Вчинення дій, спрямованих на впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти як форма колабораційної діяльності

Автор(и)

  • З. А. Загиней-Заболотенко доктор юридичних наук, професор, начальник відділу аналітичної та правової роботи Касаційного кримінального суду управління аналітичної допомоги касаційним судам та Великій Палаті департаменту аналітичної та правової роботи Верховного Суду, Україна https://orcid.org/0000-0002-8679-124X
  • І. І. Присяжнюк кандидат юридичних наук, доцент кафедри кримінального права, процесу та криміналістики Київського університету інтелектуальної власності та права Національного університету «Одеська юридична академія», Україна https://orcid.org/0009-0006-9543-4152
  • О. І. Чаплюк кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри публічного права Київського університету імені Бориса Грінченка, Україна https://orcid.org/0009-0000-0507-0022

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.79.2.25

Ключові слова:

колабораційна діяльність, стандарт освіти, держава-агресор, кримінальне правопорушення, кримінальна відповідальність, кваліфікація, судова практика

Анотація

Статтю присвячено проблемі встановлення того, чи властиві журналу пасажирського пункту пропуску автоматизованої системи митного оформлення «Інспектор» ознаки офіційного документа, передбачені у примітці до ст. 358 Кримінального кодексу України. Виявлено два основні підходи, які мають місце на сьогодні у судовій практиці, а саме визнання такого електронного журналу офіційним документом та встановлення відсутності ознак офіційного документа у разі внесення завідомо недостовірної інформації в електронний журнал пасажирського пункту пропуску митниці. Зроблено висновок, що електронний журнал пасажирського пункту пропуску митниці не характеризується ознаками офіційного документа, зокрема такою ознакою, як складання, видача чи посвідчення за визначеною законом формою та реквізитами. На підставі аналізу регулятивного законодавства в митній сфері встановлено, що електронний журнал пасажирського пункту пропуску митниці є функціональним програмним модулем електронної бази даних – Єдиної автоматизованої системи митного оформлення. Самі ж дані електронного журналу пасажитрського пункту пропуску митниці згідно з Положенням № 1341 можуть використовуватися для формування офіційних документів в автоматичному режимі, зокрема шляхом перенесення відповідних даних (в тому числі відміток митного органу) до митних декларацій, про те сам по собі цей електронний журнал не є офіційним документом. Визначено, що регулятивне законодавство не відносить електронний журнал пасажирського пункту пропуску митниці до офіційних документів, а лише вказує на те, що це функціональний програмний модуль. З урахуванням викладеного вище зроблено підсумковий висновок, що за умов підтвердження усіх обставин вчиненого діяння, які були встановлені судами першої та апеляційної інстанції, кваліфікація дій обвинуваченого за статтею 366 Кримінального кодексу України є неправильним застосуванням закону України про кримінальну відповідальність.

Посилання

Впроваджують російські освітні програми у школах Маріуполя: СБУ викрила 11 вчителів-колаборантів. (25.04.2023). URL: https://lb.ua/society/2023/04/25/553087_ vprovadzhuyut_rosiyski_ osvitni.html (дата зверн. 13.09.2023).

14 педагогам-колаборантам, які допомагають русифікувати українські школи, повідомили про підозри. (13.03.2023). URL: https://lb.ua/society/2023/03/13/548748_14_pedagogamkolaborantam_ yaki.html (дата зверн. 13.09.2023).

Проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення прав та свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (реєстр. № 7646 від 08.08.2022). URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/40204 (дата зверн. 13.09.2023).

Бондаренко М., Кравчук О. Колабораціонізм в освіті: аналіз рішень судів щодо впровадження стандартів держави-агресора / Офіційний вебсайт Української Гельсінської спілки з прав людини. URL: https://www.helsinki.org.ua/articles/kolaboratsionizm-v-osviti-analiz-rishen-sudiv-shchodo-vprovadzhennia-standartiv-derzhavy-ahresora/ (дата зверн. 13.09.2023).

Нетеса Н. Деякі аспекти кримінальної відповідальності за освітній колабораціонізм як новий виклик сучасності: Правові виклики сучасності: мат-ли круглого столу (м. Харків, 20 груд. 2022 р.). Харків: Державний біотехнологічний університет, 2022. С. 82–85.

Письменський Є.О. Колабораційна діяльність у сфері освіти: проблеми тлумачення та вдосконалення кримінального закону. Право України. 2022. № 11. С. 49–59.

Письменський Є., Мовчан Р. Ідеологічний та культурно-освітній колабораціонізм: окремі проблеми тлумачення та вдосконалення законодавства. Наук. вісник Дніпропетровського держ. ун-ту внутр. справ. 2022. № 2. С. 8–16.

Тананакін О.В. Колабораційна діяльність у закладах освіти на окупованих територіях. Кримінальна юстиція в Україні: реалії та перспективи: мат-ли Круглого столу (м. Львів, 23 верес. 2022 р.). Львів: Львів. держ. ун-т внутр. справ, 2022. С. 87–89.

Ясниська Т.Ю. Культурно-освітній колабораціонізм: характеристика об’єктивної сторони. Право і суспільство. 2023. № 2. Т. 1. С. 250–256.

Ясниська Т. Впровадження стандартів освіти країни-агресора у закладах освіти як форма колабораційної діяльності. Теоретико-прикладні проблеми правового регулювання в Україні: збірн. мат-лів VI Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Львів, 09 грудня 2022 р.). Львів: Львів. держ. ун-т внутр. справ, 2022. С. 509–512.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-25

Номер

Розділ

Розділ 8. Кримінальне право та кримінологія; кримінально-виконавче право