Булінг - застосування практики ЄСПЛ

Автор(и)

  • М.М. Денисюк аспірантка кафедри кримінального права та процесу Інституту права, психології та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-7423-4753

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.80.2.4

Ключові слова:

булінг, ЄСПЛ, судова практика, шкільне середовище, шкільне насильство, права людини

Анотація

Дане дослідження присвячене проблемі існування шкільного булінгу, а також здійснення аналізу практики Європейського суду з прав людини пов’язаних з ним в шкільній сфері. Вивчен­ня даного напрямку зумовлене необхідністю використання рішення ЄСПЛ у справах, пов’язаних з булінгом в шкільному середовищі в українській судовій практиці. В роботі розкрито тлумачення булінгу та його законодавче визначення. Описано ознаки та детермінанти (а саме: причини та умови) шкільного насилля та малодосліджене поняття - обстановка вчинення булінгу, що потріб­но при розгляді даної проблематики в суді. В ході дослідження за необхідне розглянули кримі­нологічні та конституційні аспекти характерні булінгу в шкільному середовищі. Наведено особ­ливості кримінальної відповідальності за вчинення учасниками навчального процесу діянь, які класифікують як булінг та перелік конституційних прав і свобод, які порушуються такими діями. Для належного розкриття дослідження розглянуто недоліки, які виникають під час дотримання прав людини в шкільній сфері. Наведено дані з 2019 по 2023 роки про складання адміністратив­них протоколів щодо вчинення булінгу ювенальної превенції Національної поліції України, а та­кож соціологічні дані проведені нами для даного дослідження в різних областях щодо наявності та стану булінгу в школах України. Представлено практику розгляду справ Європейського суду з прав людини та їх аналіз стосовно шкільного насилля, а також показову справу щодо дискриміна­ції дітей з особливими потребами. На основі цього зроблено висновок, що практиці Європейсько­го суду з прав людини в освітній сфері відводиться ключова роль на міжнародному рівні та прове­дення аналізу рішень необхідне для покращення законодавчого регулювання булінгу в шкільному середовищі та є перспективним для протидії даного явища.

Посилання

Соколова І.О., Філіппова А.Ю. Аналіз судової практики щодо булінгу в освітніх закладах України. Актуальні проблеми держави і права: зб. наук. пр. 2021. С. 130-140.

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню): Закон України від 18.12.2018 № 2657-VIII. Відомості Верховної Ради. 2019 № 5.

Про освіту: Закон України. Відомості Верховної Ради (УРСР). 1991. № 1060-ХІІ.

Randall P Bullying in Adulthood: Assessing the Bullies and Their Victims. Florence, KY, USA: Brunner-Routledge, 2001.

Попередження насильства у закладах освіти: Методичний посібник для педагогічних працівників / Благодійний фонд «Здоров’я жінки і планування сім’ї». Київ, 2019. 101 с.

Психолого-педагогічні та правові засади діяльності поліції із захисту прав дитини : навч. посіб. / за заг. ред. д-ра юрид. наук, доц. Д. В. Швеця. Харків: ХНУВС, 2020. 284 с.

Соболь Є.Ю., Корнійченко А.О. Булінг в освітньому середовищі - детермінанти та форми. Наукові записки ЦДПУ імені В. Винниченка. 2020. № 8. С. 4-9.

Ведернікова А.О. Обстановка вчинення булінгу: кримінологічний аспект. Механізми забезпечення розвитку держави та права в умовах євроінтеграції. Матеріали науково-практичної конференції.2023. С. 31-34.

Градова, Ю.В. (2019). Нормативно-правове регулювання булінгу: національний та зарубіжний досвід. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Право», (28), 34-41.

Конституція України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. ст. 141.

Кримінальний кодекс України: Кодекс України, Кодекс, Закон від 05.04.2001 No 2341-III. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2001. No 25-26. ст. 131.

Національна поліція України. Офіційний вебпортал.

Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 р. № 286-р.

Осауленко А.О. Права людини в освітній сфері: практика Європейського суду з прав людини. Актуальні проблеми держави і права. 2022. Вип. 94. С. 76-80.

Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони: Закон України від 16.09.2014 р. № 1678-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 40.

Про Стратегію розвитку системи правосуддя та конституційного судочинства на 2021-2023 роки: Указ Президента України від 11.06.2021 р. № 231/2021.

Про захист прав і основних свобод людини: Конвенція від 04.11.1950 р.

Огляд рішень Європейського суду з прав людини (листопад - грудень 2021 року). Рішення за період із 01.11.2021 по 31.12.2021 / відп. за вип.: О.Ю. Тарасенко, Д.П. Мордас, Р.Ш. Ба- банли. Київ, 2021. 77 с.

Case of F.O. v. Croatia, 22 April 2021.

Карвацька С.Б., Чепель О.Д. Динаміка стандарту права на недискримінацію: інтерпретаційна практика Європейського суду з прав людини. Юридичний науковий електронний журнал. 2021. № 7. С. 283-286.

Трюхан О.А. До питання реалізації права на освіту осіб з інвалідністю: від теорії до аналізу судової практики. Проблеми законодавства в умовах світової кризи: матеріали науково-практичної конференції (м. Дніпро, 9-10 грудня 2022 р.).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-20

Номер

Розділ

Розділ 8. Кримінальне право та кримінологія; кримінально-виконавче право