Реалізація принципу народовладдя: питання теорії та правозастосування

Автор(и)

  • В. В. Заборовський професор, доктор юридичних наук, професор кафедри цивільного права та процесу Ужгородського національного університету, Україна https://orcid.org/0000-0002-5845-7535
  • В. Ф. Харута кандидат юридичних наук, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.79.2.65

Ключові слова:

народовладдя, форми безпосередньої демократії, референдум, судова влада, правосуддя, конституція, конституціоналізм

Анотація

Вказується, Конституція України проголосила носієм суверенітету і єдиним джерелом влади народ, що її реалізує безпосередньо і через органи державної влади і місцевого самоврядування. Вищім та безпосереднім вираженням влади народу є саме є референдум і вільні вибори. Форми безпосереднього народовладдя, що закріплені в Розділі 3 Конституції відіграють визначальну роль для сучасного вітчизняного конституціоналізму, визначення напрямів розвитку громадського суспільства та держави, він надає можливість забезпечити вільне волевиявлення громадянина з самого широкого спектру питань. Державна влада і місцеве самоуправління функціонують ефективно саме за наявності розвинутих інститутів прямої демократії. Сьогодні практика застосування загальних форм безпосередньої демократії значно випереджає теоретичні розробки в даній області. Саме це питання є об’ємне, а в той же час існує велика кількість прогалин і протиріч у можливості конституційного закріплення нових форм безпосередньої демократії, особливо у правосудді.

Відзначається, що пряма демократія в державно-правовій системі виконує «забезпечення підконтрольності та відповідальності представницьких органів перед своїми виборцями, обмеження її свавілля. Іншими словами, пряма демократія є специфічний механізм, інститут всередині демократичного режиму, що врівноважує здійснення влади за допомогою представницької демократії. Вказується, у юридичній літературі висловлюються різні визначення поняття «форма (інститут) безпосередньої демократії». Із юридичної наукової літератури відомо, що під формами безпосередньої демократії розуміються «способи і засоби безпосереднього здійснення влади народом або його частиною, які виключають передачу владних повноважень будь-яким органам або особам».

На підставі аналізу наукових джерел, автори поділяють твердження вчених (Л. Шипілов) щодо прямої демократії, що доступ до вказаного ідеалу зумовлює конвергенцію «чистих» безпосередніх форм здійснення влади із професійною діяльністю державних органів. Лише за постійної взаємодії представницької форми у всіх її видах із безпосередніми інститутами здійснення народовладдя може здійснюватися перманентна легітимація делегованої влади, двосторонній зв’язок поміж народом та його представниками, забезпечуватися стан масової політичної участі. При цьому, ідейною основою народовладдя виступає народний суверенітет, тобто верховенство влади народу, яка фактично і здійснюється в інтересах народу. Ідея народного суверенітету відіграла надзвичайно важливу роль у розвитку суспільства, у формуванні демократичних засад політичного життя різних країн (А. Колодій).

Посилання

Бисага Ю.М., Бєлов Д.М., Харута В.Ф. Реалізація принципу народовладдя: доктринальні засади. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 76(2). Ч. 1. 2023. С. 79–86.

Бисага Ю.М., Бєлов Д.М., Натуркач Р.П. Правотворчість судової влади при здійсненні правосуддя, як джерело виборчого права. Аналітично-порівняльне правознавство. № 2. 2023. С. 11–17.

Ковлер А.И. Исторические формы демократии: проблемы политико-правовой теории. 311 с.

Шипілов Л.М. Народовладдя як основа демократичної держави: Монографія. Харків: Видав- ництво “ФІНН”, 2009. 216 с.

Авакьян С.А. Народовластие как совокупность институтов непосредственной и представительной демократии: проблемы эффективности. Государствоведение. 2014. № 2. C. 2–6.

Колодій А. Народовладдя як основа представницької демократії. Українське право. 1995. № 1 (2). С. 12–15.

Загальна теорія держави і права. Підручник. / За ред. М.В. Цвіка, В.Д. Ткаченка, О.В. Петришина. 441 с.

Руденко В.Н. Прямая демократия: модели правления, конституционно-правовые институты. Монография. 2003. 476 с.

Конституційне право країн Європи. Навчальний посібник. 2005. 510 с.

Манен Б. Принципы представительного правления / пер. с.англ. Е.Н. Рощина; науч. ред. О.В. Хархордин. 2008. 323 с.

Погорілко В.Ф. Основні засади теорії безпосередньої демократії. Право України. 2001. № 8. С. 26–32.

Дворак A.A. Конституційне право звернення: Автореф. канд. юрид. наук. 2003. 21 с.

Галус О.О. Поняття та види форм безпосереднього народовладдя в Україні. Університетські наукові записки. 2005. № 4 (16). С. 51–56.

Шипілов Л.М. Народовладдя як основа демократичної держави. Монографія. Х.: ФІНН, 2009. 216 с.

Придачук О.А. Безпосереднє народовладдя як спосіб правової охорони конституції народом. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: юридичні науки, 2014. Вип. 6-1. (Том 1). С. 102–106.

Панкевич І. Інститут безпосередньої демократії та розвиток українського конституціоналізму. Вісник Львівського університету. Сер.: Юридична. 2013. Вип. 58. С. 95–102.

Каспаров Г., Саркісян Д. Форми участі громадян у державному управлінні. Системні технології. 2017. № 24. C. 24–27.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-25