Загальні підходи до організації комплаєнсу в банках

Автор(и)

  • А.К. Мулик аспірант кафедри економічного права та економічного судочинства Київського національного університету ім. Т. Шевченка, Україна https://orcid.org/0009-0000-1337-259X

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.79.1.46

Ключові слова:

банківська сфера, комплаєнс-управління, комплаєнс, регулювання, ризики, законодавство, культура дотримання, інновації, фінансовий ринок

Анотація

В сучасному світі банківська сфера відіграє важливу роль у забезпеченні стабільності та ефек­тивності фінансової системи, а також в забезпеченні довіри клієнтів до фінансових інститутів. Однак, в умовах постійних змін у регулюванні, стрімкого технологічного розвитку та складного економічного середовища, банки стикаються з низкою викликів, пов’язаних з дотриманням різних нормативних вимог та стандартів. Одним із ключових інструментів для вирішення цих викликів є організація комплаєнсу. Комплаєнс в банках стає невід’ємною складовою успішної діяльності, оскільки він впливає на репутацію банку, його фінансовий стан, а також спроможність відповідати високим стандартам з питань етики та дотримання закону.

Комплаєнс, як концепція та практика, стає все більш важливим аспектом управління банків­ськими установами. Вона передбачає впровадження стратегічних та оперативних заходів з метою забезпечення відповідності всіх дій та процесів, що відбуваються в банку, законам, регуляціям, а також внутрішнім політикам і стандартам. Організація комплаєнсу є складним завданням, яке вима­гає від банківських установ розробки та впровадження системи управління ризиками та контролем, забезпечення дотримання всіх вимог і нормативів, а також відстеження та адаптації до змін в зако­нодавстві та регулюючих вимогах.

У даному дослідженні ми розглянемо загальні підходи до організації комплаєнсу в банках, а також вивчимо ключові аспекти цієї проблеми з наукової та практичної точки зору. Ми розглянемо ролі та відповідальності різних структурних підрозділів в банку, які займаються комплаєнсом, а та­кож оцінимо важливість культури дотримання в організації. Наша робота спрямована на вивчення найкращих практик та інноваційних підходів до забезпечення комплаєнсу в сучасному банківсько­му секторі та сприятиме поглибленню розуміння цієї важливої проблеми в контексті фінансового ринку.

Посилання

Вікторія фон Розен. Комплаєнс і комплаєнс-ризики в контексті питань корпоративної відповідальності та корпоративного управління (окремі аспекти зарубіжної практики). Галицький економічний вісник. 2020. № 4 (65). С. 246-253. URL: https://galicianvisnyk.tntu.edu.ua/pdf/65/883.pdf.

Калин Р.Ю., Сняданко І.І. Соціально-психологічні умови ефективної діяльності працівників банківських організацій. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. 2018. № 2. Том 2. С. 143-148. URL: https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/561.

Квасницька Р.С., Кудрик Н.В., Хитра О.Ю. Система комплаєнс-контролю: підходи до побудови, принципи й етапи функціонування. The 5 th International scientific and practical conference “Modern science: innovations and prospects” (February 6-8, 2022) SSPG Publish, Stockholm, Sweden. 2022. 771 p. С. 609-615. URL: http://ir.librarynmu.com/bitstream/123456789/4626/1/%D0%92%D0%BE%D0%B2%D0%BA%20%D0%92.%D0%92.%20%D0%9E%D0%A1%D0%9E%D0%91%D0%9B%D0%98%D0%92%D0%9E%D0%A1%D0%A2%D0%86%20%D0%9A%D0%9B%D0%86%D0%9D%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%98%D0%A5%20%D0%A2%D0%90%20%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%9C%D0%95%D0%9D%D0%95%D0%92%D0%98%D0%A5%20%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D-0%AF%D0%92%D0%86%D0%92%20%D0%A3.pdf#page=609.

Кобєлєва Т. О. Сутність та визначення комплаєнс-ризику. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Економічні науки. 2020. № 1 (3). С. 116-121. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/items/0ca925cd-7da0-4931-ad7b-b786d5becc2b.

Ковальчук О. Поняття системи комплаєнс-контроль та особливості управління ризиком комплаєнс у банках України. Молодь і ринок. 2010. № 7-8. С. 153-157. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Mir_2010_7-8_35.pdf.

Коляда І.В. Поняття та сутність комплаєнс-контролю у вітчизняній економічній науці та сус-пільному дискурсі. Молодий вчений. 2016. № 1. С. 791-794. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/molv_2016_12.1_187.pdf.

Москаленко Н.В. Теоретичні аспекти запровадження комплаєнс-контролю в Україні. Еконо¬мічний вісник. Серія: Фінанси, облік, оподаткування. 2018. Вип. 2. С. 106-112. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/268453001.pdf.

Мостенська Т.Л., Сокольвак Я.Ю. Управління кадровим потенціалом сучасного банку. Проблеми підвищення ефективності інфраструктури. 2012. № 33. URL: https://dspace.nuft.edu.ua/jspui/handle/123456789/8814.

Організація внутрішнього контролю у банку: колективна монографія / за заг. ред. В.Я. Плак- сієнка. Полтава: ПП «Астрая» 2018. - 352 с. (С. 216-234). URL: https://dspace.pdau.edu.ua/items/f8488001-42ae-4231-aa1e-1d3d03c32d3e.

Пушкар З.М., Панчук Д.В. Корпоративна культура в контексті діяльності організації. Молодий вчений. 2017. № 10. С. 1025-1028. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/molv_2017_10_232.pdf.

Світлична В.Ю., Овчелупова О.М. Сучасний стан та перспективи запроваджен¬ня комплаєнс-контролю у діяльність банківських установ. Комунальне господарство міст. 2019. Том 7. Випуск 153. URL: http://eprints.kname.edu.ua/55434/1/5474-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-11253-1-10-20191221.pdf.

Чмутова І. М. Методичний інструментарій оцінювання комплаєнс-ризиків фінансового моніторингу банків. Бізнес Інформ. 2020. № 11. C. 296-309. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/24548.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-09

Номер

Розділ

Розділ 4. Господарське право, господарсько-процесуальне право