Новочасні диспутації про юрисдикцію спорів з релігійним компонентом у практиці Верховного Суду

Автор(и)

  • С. О. Погрібний суддя Верховного Суду, доктор юридичних наук, професор, член-кореспондент НАПрН України, головний науковий співробітник НДІ «Правотворчості та науково-правових експертиз», Україна
  • М. М. Шумило керівник секретаріату Вищої ради правосуддя, доктор юридичних наук, старший науковий співробітник, Україна https://orcid.org/0000-0003-4257-3002

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.80.1.33

Ключові слова:

юрисдикція спору, позасудовий розгляд, відступ від правового висновку, практика Верховного Суду, спори з релігійним компонентом, канонічне право, позитивне право, право на житло

Анотація

Динаміка суспільних відносин в релігійній сфері сьогодні має епохальне значення, що у свою чергу спричиняє втягування держави у справи церковні. Через колізії та прогалини, застарілість та недосконалість національного законодавства відбуваються спроби підміни норм канонічного права нормами позитивного прави, а також намагання вирішувати за посередництва останніх канонічні спори. Саме тому визначальна роль для упередження таких ситуацій належить Верховному Суду. Саме на Верховному Судові нині лежить тягар відповідальності за поширення судової юрисдикції національних судів на спори з релігійним компонентом.

Важливим також мають бути сформульовані концептуальні засади, які Верховний Суд реалізовує під час визначення юрисдикції спору, цей підхід повинен базуватися не на прикладі виключно однієї справи, але мати ознаки універсального, бути дороговказом для національних судів.

У цьому контексті потрібно зазначити, що таким підходом, зокрема може стати диференціація відносин з релігійним компонентом за ознаками первинності (основні) та вторинності (похідні) відносин, про що зокрема наголошується в окремій думці суддів Верховного Суду. Відповідно можна постулювати, що якщо відносини виникають із релігійної сфери і потім формально набувають інших правових ознак, то у разі виникнення спору, останній підлягає розгляду саме церковним судом, а не державним. Якщо ж відносини виникають на основі норм позитивного права (купівля земельної ділянки для будівництва хруму, оренда будівлі, яка використовується як культова споруда тощо), тоді такі відносини не можуть трансформуватися у релігійні лише через цей компонент.

Із викладеного закономірно виникає запитання, якщо брати за основи тезу, що відносини з релігійним компонентом мають вирішуватися у національних судах тільки з тих підстав, щоб гарантувати особі право на справедливий суд (доступ до суду), то на які результати ми очікуємо. Запитання про те, чи може суд вселити до келії монастиря колишню монахиню, не є риторичним, оскільки суд першої інстанції так і вчинив, а проте, чи не є таке рішення суду втручанням держави за посередництва суду у справи церковні? Чи не будуть такі рішення підважувати хиткий баланс відокремлення держави від церкви, це є питанням, на яке нам ще потрібно буде дати відповідь.

Вочевидь, одним із завдань Верховного Суду при вирішенні спорів з релігійним компонентом є поступальна секуляризація судової практики.

Мусимо також визнати як загальну заувагу, що нормативіський підхід при вирішенні спорів із релігійним компонентом є мало зарадним та ефективним, ба більше, може наштовхнути на хибні умовиводи. Помічними у цьому сенсі є комплексний, комбінаторний та міждисциплінарний тощо підходи.

Посилання

Шумило М. Окремі питання застосування норм матеріального та процесуального права під час вирішення спорів із релігійним компонентом: практика Верховного Суду. Слово Національної школи суддів України. 2021. № 4(37). C. 127–140.

Погрібний С. Житлові спори в умовах воєнного стану: практика Верховного Суду. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1345209.

Поспішіл В. Східне католицьке церковне право: згідно з Кодексом канонів східних церков. Видання друге. Львів: Свічадо. 2006. 614 с.

Дроздова О. ЄСПЛ захищає церкву від безпідставних втручань держави URL: https://zib.com.ua/ua/134955.html.

Римське право: підруч. / О.А. Підопригора, Є.О. Харитонов. 2-ге вид. Київ: Юрiнком Iнтер, 2009. 528 с.

Отрош М.І. Місце і роль Католицької церкви у міжнародному правопорядку : монографія. Київ/Одеса. Фенікс. 2017. 596 с.

Липшиц Е.Э. Право и суд Византии в IV-VIII вв. Л.: Наука. 1978. 230 с.

Шумило М. Правові висновки Верховного Суду у справах з релігійним контекстом: визначення юрисдикції. Правова держава. 2022. Вип. 33. С. 434–445.

Цельєв О. Соціальне регулювання і право. Право і релігія. В кн. Загальна теорія права: підручник / за заг. ред. М.І. Козюбри. Київ. Ваіте. 2016. 392 с.

Лотоцький О. Церковний Устав князя Володимира Великого. Львів: Наукове товариство ім. Шевченка. 1925. С. 42. URL: https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=8700.

Бич Л. Загальна наука права (курс лекцій). Друге видання. Подєбради: УТГІ. 1934. 175 c. URL: https://diasporiana.org.ua/miscellaneous/19528-bich-l-zagalna-nauka-prava-ch-1.

Міма І.В. Релігійні норми та їх місце в системі соціально-правового регулювання суспільних відносин. Монографія. Варшава: RS Global Sp. Z O.O. 2020. 176 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-22

Номер

Розділ

Розділ 3. Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право