Сучасний стан правового регулювання заохочень державних службовців
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.79.1.53Ключові слова:
державні службовці, державна служба, кадрова політика, заохочення, національне законодавство, нагороди, відзнаки, премії, міжнародні документиАнотація
У статті досліджено сучасний стан правового регулювання заохочень державних службовців. Оскільки сучасний стан правового регулювання державної служби та державних службовців в Україні відстає від потреб і функцій демократичного суспільства, а отже потребує термінового вдосконалення в межах започаткованого реформування всієї системи державної служби. Зокрема, вдосконалення потребують заходи заохочень, які можуть бути застосовані до державних службовців за певні досягнення в професійній діяльності. Установлено, що загальні правові засади заохочення державних службовців закріплено в Конституції, Кодексі законів про працю України та Законі України «Про державну службу», чим відкриваються можливості для подальшої їх деталізації в інших нормативно-правових актах. Значення положень проаналізованих нормативно-правових актів щодо заохочення державних службовців є надзвичайно вагомим, адже від кожного працівника державного органу (залежно від сфери) залежить оперативність та якість вирішення загальнодержавних та місцевих проблем. Підкреслено, що всі нормативно-правові акти взаємопов'язані між собою і кожен окремо регулює важливу частину відносин у сфері заохочення державних службовців як суб'єктів трудового права. Водночас звернено увагу, що правове регулювання заохочень державних службовців потребує подальшого вивчення та вдосконалення, особливо в умовах сьогодення. Оскільки, чинне трудове законодавство не містить визначення поняття «заохочення», навіть у проєктах нових кодифікованих актів у галузі трудових правовідносин воно теж відсутнє. Звернено увагу, що не містить його і профільний закон про державну службу, що в підсумку ускладнює право- застосування у відповідній сфері відносин, створює передумови для суб’єктивного підходу до його тлумачення. Така ж ситуація й з визначенням підстав, критеріїв для застосування заохочень загалом, застосування того чи іншого виду заохочення зокрема, бракує єдиних і чітких правил застосування таких заходів та ін. Підтримано пропозицію інших дослідників розглядуваної проблематики щодо нормативного закріплення визначення заохочення у базовому законі про державну службу, а також у трудовому законодавстві.
Посилання
Стратегія реформування державного управління України на 2022-2025 роки, схвал. розпорядженням Каб. Міністрів України від 21.07.2021 № 831-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/reforms/pars-2022-2025-ukr.pdf.
Рекша А.В. Правове регулювання заохочень державних службовців як суб’єктів трудового права: дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.05; Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля. Луганськ, 2014. 24 с.
Конституція України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 131.
Кодекс законів про працю України від 10.12.1971 № 322-VIII. Відомості Верховної Ради УРСР. 1971. № 50 (Дод.). Ст. 375.
Про державну службу: Закон України від 10.12.2015 № 889-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 4. Ст. 43.
Козачук Д.А. Заохочувальні адміністративні процедури: автореф. десерт. ... канд. юрид. наук: 12.00.07. Одеса: Фенікс, 2010. 22 с.
Коломоєць Т.О. Особливості регламентації заохочення державних службовців у чинному Законі України «Про державну службу». Право України. 2016. Вип. 9. С. 52-62.
Про державні нагороди України: Закон України від 16.03.2000 № 1549-III. Відомості Верховної Ради України. 2000. № 21. Ст. 162.
Про оплату праці: Закон України від 24.03.1995 № 108/95-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1995. № 17. Ст. 121.
Про відомчі заохочувальні відзнаки: Указ Президента України від 30.05.2012 № 365. URL: https://zakon.rada.gov.Ua/laws/show/365/2012#Text.
Про почесні звання України: Указ Президента України від 29.06.2001 № 476/2001. URL: https://zakon.rada.gov.Ua/laws/show/476/2001#Text.
Питання присвоєння рангів державних службовців та співвідношення між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями: постанова Каб. Міністрів України від 20.04.2016 № 306. URL: https://zakon.rada.gov.Ua/laws/show/306-2016-%D0%BF#Text.
Конвенція МОП № 151 про захист права на організацію та процедури визначення умов зайнятості на державній службі від 27.06.1978. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/993_187.
Конвенція № 156 про рівне ставлення й рівні можливості для трудящих чоловіків і жінок: трудящі із сімейними обов’язками від 23.06.1981. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/993_010/card6#Public.
Конвенція МОП № 52 про щорічні оплачувані відпустки від 24.06.1936. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/993_003.
Конвенція МОП № 100 про рівне винагородження чоловіків і жінок за працю рівної цінності від 29.06.1951. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/993_002.
Рекомендація МОП № 90 щодо рівного винагородження чоловіків і жінок за працю рівної цінності від 29.06.1951. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/993_601.
Ляхович У.І. Інститут заохочення як механізм впливу на державного службовця. Актуальні проблеми держави і права. URL: http://www.apdp.in.ua/v74/24.pdf.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 А.О. Колдашов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.