Досконалість як ціннісно-регулятивний принцип етики гуманізму та культури Відродження ХIV-ХVI століть
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.80.1.9Ключові слова:
досконалість, доброчесність, історіографія, історико-філософська концепція, людинознавство, філософія людини, гуманізм, громадянський гуманізм, соціальна етикаАнотація
У статті викладені та систематизовані основні концепції філософської проблематики досконалості людини в європейській духовній культурі XIV-XVI ст., зокрема, у філософських шуканнях у період італійського Ренесансу та становлення громадянського гуманізму. Виділено основні напрямки фор- мування ідеї досконалості людини, її характеристик, та розкрито головні риси філософії людини в роботах видатних мислителів періоду європейського Відродження XIV-XVI ст. Відзначено, що проблеми свободи волі, природної організації, гармонії, діалектики індивідуального і соціального свідчать за широкий спектр філософії людини в духовній культурі ХIV-ХVI ст., за появу та формування людини соціальної, громадянина та суб’єкта права. У статті наголошено на важливості і, разом з тим, пошуковості еталонів та ідеалів людськоог життя, а також на філософсько-етичних шуканнях, які були спрямовані на реалізацію принципів людського життя, на відродження еталонів досконалості людини в її універсальному сходженні до вищих істин. У роботі запропонована авторська оцінка формування та становлення проблематики досконаломудрої людини та зроблені ключові висновки щодо розвитку філософії людини в духовній культурі XIV-XVI ст.
Автор приходить до висновків, в цілому божественне в природі людини і людина в божественному контініумі у всій красі самовиразу і гармонії – один з головних елементів філософських роздумів про досконалість як ціннісний універсум етики гуманізму. Досконалість як інваріантна функція саморегуляції особи в ступеневому порівнянні отримала значно менший розвиток поруч з етико-естетичними та духовними основами становлення, розвитку та переродження ренесансної людини.
Як духовно-інтелектуальний, естетичний, психологічний комплекс, гуманізм був характерний для світовідчуття і світорозуміння певних прошарків суспільства, в середовищі якого принцип досконалості був практично-гуманістичним регулятивно-ціннісним принципом. Функція ж теоретичної інтеріоризації особи у філософії гуманізму безперечно мала місце. Проблеми свободи волі, природної організації, гармонії, діалектики індивідуального і соціального свідчать про широкий спектр внутрішньо-суб’єктивного філософського аналізу в системах ХIУ-ХVI ст., і, разом з тим, філософсько-етичні пошуки були спрямовані на реалізацію принципів людського життя, на відродження еталонів досконалості людини в її універсальному сходженні до вищих істин.
Посилання
Богословие в культуре средневековья. К., 1992. 384 с.
Татаркевич В.О. О счастье и совершенстве человека. М.: 1981. 367 с.
Баткин Л.М. Леонардо да Винчи и особенности ренессансного творческого мышления. М.: Искусство,1990. 413 с.
Соколов В.В. Очерки философии эпохи Возрождения. М., 1962. 168 с.
Соколов В.В. Средневоковая философия. М., 1979. 448 с.
Данте Алигьери. Малые произведения. М., 1968. 651 с.
Горфункель А.Х. Философия эпохи Возрождения. М.: Высш. шк., 1980. 368 с.
Антология мировой философии. В 4-х томах. М.: Мысль, 1969, Т. 1, ч. 1 и 2. 576 с., Т. 2 776 с.
Монтень Мишель. Опыты. В трёх книгах: кн. первая и вторая. Изд-во «Наука», Москва, 1979. 703 с.
Брагина Л.М. Сочинения итальянских гуманистов эпохи Возрождения (ХV век). М., 1985. – 383 с.
Лосев А.Ф. Эстетика Возрождения. М.: Мысль, 1978. – 623 с.
Николай Кузанский. Сочинения в 2-х томах. Перев. / Общ. ред. и вступ. статья З.А. Тажуризиной. М.: Мысль, 1979. Т. 1, 488 с., Т. 2, 417 с.
Баткин Л.Н. Итальянские гуманисты: стиль жизни, стиль мышления, М., 1978. 199 с.
Хрестоматия по зарубежной литературе. Эпоха Возрождения. В 2-х т. Сост. Б.И. Пуришев, Москва, 1959. Т. 1. 676 с., Т. 2. 551 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 А. М. Семенов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.