Приховування адміністративного правопорушення посадовою (службовою) особою: ознаки та форми

Автор(и)

  • Я. О. Ліховіцький доктор юридичних наук, проф., проф. кафедри кримінального права та процесу ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна https://orcid.org/0000-0002-8537-2676
  • Т. В. Довба студент 2 курсу магістратури юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.79.2.12

Ключові слова:

адміністративне правопорушення, посадові особи, службові особи, приховування, прозорість, відповідальність, довіра, правова система, демократія, безкарність, нагляд та контроль, правова культура

Анотація

Адміністративні правопорушення – це правопорушення, які можуть виникати в різних сферах діяльності та пов’язані з діями посадових та службових осіб. Зазначені дії можуть мати негативні наслідки для громадськості, порушуючи принципи законності, прозорості та відповідальності. В статті проведено глибокий аналіз явища приховування адміністративного правопорушення посадовими (службовими) особами та з’ясовано його вплив на правову систему та суспільство в цілому.

Значення проблеми полягає в тому, що посадові (службові) особи, які зобов’язані діяти в інтересах громадськості та дотримуватися закону, можуть приховувати свої протиправні дії або бездіяльність. Така практика порушує основні принципи демократії, правової державності та впливає на рівень довіри громадян до державних органів та установ. У статті ретельно розглянуто причини, які сприяють приховуванню правопорушень, а також можливі наслідки для суспільства. Для ефективної боротьби з приховуванням адміністративних правопорушень необхідно здійснити комплексний аналіз проблеми та визначити шляхи протидії цьому явищу. У статті досліджуються різні підходи до забезпечення відповідальності посадових осіб та розвитку системи контролю за їх діями. Автори звертають увагу на необхідність створення ефективних механізмів контролю та нагляду, що допоможуть уникнути безкарності владних структур та забезпечити справедливе застосування права.

Усі аспекти, що досліджуються в статті, мають на меті сприяти розвитку правової культури, зміцненню довіри до державних органів та забезпеченню прозорості та законності в суспільстві. Автори статті надають рекомендації щодо покращення механізмів виявлення та притягнення до відповідальності посадових осіб за приховування правопорушень. Це допоможе забезпечити більш ефективну роботу державних структур, підвищити якість правосуддя та зміцнити довіру громадян до держави.

Посилання

«Про службу в органах місцевого самоврядування» Закон України від 07.06.2001 № 2493- ІІ. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2001, № 33, ст. 175. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2493-14#Text (дата звернення: 13.07.2023).

Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 № 2341-ІІІ Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2001, № 25-26, ст. 131. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text (дата звернення: 13.07.2023).

Майданевич Г.А. Посадові особи як суб’єкти адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері використання та охорони природних ресурсів. Юридичний науковий електронний журнал. № 1/2018. URL: http://lsej.org.ua/1_2018/32.pdf (дата звер- нення: 11.07.2023).

Ковалев М.И. Уголовная ответственность за укрывательство преступлений по советскому уголовному праву: дисс. на соискание уч. степени канд. юрид. наук: спец. 12.00.08 – уголовное право и криминология; уголовноисполнительное право. М. 1952.

Кримінальне право України. Загальна частина: підруч. для студ. юрид. вузів і ф-тів. / Г.В. Андрусів, П.П. Андрушко, В.О. Беньківський та ін. К. Юрінком Інтер. 200, 506 с.

Лазаренко В. Історія виникнення та розвитку кримінальної відповідальності за приховування злочину: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Основні напрямки реформування законодавства України в умовах розбудови демократичної держави (м. Харків, 24-25 грудня 2010 р., Асоціація аспірантів-юристів). Харків. 2010. С. 91–93.

Кодекс доброчесності поведінки осіб, уповноважених на виконання функцій держави, органів влади АР Крим або органів місцевого самоврядування. Нормативно-правова база Міністерства Юстиції України. URL: https://minjust.gov.ua/m/str_4788 (дата звернення: 17.07.2023).

Лазаренко В. Кримінальна відповідальність за приховування злочину у законодавстві країн Європи та США. Art and Science. Multilingual scientific journal. 2021. № 4. С. 99–111.

Бєлов Д.М., Швед І.І., Бєлова М.В. Правоохоронна функція держави: роль та місце органів прокуратури. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 76(2). Ч. 2. 2023. С. 13–20.

Легеза Є.О., Бєлов Д.М., Деякі особливості правового регулювання статусу Державної служби фінансового моніторингу України. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Ви- пуск 73(5). 2022.

Бєлов Д.М., Бєлова М.В. Роль та місце інституту адвокатури в механізмі захисту прав і свобод людини і громадянина. Аналітично-порівняльне право. № 6. 2022. С. 42–49.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-25

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право