Парадигма гендерної інклюзії у праві на освіту: вітчизняний та міжнародний досвід

Автор(и)

  • В. І. Продан асистент, аспірант кафедри конституційного права та порівняльного правознавства ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна https://orcid.org/0009-0008-3805-5150

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.79.2.55

Ключові слова:

гендер, інклюзія, гендерна інклюзія, рівні конституційні права та можливості, дискримінація, інклюзивна освіта, конституційне право на освіту, доступ до освіти

Анотація

Проблематика гендерної інклюзії у праві на освіту є надзвичайно актуальною та такою, що характеризується науковою новизною. Зважаючи на активні євроінтеграційні рухи України, стійку позицію на міжнародній арені та прийняття відповідного законодавства гендерна інклюзія набуває своєї популярності та потреби у дослідженні.

В рамках даної наукової статті ми провели понятійно-категоріальний аналіз термінів, що складають основу роботи. Дійшли висновків, що поняття «гендер» можна представити у вигляді позначення соціальних, культурних, психологічних та поведінкових характеристик, які суспільство відносить до жіночих та чоловічих статей на основі соціальних уявлень, очікувань та ролей. Окреслили розуміння «гендерної інклюзії» у якості активної практики та політики, спрямованої на забезпечення рівних можливостей, прав та участі для жінок, чоловіків та осіб з іншими гендерними ідентичностями в усіх сферах суспільства. Представили головну мету гендерної інклюзії у праві на освіту як процес із створення інклюзивної, справедливої та рівноправної освітньої системи, в якій всі учасники можуть розкривати свій потенціал та розвивати свої здібності без зовнішньо-маргіналізованого тиску. Представили ключові аспекти парадигми гендерної інклюзії у праві на освіту, а саме: забезпечення рівних можливостей для навчання і розвитку незалежно від статі та гендерної ідентичності; усунення гендерних стереотипів та практик дискримінації у навчальних закладах і педагогічних процесах; впровадження гендерного аналізу у планування та розвиток освітніх програм, змісту навчальних матеріалів та методів навчання; реалізація політики, законодавства та програм, спрямованих на захист прав індивідів у сфері освіти від будь-якої форми гендерної дискримінації.

Посилання

Краснопольська Т.М. Поняття гендеру: становлення та основні концепції. Актуальні проблеми політики: Збірник наукових праць. Одеса: Фенікс, 2010. Вип. 39. С. 256-262.

Марценюк Т.О. Гендерна рівність і недискримінація: посібник для експертів і експерток аналітичних центрів / Марценюк Т. О. Київ: [б. в.], 2014. 65 с.

Степанова Е.Р. Сутність та походження поняття «гендер». Сучасні проблеми управління підприємствами: теорія та практика: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (30-31 берез. 2017 р.). 2017. С. 269–271.

Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків: Закон України від 08.09.2005. № 2866-IV. Відомості Верховної Ради України. 2005 р. Ст. 561.

Стандарти громадсько-активної школи: соціальна інклюзія: навчально-методичний посібник / Найда Ю.М., Ткаченко Л.М. Під заг. ред. Даниленко Л.І., К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2014. 68 с.

Тимків А.О., Сидор Г.В. Фінансова інклюзія як складова відновлення економіки України. Інклюзія і суспільство. Вип. 1. 2022. С. 5–14.

Inclusive education: the way of the future; conclusions and recommendations of the 48th session of the International Conference on Education (ICE). Geneva, Switzerland, 2008. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000180629 (дата звернення: 24.07.2023).

Inclusive education. Unicef for every child. URL: https://www.unicef.org/education/inclusive- education#:~:text=Inclusive%20education%20means%20all%20children,speakers%20of%20minority%20languages%20too (дата звернення: 24.07.2023).

Policies Guidelines on Inclusive Education. UNESCO. 2009. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000177849 (дата звернення: 24.07.2023).

Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education. URL: https://www.coe.int/en/web/edc/charter-on-education-for-democratic-citizenship-and-human-rights-education#:~:text=The%20Charter%20is%20an%20important,standards%20throughout%20Europe%20and%20beyond (дата звернення: 24.07.2023).

Sustainable Development Goals. URL: https://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/ (дата звернення: 24.07.2023).

Про затвердження плану заходів з реалізації зобов’язань Уряду України, взятих в рамках міжнародної ініціативи «Партнерство Біарріц» з утвердження гендерної рівності: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020. №1578-р. Урядовий кур’єр. 2021. № 3.

Biarritz Partnership for Gender Equality. URL: http://www.g7.utoronto.ca/summit/2019biarritz/GEAC-recommendations.pdf (дата звернення: 24.07.2023).

Устенко О. «Партнерство Біарріц»: важливі кроки в досягненні рівності. URL: https://jurfem.com.ua/partnerstvo-biarits-vazhlyvi-kroky-v-dosyagnenni-rivnosti/ (дата звернення: 24.07.2023).

Про схвалення Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року та затвердження операційного плану заходів на 2022-2024 роки з її реалізації: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.12.2022. № 1163-р. Урядовий кур’єр. 2022. № 272.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-25