Кримінологічна характеристика жертв дорожньо-транспортних пригод

Автор(и)

  • Б.М. Головкін доктор юридичних наук, професор, головний науковий співробітник відділу кримінологічних досліджень Науково-дослідного інституту вивчення проблем злочинності імені академіка В.В. Сташиса Національної академії правових наук України, Україна https://orcid.org/0000-0002-0333-9806

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.80.2.3

Ключові слова:

дорожній рух, безпека, користувачі доріг, аварійність, травматизм, смертність, віктимізація

Анотація

У статті проаналізовано рівень, структуру і динаміку дорожньо-транспортних пригод з по- страждалими, загиблими і травмованими за 2012-2023 роки в Україні. Встановлено стійку загаль­ну тенденцію до зменшення кількості ДТП з постраждалими (- 64,4%), а також чисельності заги­блих (- 44,1%) і травмованих (- 66,0%) за вказаний період, що в основному пов’язано з неповним обліком статистичних даних, які не надходять з тимчасово окупованих територій, і територій, на яких ведуться бойові дії. Відчутного покращення безпекової ситуації у сфері дорожнього руху не відбулося. У 2023 р. чисельність жертв ДТП зростає, особливо серед дітей і пішоходів. Най­частіше в аваріях зазнають серйозних травм або смерті водії (40,7%) і пасажири (32,7%), а також пішоходи (20,7%) та велосипедисти (5,7%). За віком переважають особи, яким 21-64 роки, за ними йдуть діти від народження до 15 років - 7,8%, особи від 65 років і старші - 6,2%, а також 16-17-річні - 4,8%. З’явилися нові учасники дорожнього руху, а саме: військовослужбовці, волон­тери, члени територіальної оборони, які нерідко створюють аварійні ситуації на дорогах або ста­ють жертвами ДТП. В умовах затяжної війни спостерігається збільшення проявів віктимної по­ведінки серед користувачів доріг і одночасно знижується дисциплінованість водіїв транспортних засобів. Найбільша кількість загиблих і травмованих у ДТП фіксується у прифронтових регіонах та столиці. Стабілізувалася ситуація на західній частині України. Значний вплив на віктимізацію населення здійснюють інфраструктури, психологічні і поведінкові фактори, пов’язані з війною. Близько половини пішоходів і третина велосипедистів загинули або зазнали серйозних травм з власної вини, ігноруючи правила обережності. У зоні підвищеного ризику перебувають мотоци­клісти, водії скутерів, електросамокатів, які рухаються проїзною частиною без захисних шоломів у темну пору доби. Контингент вразливих до аварій учасників дорожнього руху стрімко збільшу­ється за рахунок маломобільних груп населення, що постраждали внаслідок війни. Це має бути враховано державою в новій стратегії забезпечення безпеки дорожнього руху.

Посилання

Новіков О.В. Регіональні особливості розподілу порушень правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами (ст. 286 КК України). Journal «ScienceRise: JuridicalScience». 2022. № 2 (20). С. 50-58. URL: http://journals.uran.ua/sr_law/article/view/259681/256535.

Новіков О.В. Соціальні наслідки дорожньо-транспортних пригод. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Юридичні науки». 2023. № 4. С. 37-41. URL: https://lj.journal.kspu.edu/index.php/lj/article/view/391/359.

Жученко Є.О. Кримінологічна характеристика та запобігання кримінальним правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху. Дис. докт. філос. 12.00.08; Кропивницький, 2023. 281 с.

Статистика ДТП в Україні. URL: https://patrolpolice.gov.ua/statystyka/.

Головкін Б.М. Щодо об’єктивності даних про стан безпеки дорожнього руху в Україні. Протидія злочинності і корупції: міжнародні стандарти та досвід України: зб. тез міжнар. конф. (м. Харків, 22 вересня 2021 р.). Харків: Юрайт, 2021. С. 12-19.

Головкін Б.М. Оцінка дорожньо-транспортної аварійності та тяжкості її наслідків в Україні. Проблеми законності. 2023. Вип. 156. С. 52-75. URL: http://plaw.nlu.edu.ua/article/view/252879/252059.

European Commission (2023) Annual statistical report on road safety in the EU, 2022. European Road Safety Observatory. Brussels, European Commission, Directorate General for Transport. URL: https://road-safety.transport.ec.europa.eu/statistics-and-analysis/data-and-analysis/annual-statistical-report_en.

European Commission (2023) Annual statistical report on road safety in the EU, 2022. European Road Safety Observatory. Brussels, European Commission, Directorate General for Trans¬port. URL: https://road-safety.transport.ec.europa.eu/statistics-and-analysis/data-and-analysis/annual-statistical-report_en.

Звіт про дорожньо-транспортні пригоди за січень-листопад 2023 р. URL:https://data.gov.ua/dataset/974d5613-7c35-43dc-992d-bc8f9a1662e2/resource/7b0b2082-5f5e-4f29-b3d3-b4ed87bb1c76/download/f8202311.xls.

European Commission (2021) Road safety thematic report - Pedestrians. European Road Safety Observatory. Brussels, European Commission, Directorate General for Transport. URL: https://road-safety.transport.ec.europa.eu/statistics-and-analysis/data-and-analysis/thematic-reports_en.

European Commission (2022) Road Safety Thematic Report - Cyclists. European Road Safety Observatory. Brussels, European Commission, Directorate General for Transport. URL: https://road-safety.transport.ec.europa.eu/statistics-and-analysis/data-and-analysis/thematic-reports_en.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-20

Номер

Розділ

Розділ 8. Кримінальне право та кримінологія; кримінально-виконавче право