Адміністративно-правове регулювання реалізації права на мирні зібрання в умовах воєнного стану

Автор(и)

  • А. П. Сахно кандидат юридичних наук, старший науковий співробітник, доцент кафедри адміністративно-правових дисциплін факультету № 2 Донецького державного університету внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0000-0002-1260-1212

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.79.2.15

Ключові слова:

воєнний стан, мирні зібрання, мітинги, походи, демонстрації, адміністративна відповідальність, військове командування, військові адміністрації

Анотація

У статті проаналізовано проблеми адміністративно-правового регулювання реалізації права на мирні зібрання в умовах дії правового режиму воєнного стану. Констатовано, що нормами Конституції України визначено єдиного суб’єкта, наділеного компетенцією щодо заборони права громадян на мирні зібрання, в ролі якого виступають суди загальної юрисдикції. Обґрунтовано доцільність скасування пункту 8 частини 1 статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», стосовно наділення військового командування та військових адміністрацій повноваженнями щодо заборони проведення мирних зборів, мітингів, походів і демонстрацій, інших масових заходів. Акцентовано увагу, що й дотепер законодавцем не прийнято спеціального законодавчого акту, спрямованого на визначення порядку організації та проведення мирних зборів, мітингів, походів і демонстрацій, інших масових заходів. Доведено безпосередній вплив відсутності зазначеного спеціального закону на якість правозастосовної практики судів загальної юрисдикції під час розгляду адміністративних справ за статтею 185-1 КУпАП. Наголошено на відсутності зрозумілого та врегульованого законом категоріального апарату, за допомогою якого виявилося б можливим відмежовувати поняття «мирні збори», «мітинги», «походи», «демонстрації», «інші масові заходи. Підкреслено, що національне законодавство про свободу мирних зібрань потребує доопрацювання в частині, що стосується регламентації термінових, спонтанних мирних зібрань, а також мирних заходів, які проводяться за відсутності організатора. Висловлено необхідність концептуального визначення механізму реалізації публічних заходів, що проводяться: а) спонтанно; б) без організатора; в) терміново (без зволікання). Встановлено, що правова невизначеність механізму організації та проведення мирних зборів, мітингів, походів і демонстрацій, інших масових заходів пояснюється відсутністю: а) чіткого та однозначного підходу законодавця до визначення суб’єктів, наділених повноваженнями щодо запровадження таких обмежень; б) законодавчих підстав для притягнення порушників до адміністративної відповідальності за порушення порядку організації і проведення зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій, що, насамперед, обумовлено бланкетним характером статті 185-1 КУпАП.

Посилання

Дорошенко Н.О. Обмеження права на мирні зібрання в умовах воєнного стану. Особливості міжнародно-правового та національного регулювання. Європейський вибір України, розвиток науки та національна безпека в реаліях масштабної військової агресії та глобальних викликів ХХІ століття» (до 25-річчя Національного університету «Одеська юридична академія» та 175-річчя Одеської школи права): у 2 т.: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 17 червня 2022 р.) / за загальною редакцією С.В. Ківалова. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Т. 1. С. 468–472.

Загальна декларація прав людини : Декларація ООН від 10.12.1948. Офіційний вісник України. 2008. № 93. Ст. 3103.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (з протоколами) (Європейська конвенція з прав людини): Конвенція Ради Європи від 04.11.1950. Голос України. 2001. № 3.

Міжнародний пакт про громадянські і політичні права: Пакт ООН від 16.12.1966. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/995_043.

Конституція України: Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12.05.2015 № 389-VIII. Відомості Верховної Ради. 2015. № 28. Ст. 250.

Білаш О.В. Питання законодавчого врегулювання мирних зібрань в Україні. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. 2022. Випуск 71. С. 216–221.

Ярмол Л., Грицишин В. Реалізація права на мирні зібрання в Україні в період війни. Незалежність України: права людини та національна безпека: збірник матеріалів Другої міжнародної науково-практичної конференції (Львів, 20 травня 2022 року) / Національний університет «Львівська політехніка»; упоряд. Л.В. Ярмол. Львів: Галицька видавнича спіл- ка, 2022. С. 240–242.

Кузніченко С.О. Концепт обмеження прав людини в умовах воєнного стану. Південноукраїнський правничий часопис. 2022. № 1(2). С. 32–36.

Мельник Р.С. Обмеження права на свободу мирних зібрань: сутність та умови реалізації. URL: http://applaw.knu.ua/index.php/arkhiv-nomeriv/3-13-2015/item/484-obmezhennia-prava-na-svobodu-myrnykh-zibran-sutnist-ta-umovyrealizatsii.

Онищенко С.М. Особливості реалізації права на свободу мирних зібрань в умовах проведення операції об’єднаних сил. Юридичний науковий електронний журнал. 2019. № 4. С. 140–143.

Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1–212-24): Кодекс України від 07.12.1984 № 8073-X. Відомості Верховної Ради Української РСР. 1984. Додаток до № 51. Ст. 1122.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-25

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право