Національна реєстрація космічних об’єктів: аналіз проблем та шляхи вирішення

Автор(и)

  • В.В. Семеняка кандидат юридичних наук, старший науковий співробітник відділу проблем аграрного, земельного, екологічного та космічного права Інституту держави і права ім. В.М. Корецького НАН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-1621-9694

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.80.2.59

Ключові слова:

держава реєстрації, держава запуску, космічний апарат, космічний об’єкт, космічне право, космічний простір, національна реєстрація космічних об’єктів, юрисдикція

Анотація

Стаття присвячена дослідженню правових аспектів реалізації в Україні норм космічного пра­ва щодо здійснення національної реєстрації космічних об’єктів. Установлено, що реєстрацій­но-правовий зв’язок між космічним об’єктом і державою є юридичним елементом, який визначає наявність або відсутність обумовленого права державної юрисдикції над космічним об’єктом в космічному просторі. Доводиться, що здійснення виключної юрисдикції держави залежить від існування чіткого механізму національної реєстрації космічних об’єктів та ефективного функціо­нування їх державного реєстру.

На підставі аналізу норм міжнародного космічного права визначено, що «державою реєстра­ції» космічного об’єкта є його «держава запуску», яка веде реєстр космічних об’єктів. Наголошу­ється, що «держава запуску» повинна запровадити національний порядок реєстрації космічних об’єктів, що передбачає створення державного реєстру. Правове значення їхньої реєстрації по­лягає у тому, що внесення космічного об’єкта до реєстру є юридично значущою дією, яка надає можливість застосування норм національного законодавства. Саме «держава запуску», що отри­мала та реалізувала право на реєстрацію космічного об’єкта, матиме правовий статус «держави реєстрації» й здійснюватиме квазітериторіальну юрисдикцію над об’єктом під час його перебу­вання в космічному просторі.

Аргументовано, що законодавча норма про обов’язкову державну реєстрацію космічних апа­ратів в Державному реєстрі космічних апаратів України наразі не породжує юридичних наслід­ків для суб’єктів відповідних правовідносин, оскільки Правила реєстрації космічних апаратів в Україні дотепер не затверджені Кабінетом Міністрів України. Юридична невизначеність стосовно правил їхньої реєстрації створює потенційно небезпечний юрисдикційний вакуум під час пере­бування космічних апаратів у космічному просторі, який може призвести до виникнення негатив­них правових ситуацій.

Першочерговим кроком держави у вирішенні цієї проблеми повинно стати закріплення чіткої та ефективної процедури національної реєстрації космічних об’єктів. Це буде сприяти забезпе­ченню правової стабільності та відповідності українського космічного законодавства нормам і принципам міжнародного космічного права, а також гарантувати збереження юрисдикції України над об’єктами, що запускаються в космічний простір.

Посилання

Кузнєцов Е.І. Тридцять років на орбіті. До 30-річчя утворення Державного космічного агентства України. Київ: Спейс-Інформ, 2022. 124 с.

Репецький В.М. Особливості дії норм внутрішньодержавного права на території з міжнародним режимом. Юридична наука: наук. юрид. журн. / Нац. акад. упр. Київ: Вид-во Нац. акад. упр. № 1. 2011. С. 199.

Про принципи діяльності держав з дослідженню та використанню космічного простору, включаючи Місяць та інші небесні тіла: Договір від 10 жовтня 1967 року. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_480/card6#Public.

Про рятування космонавтів, повернення космонавтів і повернення об’єктів, запущений у космічний простір: Угода від 03 грудня 1968 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_483#Text.

Про міжнародну відповідальність за шкоду, завдану космічними об’єктами: Конвенція від 01 вересня 1972 року. URL: https://zakon.rada.gov.Ua/laws/show/995_126#Text.

Про реєстрацію космічних об’єктів, що запускаються в космічний простір: Конвенція від 15 вересня 1976 року. URL: https://zakon.rada.gov.Ua/laws/show/995_253#Text.

Про правонаступництво України: Закон України від 12 вересня 1991 року № 1543-XII // Відомості Верховної Ради України. - 1991. - № 46. - Ст. 617.

Yoon Lee, Registration of space objects: ESA member states’ practice, Space Policy, Volume 22, Issue 1, 2006, Pages 42, ISSN 0265-9646. URL: https:ZZdoi.org/10.1016Zj.spacepol.2005.11.007.

Armel Kerrest. The need to implement the Outer Space treaty in national law in the light of current and foreseeable space activities / IISL/ECSL SYMPOSIUM: «NATIONAL SPACE LEG¬ISLATION - CRAFTING LEGAL ENGINES FOR THE GROWTH OF SPACE ACTIVITIES». URL: https://www.unoosa.org/oosa/en/ourwork/copuos/lsc/2010/symposium.html.

Recommendations on national legislation relevant to the peaceful exploration and use of outer space: General Assembly 68th session 2013-12-11. A/RES/68/74. URL: https://www.unoosa.org/pdf/gares/A_RES_68_074R.pdf.

Sergio Marchisio. International Legal Regime on Outer Space: Liability Convention and Registration Convention, in Meeting international responsibilities and addressing domestic needs. Proceedings United Nations/Nigeria Workshop on Space Law, United Nations: Vienna, 2006, pp. 18-27.

Про Державне космічне агентство України: постанова Кабінету Міністрів України від 14 травня 2015 року № 281 (із наступними змінами). Офіційний вісник України. 2015. № 40. Ст. 1201. С. 104.

Лист Державного космічного агентства України від 20 лютого 2015 року № 787/06-62/15 «Щодо запиту на отримання публічної інформації».

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-20