.2008 р. № 976. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/976-2008-%D0%BF#Text.

Розвиток громадянського суспільства в Україні: минуле, сучасність, перспективи: колективна монографія. Острог: ІГСУ, Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2014. 328 с.

Рябовол Л.Т. Громадянське суспільство як наукова категорія та предмет правових досліджень. Наукові записки: Серія «Право». 2020. № 2. С. 4-8. URL: https://pravo.cuspu.edu.ua/index.php/pravo/article/view/14/4.

Скакун О.Ф. Теорія держави і права: підручник. Харків, 2009. 676 с.

Чуб О.О. Конституційне право громадян України на участь в управлінні державними справами: дис... канд. юрид. наук. Харків, 2004. 245 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-22

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право