Санкції як міра конституційно-правової відповідальності: правові позиції Конституційного суду України

Автор(и)

  • О.М. Кудрявцева Candidate of Law Sciences, Associate Professor, Department of Constitutional Law, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Україна https://orcid.org/0000-0002-5875-9146

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.79.1.25

Ключові слова:

конституційне правопорушення, конституційно-правова відповідальність, санкції, скасування, призупинення, припинення, анулювання, обмеження, органи державної влади, органи місцевого самоврядування

Анотація

В статті акцентується увага на ролі правових позицій Конституційного Суду України в удоско­наленні всіх складових конституційно-правової відповідальності. Підкреслюється, що з огляду на розвиток суспільних відносин, закріплення зовнішньополітичного курсу України на набуття пов­ноправного членства в ЄС, війну з росією одним з ключових питань стає питання заходів консти­туційно-правової відповідальності (санкцій) у ретроспективному аспекті. Зазначається, що наразі заходам конституційно-правової відповідальності притаманні такі недоліки: 1) фрагментарність; 2) розрізненість; 3) колізії (між нормативними актами, які їх закріплюють, та окремими нормами права; колізії в правотворчості та в правозастосуванні; колізії повноважень та статусів державних органів, посадових осіб).

Виявлено правові позиції Конституційного Суду України щодо санкцій як міри конституцій­но-правової відповідальності. Акцентовано увагу на їх особливостях, якщо конституційну відпові­дальність несе: 1) колективний суб’єкт; 2) індивідуальний суб’єкт. Підкреслюється, що якщо кон­ституційну відповідальність несе індивідуальний суб’єкт - санкції мають бути індивідуалізовані настільки, на скільки це можливо; має бути досягнуто балансу між захистом інтересів держави, безпеки держави і втручанням в права і свободи індивідуального суб’єкта.

Фокусується увага на санкціях, які можуть встановлюватись в законах України (при цьому під­креслюється, що Верховна Рада України не єдиний суб’єкт, наділений повноваженнями з встанов­лення санкцій), конституційно-правовій відповідальності, яку несе сам парламент за прийняті зако­ни, абсолютно визначених, безальтернативних санкціях.

Посилання

Polychko T., Bysaha Yu., Berch V., Deshko L., Nechyporuk H., Petretska N. Verkhovenstvo konstytutsiinykh norm u natsionalnii systemi prava. Uzhhorod: TOV «RIK-U», 2021. 220 s.

Pravo - diievyi zasib peremohy Ukrainy u viini z rf: analityka, otsinky, prohnozy: mizhnarodna kolektyvna monohrafiia / za zah. red. Bysahy Yu.M., Bielova D.M., Berch V.V., Deshko L.M., Zaborovskoho V.V. ta Prodan V.I. Uzhhorod: Vydavnychyi dim «RIK-U», 2023. 275 s.

Vasylchenko O.P. Pryntsyp rivnosti prav i svobod liudyny i hromadianyna ta yoho tsinnisni vymiry v konstytutsiinomu pravi Ukrainy: monohrafiia. K.: Art Ekonomi, 2015. 476 s.

Deshko L.M., Hospodarets D.M. The interaction of the President of Ukraine with the Parliament and bodies of the executive power: problems of theory and practice. Visegrad Journal on Human Rights. 2023. № 1. P. 76-81.

Deshko L.M., Bysaga Y.M., Zaborovskyy V.V. Protection of human rights by the Constitutional Court of Ukraine in the field of health care. Georgian Medical News. 2019. № 9 (294). R. 165-171.

Deshko L., Vasylchenko O., Lotiuk O. Crimean Tatar National-Territorial Autonomy: Regulatory and Legal Guarantees of the Rights and Freedoms for the Indigenous Peoples of Ukraine. Visegrad Journal on Human Rights. 2022. № 3. R. 24-28.

Ventskivska I.B., Deshko L.M., Lotiuk O.S., Vasylchenko O.P., Narytnik T.T. Mandatory vaccination of medical personnel against Covid-19: European Standards of its introduction. Reproduktyvna endokrynolohiia. 2022. № 65. P 108-112.

Konstytutsiine pravo zarubizhnykh krain. Za zah. red. N.V Mishynoi, V.O. Mikhalova. Kherson: OLDI-PLIuS, 2019. 644 s.

Fedorenko V.L. Konstytutsiini prava i svobody liudyny ta yikh harantuvannia y zakhyst v Ukraini: monohrafiia. Kyiv: Vyd-vo Lira, 2020. 138 s.

Vasylchenko O.P., Lotiuk O.S., Yevstihnieiev A.S., Deshko L.M. Assessment of the impact on the environment when performing economic activities as a legal guarantee of the implementation of constitutional environmental rights. Visegrad Journal on Human Rights. 2023. № 2. R. 173-180.

Kravtsova Z.S. Konstytutsiino-pravovi zasady orhanizatsii i zdiisnennia derzhavnoi vlady v Ukraini: monohraf. Kyiv: Vydavnytstvo Lira-K, 2019. 428 s.

Hretsa S.M. Pravove zabezpechennia vykonannia konstytutsiinykh oboviazkiv u krainakh- uchasnytsiakh YeS ta v Ukraini. Uzhhorod: TOV «RIK-U», 2021. 424 s.

Bysaha Yu., Deshko L., Nechyporuk H. Mizhnarodna bezpeka, natsionalna bezpeka, konstytutsiina bezpeka: teoretyko-pravovi pidkhody. Porivnialno-analitychne pravo. 2020. № 4. S. 43-49.

Rishennia Konstytutsiinoho Sudu Ukrainy vid 15 chervnia 2022 roku u spravi za konstytutsiinymy skarhamy Barsehiana Hevorka Senekerymovycha ta Linenko Natalii Mykolaivny shchodo vidpovidnosti Konstytutsii Ukrainy (konstytutsiinosti) statti 485 Mytnoho kodeksu Ukrainy (shchodo indyvidualizatsii yurydychnoi vidpovidalnosti). URL: https://ccu.gov.ua/sites/default/files/docs/4_r2_2022.pdf.

Sovhyria O.V., Shuklina N.H. Konstytutsiine pravo Ukrainy. Povnyi kurs: navch. posib. 5-te vyd., pererob. i dopov. K.: Yurinkom Inter, 2022. 556 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-09

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право